Τοπικά

14 χρόνια περιβαλλοντικές και πολιτιστικές δράσεις για το Μουσείο Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας

Τον 14ο χρόνο λειτουργίας του διανύει το Μουσείο Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας, που έχει δεχτεί αυτά τα χρόνια περίπου 23.000 επισκέπτες, ο κύριος όγκος των οποίων είναι μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Μέλημα του Μουσείου είναι οι μαθητές – επισκέπτες να διαμορφώσουν μια πλήρη εικόνα για την πορεία της λίμνης Κάρλας στον χρόνο και για τον πολλαπλό τρόπο με τον οποίο επέδρασε και επιδρά σε ποικίλους τομείς του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
Με δεδομένο, όμως, ότι οι μαθητές στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής επίσκεψης προσλαμβάνουν καλύτερα μηνύματα και γνώσεις αν ακολουθηθεί η βιωματική διαδικασία με παιγνιώδη διάθεση, εφαρμόζοντας τις μεθόδους της ομαδοσυνεργατικής, της ανακαλυπτικής μάθησης, της δραματοποίησης κ.ά., οι υπεύθυνοι του Μουσείου έχουν εκπονήσει για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης μια σειρά από εκπαιδευτικά/περιβαλλοντικά προγράμματα.

Τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα του Μουσείου:
–«Το κάλεσμα του Ηταύρου» και απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο), καθώς το υλικό του είναι διαβαθμισμένο, ώστε να είναι προσιτό και κατάλληλο για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Οι μικροί και μεγάλοι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία με «βοηθό τις αισθήσεις» τους μέσω της ανακαλυπτικής μάθησης να γνωρίσουν τον Ήταυρο, που κατοικεί στα βαθιά της λίμνης Κάρλας, τον μνημονεύουν λαογράφοι και τον συζητούν ψαράδες και μη. Είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιτρέπει στους συμμετέχοντες να γνωρίσουν από κοντά το… καλό στοιχειό της Κάρλας, να διασκεδάσουν και να παίξουν (σπαζοκεφαλιές, δραματοποίηση, παραμύθι…), αναπτύσσοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

–Το πρόγραμμα «Ενημερώνομαι – Προφυλάσσομαι – Δραστηριοποιούμαι» με βαλιτσάκι ενημερωτικού υλικού που το Μουσείο διαθέτει στα σχολεία και οι μαθητές μετά από σχετική ενημέρωση λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές πληροφοριών και οδηγιών προφύλαξης από τα τσιμπήματα των κουνουπιών και τον ιό του Δυτικού Νείλου.
–Το πρόγραμμα με το γενικό τίτλο «Παιχνίδια στη λίμνη του θεού Απόλλωνα». Χωρίζεται σε θεματικές ενότητες που αφορούν όλες τις περιόδους της ιστορίας της Κάρλας (ζωή στη λίμνη, αποξήρανση, η Κάρλα ως πεδιάδα, επανασύσταση) και απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, όλων των τάξεων Α/θμιας και των τριών πρώτων τάξεων Β/θμιας Εκπαίδευσης. Είναι μια βιωματική προσέγγιση στην ιστορία της λίμνης Κάρλας. Οι μαθητές με κολάζ, δραματοποιήσεις και παζλ θα γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά της Κάρλας, παίζοντας και ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους και τη φαντασία τους.
–Το πρόγραμμα «Κάρλαξ ο λιμνοβάτραχος»: Οι μαθητές Νηπιαγωγείων και πρώτων τάξεων Δημοτικού παίζουν, υποδύονται ρόλους, δραματοποιούν και μαθαίνουν τον λιμναίο πολιτισμό. Ένα πρωτότυπο επιδαπέδιο παιχνίδι με «πιόνια» τα ίδια τα παιδιά, που ως βατράχια ή βατραχοκριτές συμμετέχουν, δραματοποιούν και διασκεδάζουν.
–«Στην Καλυβούπολη: Οι μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και των πρώτων του Γυμνασίου ομαδοσυνεργατικά και με όχημα τη φαντασία τους βιώνουν στιγμές από την κάρλια ζωή και εξασκούνται στη δημιουργική γραφή.
–«Περιπέτειες στη λίμνη»: Το πρωτότυπο επιτραπέζιο παιχνίδι απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Με κάρτες τύχης, πιόνια και ζάρια οι μαθητές κάνουν τον γύρο της λίμνης και διασκεδάζουν γνωρίζοντας παράλληλα τον μοναδικό κάρλιο λιμναίο πολιτισμό.


Επίσης, στο Μουσείο μικρές ομάδες μαθητών, όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, μπορούν να εκπονήσουν εργασίες κατά τη διαδικασία υλοποίησης περιβαλλοντικών προγραμμάτων και να επεξεργαστούν φύλλα εργασίας για τις διάφορες θεματικές υποενότητες των εκθεμάτων.
Οι μαθητές Λυκείων μπορούν να συνεργαστούν με το Μουσείο και να εκπονήσουν εργασία στο πλαίσιο του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας που διδάσκεται στην Α’ και τη Β’ τάξη.
Παγκόσμιες ημέρες: Παγκόσμια Ημέρα Νερού (21 Μαρτίου), Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων (20 Μαΐου), Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (5 Ιουνίου). Το Μουσείο τις μέρες αυτές έχει ειδικό πρόγραμμα κάθε χρόνο σε συνεννόηση με σχολεία.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το