Τοπικά

Φυλακές με σχολεία για την εκπαίδευση των νεαρών παραβατών

40d4d68b-9ab8-4e41-b263-b0cfc6263c7f

Το μέλλον των νεαρών παραβατών στα κέντρα κράτησης ήταν το επίκεντρο του τριήμερου συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο, στον πολυχώρο «Τσαλαπάτα», με τίτλο «Η Εκπαίδευση των Νεαρών Παραβατών: Εμπειρίες, Προβλήματα και Προοπτικές».

Σε σημερινή συνέντευξη τύπου, με αφορμή τη λήξη των εργασιών του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες μίλησαν για τη σημασία των σχολείων στα κέντρα κράτησης ανηλίκων, καθώς, όπως τόνισαν, η εκπαίδευση είναι το μέσο που θα τους δώσει τα απαραίτητα εφόδια και προσόντα για την επανένταξή τους στην κοινωνία μετά την αποφυλάκισή τους. Επίσης, όπως τονίστηκε από όλους,  με τη φυλάκιση δεν αποκλείεται το δικαίωμα του νέου στην εκπαίδευση, εφόσον είναι αναφαίρετο δικαίωμα του από το νόμο. Όλοι οι συμμετέχοντες μίλησαν για την ανάγκη συνεργασίας ανάμεσα στην Πολιτεία και τους εκπαιδευτικούς με τα σωφρονιστικά ιδρύματα, προκειμένου οι εργασίες και τα συμπεράσματα του συνεδρίου να υλοποιηθούν στην πράξη.

Στη συνέντευξη τύπου ο Σταύρος Γιαγκάζογλου, σύμβουλος Α΄ του ΥΠΠΕΘ και Προϊστάμενος του Γραφείου Έρευνας, Σχεδιασμού και Εφαρμογών του ΙΕΠ, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που στήριξε αυτή την προσπάθεια και ανέφερε ότι συνολικά 500 επισκέπτες παρακολούθησαν το συνέδριο, ενώ περίπου 300 άτομα παρέμειναν σε όλες τις εργασίες του. Σε αυτό συμμετείχαν κατά κύριο λόγο εκπαιδευτικοί και άλλοι επαγγελματίες του χώρου όπως κοινωνικοί λειτουργοί, δικαστικοί και εισαγγελείς.

«Πρέπει να ξανασχεδιαστεί ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μπορούν να εκπαιδευτούν μέσα στις φυλακές» τόνισε ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης, προσθέτοντας ότι πρέπει η πολιτεία να γίνει μαχητής για να εξασφαλίσει το δικαίωμα στην εκπαίδευση που το έχουν όλοι οι κρατούμενοι. Όπως είπε «τα παιδιά πρέπει να προετοιμαστούν με γνώσεις και τεχνικές ικανότητες για να είναι έτοιμα για την ένταξή τους στην κοινωνία.

«Με αυτό το συνέδριο το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας εκπλήρωσε ένα κομμάτι από τον κοινωνικό προσανατολισμό του» δήλωσε η Χαρούλα Σταθοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια διδακτικής μαθηματικών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Παν. Θεσσαλίας. Συμπλήρωσε ότι τέτοια προβλήματα, όπως η εκπαίδευση των νέων παραβατών δεν γίνεται να αντιμετωπιστούν  μονοδιάστατα καθώς εμπλέκονται πολλοί φορείς και είναι θετικό που στο συνεδρίου υπήρχε η συμμετοχή αυτών των φορέων.

Για τη συνεργασία που υπάρχει ήδη μεταξύ φοιτητών και παιδιών που κρατούνται στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων, μίλησε ο Κώστας Μάγος, Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΠΕ Παν/μίου Θεσσαλίας, τονίζοντας ότι για να συνεχιστεί η δουλειά που γίνεται στα σωφρονιστικά ιδρύματα πρέπει να δοθεί κίνητρο καθώς δεν είναι εύκολη και δήλωσε ότι ευελπιστεί στο επόμενο βήμα. Αναφορικά με τα βιωματικά εργαστήρια ανέφερε ότι ήταν μεγάλη η συμμετοχή από πρωτοετείς φοιτητές μέχρι και την Εισαγγελέα. Η συνύπαρξη στο εργαστήριο είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση.

Πρέπει να βρεθεί ένα νέο μοντέλο όπου οι ανήλικοι παραβάτες θα φιλοξενούνται σε ένα χώρο και το Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων στο Βόλο δεν είναι αυτό το μοντέλο» σημείωσε ο Γιώργος Μόσχος, Βοηθός Συνηγόρου του Πολίτη-Συνήγορος του Παιδιού, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα οφείλεται στο ότι τα παιδιά είναι αφημένα σαν ένα είδος αγέλης με σωφρονιστικούς υπαλλήλους και όχι εκπαιδευτές. Το ειδικό σχολείο που λειτουργεί , όπως είπε, είναι το καλύτερο που συμβαίνει στο Ίδρυμα αλλά σε αυτό οι ανήλικοι απασχολούνται στο 1/3 του χρόνου τους.  Επίσης,  ένα ακόμη θέμα που προκύπτει είναι η απουσία καλοκαιρινών σχολείων στα κέντρα κράτησης καθώς τα παιδιά χωρίς την εκπαίδευση νιώθουν ότι ο χώρος ξαναγίνεται φυλακή.

Ο πρόεδρος του ΔΣ της Επανόδου, του φορέα για την επανένταξη αυτών που αποφυλακίζονται, Γιώργος Νικολόπουλος, πρόσθεσε ότι η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να επανεντάξει τους αποφυλακισμένους. Ωστόσο, όπως είπε, η εκπαίδευση στη φυλακή έχει το παράδοξο πως πρέπει να συνυπάρξει η ποινική με την εκπαιδευτική διαδικασία. «Δεν κάνουμε σχολεία στις φυλακές για να λειτουργεί καλύτερα η φυλακή αλλά γιατί τα εκπαιδευτικά προγράμματα πρέπει να αποβλέπουν στη μελλοντική ζωή των νέων. Πέρα από την απόκτηση γνώσεων στόχος είναι η ενδυνάμωση για να έχουν καλύτερη εικόνα του εαυτού τους αλλά και για να συνεργάζονται καλύτερα με το σύνολο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Νικολόπουλος.

«Τα έγκλειστα παιδιά μπαίνουν σε ένα πλαίσιο ιδρυματισμού που γεννά και αναπαράγει δυσκολίες. Οι άνθρωποι που συμμετείχαν στο συνέδριο έχουν αφιερώσει τη ζωή τους σε αυτό τον σκοπό, την εκπαίδευση των νέων παραβατών. Στόχος όλων είναι να περιορίσουμε τον κοινωνικό αποκλεισμό και απώτερος τα σχολεία των φυλακών να διασφαλίζουν όσο το δυνατόν πιο όμοιους τίτλους σπουδών με τα σχολεία εκτός φυλακών» πρόσθεσε ο Παύλος Χαραμής, αντιπρόεδρος του ΙΕΠ. Ξεκαθάρισε πάντως ότι οι εκπαιδευτικοί που θα διδάξουν στα σχολεία των φυλακών πρέπει να έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για να ασκήσουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο.

Η επιλογή του Βόλου ως τόπος διεξαγωγής του συνεδρίου δεν έγινε τυχαία καθώς όλα τα κέντρα κράτησης έχουν σχολεία. Πανελλαδικά, ωστόσο, είναι μικρό το ποσοστό των φυλακών που έχουν σχολείο, τα 11 έχουν και τα 22 όχι.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το