Ελλάδα

Ο φάκελος της Cosco και τα δύο σενάρια για το 67% του ΟΛΠ

cosco

Η μόνη προσφορά που έχει στα χέρια του το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του ΟΛΠ φέρει την υπογραφή της COSCO και όλα δείχνουν ότι η μεγάλη κινεζική επένδυση στον Πειραιά θα γίνει ακόμα μεγαλύτερη.

Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες, οι έτεροι βασικοί διεκδικητές του ΟΛΠ, οι Δανοί της Maersk, έκαναν εντέλει πίσω και άφησαν ανοιχτό πεδίο δράσης στους Κινέζους, κρατώντας τις δυνάμεις τους για τη Θεσσαλονίκη και τον ΟΛΘ, οι δεσμευτικές προσφορές για την πώληση του οποίου αναμένονται σε τρεις μήνες.

Το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι της χώρας αποτελεί ήδη το προγεφύρωμα της Κίνας στην Ευρώπη, και την ερχόμενη Τρίτη, που θα ανοίξει η οικονομική προσφορά της COSCO και οι αποτιμήσεις των δύο ανεξάρτητων οίκων για τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, θα αποδειχθεί ο βαθμός επιθυμίας των Κινέζων να αποκτήσει ο Πειραιάς τα επίπεδα και τις διαστάσεις των λιμανιών του Αμβούργου, της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ.

Υπό τη δική τους, άλλωστε, διαχείριση έγινε γνωστό στις μεγαλύτερες πολυεθνικές του πλανήτη που διαθέτουν εργοστάσια στην Ασία ότι μέσω του λιμανιού αυτού οι ασιατικές εξαγωγές φθάνουν στην Αυστρία, τη Γερμανία και την Ουγγαρία έως και 11 ημέρες γρηγορότερα.

assets_LARGE_t_420_54619293

Οι Δανοί της Maersk άφησαν ανοιχτό πεδίο δράσης στους Κινέζους, κρατώντας δυνάμεις για τον ΟΛΘ.

Εκτός από την COSCO είχαν εξουσιοδοτηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ να υποβάλουν προσφορές η APM Terminals (Maersk) από τη Δανία και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Η απουσία τους μπορεί να χαρακτηρίζεται αρκούντως ηχηρή, αλλά μοιάζει να μην προκάλεσε μεγάλη έκπληξη αφού για πολλούς ήταν αναμενόμενη.

Το ενδιαφέρον της ICTS μπορεί να ήταν υπαρκτό συμμετέχοντας στις μέχρι τώρα διαδικασίες, ωστόσο οι επισκέψεις των στελεχών του ομίλου από τις Φιλιππίνες στο data room του ΟΛΠ ήταν μετρημένες και δεν άφηναν πολλές υποσχέσεις για το μέλλον.

Η APM Terminal, θυγατρική του δανέζικου κολοσσού Maersk, ήταν ο μνηστήρας που αποτελούσε το αντίπαλο δέος της COSCO. Παρότι ο Πειραιάς αποτελεί το «φιλέτο» της Μεσογείου, οι Δανοί αποδείχθηκε ότι δεν ήθελαν να κονταροχτυπηθούν με τους Κινέζους που έχουν ήδη βάλει πόδι στο ελληνικό λιμάνι. Εξάλλου, οι δύο κολοσσοί συνεργάζονται σε διάφορα λιμάνια στη Βόρεια Ευρώπη.

Ποτέ άλλωστε δεν βγήκε από το επενδυτικό πλάνο των Δανών το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, για το οποίο έχουν υπογραμμίσει το ενδιαφέρον τους. Αναμφίβολα ο Πειραιάς πληροί τις προϋποθέσεις για να μετεξελιχθεί σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο που θα λειτουργεί ως πύλη της Ασίας στην Ευρώπη, αλλά και η Θεσσαλονίκη προσφέρει άμεση πρόσβαση στις βαλκανικές χώρες και την Κεντρική Ευρώπη.

Ετσι, λοιπόν, μετά τα περιφερειακά αεροδρόμια και τον Αστέρα Βουλιαγμένης, η επόμενη ιδιωτικοποίηση που αναμένεται να πάρει σάρκα και οστά θα είναι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ανακοινώσει ότι την ερχόμενη Τρίτη, στις 12 Ιανουαρίου, θα ανοίξει τις οικονομικές προσφορές και τις δύο αποτιμήσεις από τους ανεξάρτητους οίκους Cantor και American Appraisal Hellas.

Ο διαγωνισμός προβλέπει τη διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, και τμηματική παραχώρηση επιπλέον ποσοστού 16% σε βάθος πενταετίας ανάλογα με την πρόοδο σε επενδύσεις που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος επενδύτης.

Η κινεζικών συμφερόντων εταιρεία διαχείρισης λιμένων COSCO είναι ο μοναδικός υποψήφιος που έχει επιβεβαιώσει ότι κατέθεσε δεσμευτική προσφορά και το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται βασικά στο ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος που προσφέρει η κινεζική εταιρεία. Η προσφορά της COSCO αφορά το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, αλλά η αγορά θα γίνει σε δύο φάσεις καθώς αρχικά θα αποκτήσει το 51% και το υπόλοιπο ποσοστό εντός 5ετίας, υπό την προϋπόθεση της υλοποίησης επενδύσεων αξίας 350 εκατομμυρίων ευρώ.

Στη Βουλή
Εφόσον το τίμημα της COSCO είναι μεγαλύτερο από την αποτίμηση που έχουν κάνει οι δύο οίκοι, το ΤΑΙΠΕΔ θα κάνει αποδεκτή την προσφορά και θα κατακυρώσει τον διαγωνισμό. Το ίδιο είχε συμβεί τόσο στην περίπτωση του ΟΠΑΠ όσο και στο Ελληνικό. Στην περίπτωση που η προσφορά είναι χαμηλότερη από τις δύο αποτιμήσεις, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένη πρόταση.

Από τη στιγμή, πάντως, που κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, η σύμβαση παραχώρησης θα οδεύσει προς ψήφιση στη Βουλή. Το σχέδιο νόμου θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος, ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.

Στην περίπτωση του ΟΛΘ, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει καταλήξει στο ίδιο μοντέλο παραχώρησης που υιοθέτησε και για το λιμάνι του Πειραιά.

Οι επενδυτές θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για το 67% των μετοχών, αλλά αρχικά θα παραχωρηθεί το 51% και ο πλειοδότης θα αποκτήσει το υπόλοιπο 16% εφόσον υλοποιήσει συγκεκριμένες επενδύσεις σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Οι διαβουλεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές εκτιμάται ότι δεν θα τραβήξουν σε μάκρος, με τις δεσμευτικές προσφορές να αναμένονται τον ερχόμενο Απρίλιο.

Ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχουν εκδηλώσει ο ιαπωνικός γίγαντας Mitsui & Co., Ltd, η βρετανική P&O Steam Navigation Company, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η τουρκικών συμφερόντων εταιρεία Yilport Holding, το γερμανικό επενδυτικό fund Deutsche Invest Equity Partners, GmbH, η ελβετικών συμφερόντων Duferco Particiption Holding, καθώς και η APM Terminals και η International Container Terminal Services που διεκδικούσαν και τον Πειραιά.

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το