Τοπικά

37.500 διορισμοί σε πέντε χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση – Η Ζέττα Μακρή απαντά στο ερωτηματολόγιο του Proust

Επιμέλεια

Μαίρη Τσακνάκη Γαβαλά

Καλεσμένη μας σήμερα η υφυπουργός Παιδείας, κ. Ζέττα Μακρή. 

Κυρία υπουργέ, καλώς ήρθατε στην κυριακάτικη Θεσσαλία. Τιμή μας που είστε κοντά μας. Η νέα σχολική χρονιά φέρνει πολλές αλλαγές. 

Θα σας δώσω μερικές λέξεις κι εσείς πείτε μας, με το χέρι στη καρδιά, χωρίς φόβο και πάθος. 

Στην Ελλάδα του 2024: Διορισμοί εκπαιδευτικών. Ενδοσχολική βία. Κινητά στην τσάντα. Ψηφιακό φροντιστήριο. Αυτόνομες τάξεις. Μάθημα λογοτεχνίας. Τεχνολογία στα σχολεία και μάθημα πληροφορικής. Γλωσσομάθεια.

Ο λόγος σε σας, κυρία υπουργέ. 

Σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία στην κυριακάτικη Θεσσαλία, αυτές τις ημέρες εθνικής υπερηφάνειας πριν την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου.

Με χαρά θα πάρω ως αφορμή τις θεματικές που ορίζετε και θα σας μιλήσω για τις αλλαγές στην εκπαίδευση τη σχολική χρονιά που διανύουμε. 

Διορισμοί εκπαιδευτικών 

Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με 10.000 διορισμούς, ένα εντυπωσιακό νούμερο που προστίθεται στους 27.500 και δίνει ένα σύνολο 37.500 διορισμών, σε πέντε χρόνια, από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αποδεικνύοντας έμπρακτα την επένδυση της Κυβέρνησης στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης.

Φέτος, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι διορισμοί ξεπερνούν τους 2.800, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περισσότεροι από 5.000 ενώ στην ειδική αγωγή καλύπτονται περισσότερες από τετραπλάσιες, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, θέσεις ειδικοτήτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οκταπλάσιες θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες. Επιπλέον, με την υπό υλοποίηση στρατηγική του υπουργείου Παιδείας, με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς θα έχουν καλυφθεί σχεδόν στο σύνολό τους οι ανάγκες παράλληλης στήριξης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των τάξεων νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ δημοτικού.

Οι διορισμοί θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση και τα επόμενα χρόνια, ώστε να αντιστραφεί το ποσοστό μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες.

Σχετικά με τα κενά και τις προσλήψεις αναπληρωτών στόχος μας είναι, κάθε χρόνο, να έχουμε τα λιγότερα, δυνατά, κενά και όσα προκύπτουν να τα καλύπτουμε, τάχιστα, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την ομαλή διεξαγωγή της μαθησιακής διαδικασίας. 

Η κάλυψη των κενών στα σχολεία είναι μια άσκηση πεδίου που γίνεται κάθε χρόνο και οι αποφάσεις προκύπτουν από τη συνεννόηση και τη συνεργασία του αρμόδιου γενικού γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής με τους Περιφερειακού Διευθυντές με στόχο τον εξορθολογισμό των απαιτήσεων.

Ενδοσχολική βία 

Η εθνική στρατηγική της Κυβέρνησης για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την αποκάλυψη, τη διαχείριση και την αντιμετώπιση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού είναι ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός.

Το πρόβλημα είναι μπροστά μας, αλλά μπροστά μας είναι και οι λύσεις!

Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr για την καταγραφή καταγγελιών από γονείς και μαθητές, ξεκίνησε τη λειτουργία της από την προηγούμενη σχολική χρονιά και, από τον Απρίλιο του 2024 ως τις 25 Οκτωβρίου είχαν δημιουργηθεί 2218 προφίλ και είχαν υποβληθεί 579 αναφορές στον ψηφιακό τόπο που δημιουργήθηκε για την καταγγελία περιστατικών εκφοβισμού από γονείς μαθητών Δημοτικού αλλά και από γονείς και μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου. 

Η αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η ενημέρωση των γονέων, η διενέργεια ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η άμεση διερεύνηση και η διακριτική, αποτελεσματική και στοχευμένη παρέμβαση δηλώνουν, απερίφραστα, την προτεραιότητά του ΥΠΑΙΘΑ για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου. 

Ταυτόχρονα, η αύξηση των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία με, συνολικά, 4.800 μόνιμες τοποθετήσεις αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην υποστήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών στο σχολικό περιβάλλον.

Παράλληλα, η θεσμοθέτηση του συμβούλου σχολικής ζωής, οι 150.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η ενδυνάμωση των υποστηρικτικών φορέων με αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού τους κατά 152%, η συνεργασία με αρμόδιους φορείς για στοχευμένες παρεμβάσεις στα σχολεία, η ένταξη αρχών και αξιών στη διδασκαλία των παιδιών μας, όπως ο σεβασμός, η ανεκτικότητα, η διαφορετικότητα κ.α. μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, η υλοποίηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και οι δράσεις Ενεργού Πολίτη, είναι η απάντησή μας στο bullying.

Ενώ, το πιο πρόσφατο μέτρο του ΥΠΑΙΘΑ, όπως αποτυπώνεται στο νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων, είναι η αυστηροποίηση στην αντιμετώπιση του φαινομένου της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στο σχολικό περιβάλλον, που συνδέεται σε πολλές περιπτώσεις και με εκδηλώσεις ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.

Η ανοχή μας απέναντι στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό είναι μηδενική για χάρη των παιδιών μας. Ο αγώνας μας κατά του bullying είναι διαρκής και αδιαπραγμάτευτος και θα εφαρμόσουμε, απαρέγκλιτα, όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της σχολικής κοινότητας.

Κινητά στην τσάντα 

Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με σημαντικές αλλαγές για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας. Από αυτές, αναγκαία και κρίσιμη, ήταν η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και της χρήσης κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου ακόμη και στο διάλειμμα. 

Οι κυρώσεις θα είναι αυστηρές για τους μαθητές που φωτογραφίζουν, μαγνητοφωνούν ή βιντεοσκοπούν συμμαθητές ή καθηγητές τους μέσα στο σχολείο, ξεκινώντας από ημερήσια έως και πενθήμερη αποβολή και θα καταλήγουν ακόμα και στην αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για παιδιά που παραβίασαν τα προσωπικά δεδομένα των συμμαθητών τους

Tο μέτρο είναι σωστό και απαραίτητο, αποτελεί μέρος ενός καθορισμένου και δομημένου πλαισίου κλιμακούμενων συνεπειών, εφαρμόζεται και αποδίδει.

Με την παρότρυνση «τα κινητά στην τσάντα» απευθυνόμαστε στις μαθήτριες και τους μαθητές και ελπίζουμε στη συνεργασία τους.

Ψηφιακό φροντιστήριο 

Στην ψηφιακή ομπρέλα digitalschool.gov.gr, το Ψηφιακό φροντιστήριο, οι αυτόνομες τάξεις για τους μαθητές απομακρυσμένων περιοχών, η υπηρεσία e-parents, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr μετατρέπουν την τεχνολογία σε απαραίτητο εργαλείο και δυνατό πλεονέκτημα για την εκπαιδευτική πράξη και τη σχολική ζωή.

Το δωρεάν «ζωντανό» ψηφιακό φροντιστήριο απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Λυκείου και απαλλάσσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό από τα κόστη για εξωσχολικά μαθήματα και φροντιστήρια ενώ υποστηρίζει, μέσω της τεχνολογίας, την προσπάθεια των παιδιών που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές. Σε πρώτη φάση, προσφέρει ενισχυτική διδασκαλία για 11 πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα με τη συνδρομή 79 καθηγητών.

Οι καθημερινές συνεδρίες έχουν σταθερή συμμετοχή, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας, με 4.000 ταυτόχρονες συνδέσεις ενώ η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη στα παιδιά με προβλήματα ακοής και θα μπει και υποτιτλισμός.

Σε δεύτερο χρόνο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Λυκείου θα αξιοποιήσουν το ζωντανό φροντιστήριο με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων στους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία στα 45 μαθήματα, 19 μαθήματα των ΓΕΛ και 26 των ΕΠΑΛ, που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων, όπως γραμμικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο, γερμανικά και γαλλικά.

Επίσης, η διδασκαλία θα αφορά και 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια.

Παράλληλα, το ψηφιακό φροντιστήριο παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές των τάξεων από Ε’ Δημοτικού έως και Β’ Λυκείου να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή. 

Στο digitalschool.gov.gr έχουν, ήδη, ανεβεί βιντεοσκοπημένες διαλέξεις από εκπαιδευτικούς στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών της Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου και το ίδιο μοντέλο ψηφιακού μαθήματος θα λειτουργήσει για το σύνολο της ύλης από την Ε’ Δημοτικού μέχρι και τη Β’ Λυκείου.

Αυτόνομες τάξεις 

Σημαντικό κομμάτι του Ψηφιακού Σχολείου είναι και οι αυτόνομες τάξεις. Η Γαύδος το 2024 και οι Αρκιοί το 2025 γίνονται οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές παραμένουν στον τόπο διαμονής τους και αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση ενώ, παράλληλα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να παρακολουθούν και τις πρότυπες φροντιστηριακές παραδόσεις.

Μάθημα λογοτεχνίας

Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας και της καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης.

Με αυτό κατά νου, από τη φετινή διδακτική χρονιά, εισάγουμε την ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία λογοτεχνικά βιβλία, πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. 

Τεχνολογία και μάθημα πληροφορικής

Η Παιδεία καλείται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός ταχέως εξελισσόμενου και τεχνολογικά μεταβαλλόμενου παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος.

Η αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση και η ανάπτυξη ψηφιακής κουλτούρας οδηγεί στην προετοιμασία για τον ψηφιακό κόσμο του μέλλοντος.

Σημαντική θέση στις εκπαιδευτικές μας τομές έχει η χρήση ψηφιακών μέσων στο σχολικό περιβάλλον. Η τεχνολογία μπαίνει στις τάξεις, δυναμικά, με 177.000 σετ ρομποτικής, με 36.264 διαδραστικούς πίνακες, με εμπλουτισμένο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό αλλά και με την αναμόρφωση του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο. 

Προς αυτήν την κατεύθυνση, προχωράμε με την απαραίτητη επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες, όπως βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές και κοινωνικές πτυχές. 

Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το σχολικό έτος 2025-2026.

Στόχος μας είναι οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου μαζί με το απολυτήριο Γυμνασίου να μπορούν να αποκτήσουν και την πιστοποίηση στην Πληροφορική, που θα αποτελεί ένα δυνατό προσόν στην αγορά εργασίας για τους μαθητές που ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Γλωσσομάθεια

Οι ξένες γλώσσες είναι αναπόσπαστο μέρος του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και η αναγκαιότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών είναι προτεραιότητα.

Η καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων, η ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης και παραγωγής προφορικού λόγου, η ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης και της θετικής στάσης των παιδιών απέναντι σε άλλες γλώσσες και πολιτισμούς, είναι μια παγκόσμια τάση και, ιδίως, την τελευταία δεκαετία, η εκμάθηση ξένων γλωσσών εισάγεται σε όλο και μικρότερες ηλικίες.

Τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο είναι μια από τις θεματικές μας συνδέσεις με το σύγχρονο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα.

Πιστεύουμε στην πρώτη επαφή των παιδιών με την αγγλική γλώσσα και τα βοηθάμε να αποκτήσουν γερές βάσεις στη μελλοντική τους πορεία στη γλωσσομάθεια.

Η γνωριμία με την αγγλική γλώσσα, από τόσο νωρίς, έχει πολύ θετικά αποτελέσματα, αρκεί η επαφή και η εξοικείωση να γίνεται μέσω δραστηριοτήτων με παιγνιώδη, διασκεδαστικό και βιωματικό τρόπο και να είναι προσαρμοσμένη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των μαθητών αυτής της ηλικίας.

Η εκμάθηση της ξένης γλώσσας συνδέεται άμεσα με την ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας, της κοινωνικής ευαισθησίας και την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής ενσυναίσθησης. Αλλά και σε σχέση με τη μητρική γλώσσα, έρευνες δείχνουν ότι η πρώιμη απόκτηση δεύτερης γλώσσας αυξάνει τις επιδόσεις στη μητρική γλώσσα των παιδιών.

Μπροστά σε αυτήν την πρόκληση, η ελληνική Πολιτεία οφείλει να δώσει στους εκπαιδευτικούς τα απαραίτητα εργαλεία αλλά και την υποστήριξη, μέσω τακτικών επιμορφώσεων, ώστε αυτοί να εφαρμόσουν εκπαιδευτικά προγράμματα και καλές πρακτικές με τη χρήση σύγχρονου και εξειδικευμένου υλικού, ανά ηλικιακή ομάδα των μαθητών, επιτυγχάνοντας τους μαθησιακούς στόχους στην διδασκαλία της ξένης γλώσσας.

Σημαντικός σταθμός στην ενίσχυση της γλωσσομάθειας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι και η ένταξη των ξένων γλωσσών στα μαθήματα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου.

Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση στο φύλλο της κυριακάτικης Θεσσαλίας και κλείνω με τις ευχές μου για χρόνια πολλά σε όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες σε όποιο μέρος του κόσμου και αν τραγουδούν τον εθνικό μας ύμνο.

Share

Πρόσφατα άρθρα

Mήνυμα του Δημάρχου Αλμυρού για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου

Η Εθνική Επέτειος της 28ης Οκτωβρίου 1940 είναι ημέρα Μνήμης, Τιμής και Υπερηφάνειας. Σήμερα φέρνουμε…

27 Οκτωβρίου 2024

Joker: Follie à Deux – Τρέλα για Δύο – Ένα δυναμικό ψυχογράφημα για τον έρωτα

Της Μαρίας Αλμπανίδου, νομικού MSc Ποινικών και  Εγκληματολογικών Σπουδών, αρθρογράφου, συγγραφέα Καλημέρα, καλημέρα αγαπημένες και…

27 Οκτωβρίου 2024

Κάνει πρεμιέρα Κ19 της Νίκης που υποδέχεται τον Ηρακλή στο Βασδέκειο

Η ώρα της έναρξης των υποχρεώσεων της Κ19 της Νίκης έφτασε. Το αντίστοιχο πρωτάθλημα της…

27 Οκτωβρίου 2024

«Μαθηταί χασικλήδες, χαρτοπαίκτες και τέλος δολοφόνοι» – Μαθητική τρομοκρατία στις τελευταίες δεκαετίες 19ου αιώνα και απαρχές του 20ού

της δρ Σοφίας Κανταράκη, φιλόλογου - ιστορικού Οι τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα και οι…

27 Οκτωβρίου 2024

Επιμόρφωση γονέων για την ψυχική υγεία των εφήβων στο 6ο Γυμνάσιο Βόλου

Την Τετάρτη 24 Οκτωβρίου στις 18.00 πραγματοποιήθηκε στον χώρο εκδηλώσεων του 6ου Γυμνασίου Βόλου, μετά…

27 Οκτωβρίου 2024

Κόντρα σε ομάδες της Θεσσαλονίκης Ανόρθωση και Ολυμπιακός στην Α2 Γυναικών στο μπάσκετ

Η Ανόρθωση τρέχει με… σπασμένα φρένα στον Βόρειο όμιλο της Α2 Γυναικών. Όχι μόνο έχει…

27 Οκτωβρίου 2024