Τοπικά

Αυξάνονται οι «αιώνιοι» φοιτητές στο Π.Θ. – Διερεύνηση του ζητήματος σε βάθος δεκαετίας αποφάσισε η Σύγκλητος

Αυξητική τάση παρουσιάζουν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας οι φοιτητές οι οποίοι καθυστερούν να λάβουν το πτυχίο τους, αφού για παράδειγμα για τέσσερα χρόνια που είναι ο προβλεπόμενος χρόνος σπουδών, χρειάζονται έξι και επτά χρόνια για την κατάκτηση του πολυπόθητου στόχου. Μάλιστα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που γονείς των φοιτητών μεταβαίνουν ακόμη και στην πρυτανεία να ενημερωθούν για τα αίτια της καθυστέρησης και να ζητήσουν βοήθεια, αφού επιβαρύνονται οικονομικά.

Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς στην προχθεσινή συνεδρίαση της Συγκλήτου και ακούστηκαν διάφορες απόψεις. Μάλιστα αποφασίστηκε να γίνει έρευνα σε βάθος δεκαετίας από το κάθε Τμήμα, να συνεδριάσουν οι σύλλογοι διδασκόντων και να διερευνήσουν ακόμη περισσότερο το ζήτημα.
Η αναπληρώτρια πρύτανη για θέματα δημοσίων σχέσεων κ. Ιωάννα Λαλιώτου επισήμανε πως «μέσα από την επαφή που έχουμε εμείς οι καθηγητές με τους φοιτητές, βλέπουμε να υπάρχουν επαναλαμβανόμενες περιπτώσεις φοιτητών οι οποίοι δεν μπορούν να τελειώσουν και να πάρουν το πτυχίο. Και πρόκειται για φοιτητές που είναι ενεργοί, δηλαδή κάνουν δηλώσεις μαθημάτων και δεν έχουν εξαφανιστεί. Έτσι υπάρχει μια αίσθηση αυξητικής τάσης των φοιτητών που δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές, με αποτέλεσμα αυτές να επεκτείνονται χρονικά. Έτσι, αντί να κάνουν πέντε χρόνια για την απόκτηση του πτυχίου τους, αναγκάζονται να σπουδάζουν και επτά και οκτώ χρόνια. Συνήθως λέμε πως κάποιος φοιτητής καθυστερεί να πάρει το πτυχίο του, αν συνεχίσει να χρωστά μαθήματα έχοντας ξεπεράσει και τα δύο εξάμηνα από τον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών. Στο πλαίσιο αυτό αποφασίσαμε να συζητήσουμε το πρόβλημα ως Σύγκλητος, να εξετάσουμε τα στατιστικά στοιχεία από την ηλεκτρονική γραμματεία και να δούμε, αν υπάρχουν διαφορές μεταξύ Τμημάτων. Έτσι, αφού μελετήσουμε το θέμα, να δούμε, ποια μέτρα, συμβουλευτικά και θεσμικά, μπορούμε να λάβουμε, για να βοηθηθούν οι φοιτητές και οι γονείς».

Γονείς έρχονται στην πρυτανεία
Η κ. Λαλιώτου επισήμανε πως «το όλο ζήτημα έχει και έντονες κοινωνικές προεκτάσεις, καθώς μέσα σε συνθήκες κρίσης οι οικογένειες επενδύουν στην εκπαίδευση των παιδιών με πολλές θυσίες και από ένα χρονικό σημείο και μετά δεν μπορούν να συνεχίσουν να επιβαρύνονται άλλο. Γι’ αυτό τον λόγο υπάρχουν πολλές περιπτώσεις γονέων που τηλεφωνούν στις Γραμματείες των τμημάτων για να ενημερωθούν για τις σπουδές των παιδιών τους αλλά και έρχονται ακόμη και στη πρυτανεία για να δουν, τι γίνεται. Γιατί δεν ξέρουν για ποιο λόγο το παιδί τους δεν αποκτά έγκαιρα το πτυχίο και ζητούν βοήθεια».
«Μέσα τόσο από τη διδακτική πρακτική όσο και τη διοίκηση φάνηκε ότι υπάρχει πρόβλημα» τόνισε η κ. Λαλιώτου και συμπλήρωσε πως «γι’ αυτό το λόγο στη συνεδρίαση της Συγκλήτου ανταλλάξαμε απόψεις».

Ο ρόλος των συμβούλων σπουδών
Από τις απόψεις που κατέθεσαν τα μέλη της Συγκλήτου διαπιστώθηκε ότι υπολειτουργεί και ο θεσμός των συμβούλων σπουδών, δηλαδή καθηγητών που έχουν αναλάβει τον ρόλο σε κάθε Τμήμα για να συνδράμουν στους φοιτητές.
Μάλιστα στη Σύγκλητο αναφέρθηκε από καθηγητή πως τόσα χρόνια που είναι σύμβουλος σπουδών, δεν τον προσέγγισε κάποιος φοιτητής που να αντιμετωπίζει πρόβλημα με τις σπουδές του. Οι περισσότεροι καθηγητές έλεγαν πως ο θεσμός του συμβούλου σπουδών υπολειτουργεί και οι φοιτητές δεν τον εμπιστεύονται, άρα θα πρέπει να γίνει κάποια παρέμβαση.

Ξενοικιάζουν και φεύγουν
Η επίδραση της οικονομικής κρίσης είναι πολύ μεγάλη στην εκδήλωση του φαινομένου. Όπως ανέφεραν καθηγητές, υπάρχουν πολλοί φοιτητές που μόλις ολοκληρώσουν τον τελευταίο προβλεπόμενο χρόνο σπουδών, αλλά χρωστούν μαθήματα για να πάρουν το πτυχίο, τότε ξενοικιάζουν και επιστρέφουν στον τόπο μόνιμης διαμονής τους έχοντας αραιή επαφή με το Πανεπιστήμιο. Αυτό επιδρά αρνητικά στην προσπάθειά τους να πάρουν το πτυχίο.
Επίσης λόγω της κρίσης άλλοι φοιτητές εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές, ενώ κάποιοι άλλοι αποθαρρύνονται.
Η κ. Λαλιώτου εστίασε και στο ζήτημα του περιεχομένου του προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων που μπορεί να προκαλούν δυσκολίες στους φοιτητές και να χρειάζονται διορθώσεις, ενώ ένας άλλος λόγος είναι και το γεγονός ότι κάποιος φοιτητής μπορεί να δυσκολεύεται γενικά με τα μαθήματα από ένα σημείο και μετά.
Πάντως το ζήτημα έχει ευρύτερες διαστάσεις και πέρα από το μέλλον των ίδιων των φοιτητών σχετίζεται και με τις αξιολογήσεις των Ιδρυμάτων που έρχονται.
Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το