Photo Gallery, Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

15% των πεζών Βολιωτών περνά το δρόμο με κόκκινο

Τα συμπεράσματα του Συνεδρίου Οδικής Ασφάλειας στο Βόλο

15% των πεζών βολιωτών παραβιάζει τον ερυθρό σηματοδότη και διασχίζει το δρόμο. Η παραβατικότητα είναι υψηλότερη σε δρόμους με χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο και ταχύτητα οχημάτων. Παράλληλα διαπιστώθηκε ότι οδηγοί που είναι θυμωμένοι, δεν οδηγούν κατ’ ανάγκη και επικίνδυνα.

Πρόκειται για μερικά από τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα ερευνών που ανακοινώθηκαν στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο οδικής Ασφάλειας, που ξεκίνησε χθες στο Βόλο και θα διαρκέσει και σήμερα.

Το συνέδριο διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, το Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Σημειώνεται πως το 1998 είχε διεξαχθεί στο Βόλο το 2ο πανελλήνιο Συνέδριο.

Στις εργασίες του συνεδρίου θα παρουσιαστούν 60 επιστημονικές εισηγήσεις που σχετίζονται με θέματα τεχνολογίας, κανονισμών και προδιαγραφών που έχουν βγει τον τελευταίο χρόνο και είναι ιδιαίτερα αυστηρές για την Ελλάδα, ακόμη και του θεσμικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια. Το «παρών» δίνουν 200 και πλέον σύνεδροι από Πανεπιστήμια της χώρας, αρμόδιους φορείς, ενώ συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των εταιρειών αυτοκινητοδρόμων.

Ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και υπεύθυνος διεξαγωγής του συνεδρίου κ. Νίκος Ηλιού τόνισε πως στο συνέδριο παρουσιάζονται πολλά καινούρια ευρήματα από έρευνες και δράσεις, ενώ ασχολούμαστε με πολύ σημαντικά θέματα. Σε συνθήκες κρίσης η οδική ασφάλεια χειροτερεύει όλο και περισσότερο λόγω των ασυντήρητων οχημάτων, της ελλιπούς συντήρησης των δρόμων, αλλά και της ψυχολογίας του οδηγού, ο οποίος γίνεται πιο επιθετικός και νευρικός.

Στο συνέδριο παρουσιάστηκε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το διδάκτορα του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών κ. Θάνο Γαλάνη με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Ηλιού και αφορούσε στη διερεύνηση της συμπεριφοράς πεζών στη  διάσχιση σηματοδοτούμενων διαβάσεων σε αστική περιοχή στην πόλη του Βόλου.

Συνολικά εξετάστηκαν 1.300 πεζοί σε δώδεκα  διαβάσεις από κύριες αρτηρίες της πόλης του Βόλου. Η έρευνα έγινε σε  ώρες αιχμής από τις 12 μέχρι τις 2 το μεσημέρι, όπου παρατηρείται μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος.

Τα συμπεράσματα ήταν ενδιαφέροντα, καθώς διαπιστώθηκε πως το 15% των Βολιωτών που κινείται με τα πόδια, διασχίζει τη διάβαση, όταν στο φωτεινό σηματοδότη υπάρχει το ερυθρό χρώμα. Το ποσοστό είναι πιο αυξημένο σε οδικές αρτηρίες, όπως η 28ης Οκτωβρίου, όπου το πλάτος της διάβασης είναι σχετικό μικρό, δηλαδή γύρω στα 5-6 μέτρα, και ο κυκλοφοριακός φόρτος πιο χαμηλός. Αντίθετα το ποσοστό της παραβατικότητας μειώνεται, όταν οι πεζοί πρέπει να διασχίσουν οδικές αρτηρίες με μεγάλος πλάτος περίπου 10-12 μέτρα, όπως η Ιάσονος, και με μεγάλη κυκλοφοριακό φόρτο με τα οχήματα να κινούνται με μεγάλη ταχύτητα. Βέβαια σε αυτή την περίπτωση ο κίνδυνος για τη σωματική ασφάλεια του πεζού, όταν περνάει με τον ερυθρό σηματοδότη, είναι πολύ μεγάλος.

Παράλληλα το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναλάβει εθνικός συντονιστής για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή των μαθητών στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.

Οι θυμωμένοι δεν οδηγούν και επικίνδυνα

Επίσης στο συνέδριο παρουσιάστηκε εργασία που αφορά στην επίδραση του οδηγικού θυμού στην οδηγική συμπεριφορά του οδηγού. Μπορεί να εκφραστεί λοιπόν ο θυμός στον τρόπο οδήγησης;

Η έρευνα διεξήχθη από τους υποψήφιους διδάκτορες του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Εύη Ηλιάδου και Νίκο Κατσιάνη μαζί με τον κ. Ηλιού.

Οι μετρήσεις έγιναν την άνοιξη και η επεξεργασία των στοιχείων ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι.

«Εμείς μετρήσαμε, αν ένας οδηγός που θυμώνει, επηρεάζεται από τον τρόπο οδήγησής του, και αν αυτό φαίνεται τελικά. Αυτό το μετρήσαμε με κάποια χαρακτηριστικά της δυναμικής της κίνησης του οχήματος, δηλαδή ταχύτητες και επιταχύνσεις και κάποια άλλα παράγωγα που προκύπτουν» τόνισαν οι δύο υποψήφιοι.

Οι μετρήσεις έγιναν σε δύο περιοχές της Λάρισας, ενώ οι οδηγοί συμπλήρωσαν και ένα ερωτηματολόγιο που ονομάζεται «κλίμακα οδηγικού θυμού», όπου δήλωσαν κατά πόσο κάποια στοιχεία που αναγνωρίζουν στην οδηγική τους πορεία, τους εκνευρίζουν άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο.

Οι οδηγοί ήταν κοντά στην ηλικία των 30 ετών, ενώ χρησιμοποίησαν το δικό τους αυτοκίνητο.

«Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν υπάρχουν υψηλές συσχετίσεις σε αυτό που δηλώνει ο οδηγός ότι τον εκνευρίζει και στον τρόπο οδήγησής του με τα χαρακτηριστικά που μετρήσαμε. Ένας δηλαδή οδηγός που  μπορεί να θυμώνει, δεν φαινόταν να οδηγεί επικίνδυνα, σύμφωνα με τα δικά μας όρια που βάλαμε στις μετρήσιμες παραμέτρους. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος θυμώνει, αλλά αυτό δεν επηρεάζει την οδήγηση, αφού ο οδηγός απορροφά το θυμό» τόνισαν μεταξύ άλλων οι υποψήφιοι.

Μάλιστα σχεδιάζουν και νέα έρευνα στον οδηγικό θυμό, όπου θα χρησιμοποιήσουν έναν έξτρα εξοπλισμό, ο οποίος θα μετρά τους παλμούς του οδηγού και με βάση αυτό θα αξιολογείται το άγχος.

Μείωση ατυχημάτων

Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυνε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Σωκράτης Αναγνώστου, ο οποίος τόνισε, μεταξύ άλλων, πως «η μείωση των ατυχημάτων στην Εθνική Οδό μετά την ύπαρξη της κεντρικής νησίδας είναι εντυπωσιακή. Για αυτό το λόγο εμείς επιμένουμε για τη συνέχιση και ολοκλήρωση των οδικών έργων παραχώρησης που θα δημιουργήσουν ασφαλές οδικό περιβάλλον σε πολλούς οδικούς άξονες της χώρας. Ένας από αυτούς είναι και ο Ε-65, τα έργα του οποίου έχουν διακοπεί.

Γνωρίζω ότι υπήρξε δέσμευση της Ελλάδος, μαζί με τα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για λήψη μέτρων και ανάληψη δράσεων για περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% το 2010 σε σχέση με το 2000.

Στην πόλη μας το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξυμένο και δεν έχει γίνει καμία βελτίωση τα τελευταία χρόνια. Αντιθέτως μπορώ να πω ότι η κατάσταση χειροτέρεψε.

Σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη θέσεων στάθμευσης. Αυτή η έλλειψη δυστυχώς είναι πηγή αρκετών ατυχημάτων δεδομένου την παράνομη στάθμευση σε πεζοδρόμια (αναγκάζονται οι πεζοί να κατεβαίνουν στο δρόμο) στερούν την ορατότητα στα διερχόμενα οχήματα, δυσκολεύουν την κυκλοφορία με αποτέλεσμα τον εκνευρισμό των οδηγών και στη συνέχεια την επιθετική οδήγηση με άσχημα επακόλουθα».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το