Πολιτισμός

Αφιέρωμα στον Μπετόβεν με τη συμμετοχή της Βολιώτισσας σοπράνο Μίνας Πολυχρόνου

Το 2020 συμπληρώθηκαν διακόσια πενήντα χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν. Μία από τις άγνωστες λεπτομέρειες γύρω από τη ζωή του ιδιοφυούς μουσουργού είναι πως… ερωτευόταν πολύ συχνά και συνήθως δίχως ανταπόκριση. Οι τρεις επιστολές που βρέθηκαν σ’ ένα μυστικό συρτάρι μετά τον θάνατό του στη Βιέννη από κίρρωση του ήπατος προς την «Αθάνατη Αγαπημένη», συντηρούν τον διαχρονικό γρίφο της άγνωστης μούσας του Γερμανού συνθέτη, ενώ παράλληλα ενέπνευσαν τη Μάγδα Μαυρογιάννη από τη Σκόπελο να γράψει την ομώνυμη παράσταση, στην οποία συμμετέχει η Βολιώτισσα σοπράνο Μίνα Πολυχρόνου και στις 3/2 θα μεταδοθεί διαδικτυακά από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Τα μυστηριώδη γράμματα βρέθηκαν ανάμεσα στα προσωπικά αντικείμενα του Μπετόβεν και γράφτηκαν το 1812, όταν ήταν δηλαδή 42 ετών και βρισκόταν για θεραπεία στο Τέπλιτσε, τη δεύτερη μεγαλύτερη λουτρόπολη της σημερινής Τσεχίας. Μέχρι και σήμερα, παρά τις έρευνες που έγιναν κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει ξεκάθαρη απάντηση για την ταυτότητα της γυναίκας που απευθυνόταν ο Μπετόβεν. Τη δική της προσέγγιση στην αναζήτηση της αινιγματικής μούσας δίνει η Μάγδα Μαυρογιάννη, η οποία έγραψε το κείμενο στη μουσική παράσταση της «Αθάνατης Αγαπημένης», ενώ πέρα από τη σκηνική επιμέλεια, παράλληλα κρατάει και τον ρόλο της αφηγήτριας, επιχειρώντας μια διαδρομή μέσα στον χρόνο και τη μουσική τόσο του Μπετόβεν, όσο και άλλων σπουδαίων συνθετών.

Λίγες ημέρες πριν τη διαδικτυακή προβολή της παράστασης, η κ. Μίνα Πολυχρόνου μίλησε για το έργο που λαμβάνει μέρος. «Η πρωτοβουλία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είναι πολύ σημαντική για εμάς τους καλλιτέχνες. Είναι άβολο και «κρύο» να τραγουδάς δίχως θεατές, αφού από το κοινό αντλούμε ενέργεια και μπορούμε να ερμηνεύσουμε. Ωστόσο, το διάστημα της καραντίνας, που δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε αλλιώς τη δουλειά μας, αυτή η εναλλακτική λύση μάς προσφέρει έναν δίαυλο επικοινωνίας με τους ανθρώπους που μας παρακολουθούν χρόνια και μας αγαπάνε», τόνισε χαρακτηριστικά.

Η πρεμιέρα της «Αθάνατης Αγαπημένης» ήταν προγραμματισμένη για την περσινή άνοιξη στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, το έργο δεν παρουσιάστηκε ποτέ ενώπιον κοινού, αφού η ημερομηνία διεξαγωγής συνέπεσε με το πρώτο lockdown. «Τον Μάιο του 2020 επρόκειτο να εμφανιστούμε στη Θεσσαλονίκη, αλλά δεν προλάβαμε, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που λήφθηκαν για τον κορωνοϊό. Επίσης, για τον ίδιο λόγο ματαιώθηκε η παράσταση που είχαμε προγραμματίσει τον περασμένο Νοέμβριο στο Ηράκλειο και καταλήξαμε στη λύση του streaming», θυμήθηκε έπειτα η κ. Πολυχρόνου, η οποία εντός του Φεβρουαρίου θα συμμετάσχει με την Ορχήστρα Ποικίλης Μουσικής της ΕΡΤ σε πρόγραμμα οπερέτας.

Με την υπόθεση της παράστασης να στηρίζεται στο τρίπτυχο «έρωτας – μουσική – γυναίκες μούσες», η Βολιώτισσα σοπράνο έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για την παραγωγή του Μεγάρου: «Η παράσταση γράφτηκε το 2020 με αφορμή τη συμπλήρωση 250 χρόνων από τον θάνατο του Μπετόβεν. Ξεκινώντας από τα γράμματα που βρέθηκαν στο σπίτι του Μπετόβεν προς κάποια άγνωστη, την «αθάνατη αγαπημένη», όπως χαρακτήριζε και ο συνθέτης, η κ. Μαυρογιάννη που έστησε την ιστορία και ανάμεσά της παρεμβάλλονται τα μουσικά κομμάτια, τόσο τα φωνητικά, όσο και τα πιανιστικά, ψάχνει να βρει ποια θα μπορούσε να είναι από τις γυναίκες που συναναστράφηκε ο Μπετόβεν. Τελικά καταλήγει ότι μπορεί να είναι και η ίδια η μουσική του. Άλλωστε, ιστορικά δεν υπάρχει κάποιο τρανταχτό στοιχείο, που να μας οδηγεί σε κάποια συγκεκριμένη. Μαζί με τη συνάδελφο κ. Μπόγρη συμπεριλάβαμε έργα και άλλων συνθετών της εποχής του Μπετόβεν, οι οποίοι είτε τον θαύμαζαν είτε υπήρξαν συνοδοιπόροι του και θα τραγουδήσουμε λίντερ του Μπραμς, του Σούμαν και του Μέντελσον».

* Η παράσταση «Αθάνατη Αγαπημένη» θα προβληθεί σε streaming από το site του Μεγάρου (https://www.megaron.gr/event/athanati-agapimeni-streaming/) και τη σελίδα του στο Facebook, την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021 στις 20.30. H διαδικτυακή μετάδοση είναι ελεύθερη σε όσους επιθυμούν να την παρακολουθήσουν, ενώ η προβολή θα παραμείνει διαθέσιμη σε όλες τις πλατφόρμες για 48 ώρες.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το