Πολιτισμός

Η «Σκιάθος που χάθηκε» μέσα από τα μάτια Βρετανού φωτογράφου

skiathos
«Δούλεψα σε μια ταινία μικρού μήκους σε αυτό το μικρό ελληνικό νησί. Αυτό έγινε όσο ήταν ακόμα ανεξερεύνητο. Δεν υπήρχαν ξενοδοχεία τότε, ούτε αεροδρόμια ούτε δρόμοι, μόνο ένα μοναδικό εστιατόριο. Αλλά υπήρχαν πολλοί αξιαγάπητοι άνθρωποι, που ήταν ευγενικοί και εξυπηρετικοί».

Ετσι περιγράφει τη Σκιάθο, της δεκαετίας του 1960 ο Βρετανός φωτογράφος, Βόλφγκανγκ Σουτσίτσκι, και η περιγραφή του αυτή δεν έχει καμία σχέση με το κοσμοπολίτικο νησί σήμερα.
Εκεί, κάπου στα μέσα του 1960 ο Σουτσίτσκι αποτύπωσε με τον φωτογραφικό του φακό σε ασπρόμαυρες εκτυπώσεις τους ανθρώπους, τις ασχολίες και τις παραδόσεις τους. Το φυσικό τοπίο και τις «παρθένες» ακόμη παραλίες της. Τα πεύκα που έφταναν έως τη θάλασσα και τις ψαρόβαρκες που σεργιάνιζαν ανέμελες στο Αιγαίο. Πρόκειται για τη νοσταλγική απεικόνιση μιας ξεχασμένης Ελλάδας που λίγοι γνωρίζουν σήμερα.
Περίπου 50 πρωτότυπες ασπρόμαυρες φωτογραφίες από εκείνη τη συλλογή φιλοξενούνται έως τις 20 Σεπτεμβρίου στο μουσείο της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στη Σκιάθο, σε μια? μεταφορά της αντίστοιχης έκθεσης που παρουσιάστηκε μέχρι πριν από λίγες μέρες στο Μουσείο Μπενάκη.
Εκτός από τρεις, που ανήκουν στο φωτογραφικό αρχείο της Πινακοθήκης Γκίκα, δώρο του Σουτσίτσκι προς τον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, οι υπόλοιπες προέρχονται από την προσωπική συλλογή του φωτογράφου και παρουσιάζονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά. Απεικονίζουν πρόσωπα του νησιού, γνωστά και άγνωστα, αγροτικές σκηνές και γιορτές που συνοδεύουν γάμους και βαφτίσια.
«Θα ήθελα να βάλω έναν υπότιτλο, στο τμήμα της έκθεσης με τις φωτογραφίες της Σκιάθου και αυτός θα ήταν ”Η Σκιάθος που χάθηκε”», λέει ο 103 χρονών σήμερα διάσημος φωτογράφος.
«Η Σκιάθος που χάθηκε μέσα από τους ανθρώπους της, που μοιραία για άλλους νωρίς και για άλλους αργά ήρθε το τέλος, αλλά και η Σκιάθος που χάθηκε, υφιστάμενη τις δραματικές αλλαγές στο ταξίδι της μέσα στον χρόνο. Είμαστε τυχεροί που η Σκιάθος, βρέθηκε στο φωτογραφικό ταξίδι του Βόλφγκανγκ Σουτσίτσκι, ο οποίος μας κληρονόμησε ένα σημαντικό αρχείο, μια πολύτιμη καλλιτεχνική, ιστορική κοινωνική και λαογραφική παρακαταθήκη για τον τόπο μας», δήλωσε στο «Εθνος», ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Σκιάθος», που φιλοξενεί την έκθεση, Θοδωρής Τζούμας.
Την έκθεση συμπληρώνουν τα τοπία της Ακρόπολης, την οποία ο καλλιτέχνης αποτύπωσε με θαυμασμό εκμεταλλευόμενος το έντονο φως και τις ενδιαφέρουσες φωτοσκιάσεις που δημιουργεί. Επιπλέον στη διάρκειά της θα προβάλλεται η ταινία μικρού μήκους «Μιχάλης της Σκιάθου» σε σκηνοθεσία του Τζον Ινγκραμ και μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, που αποτέλεσε την αφορμή για το ταξίδι του Σουτσίτσκι στο νησί των Σποράδων.
Γεννημένος στη Βιέννη, από πατέρα εβραϊκής καταγωγής -ο οποίος ωστόσο στην πορεία της ζωής του δήλωνε «άθεος σοσιαλδημοκράτης»- στις 29 Αυγούστου του 1912 ο φωτογράφος και κινηματογραφιστής, Βόλφγκανγκ Σουτσίτσκι, έχει χαρακτηριστεί ως «ένας ζωντανός σύνδεσμος της προπολεμικής Βρετανίας, μέσα από εικόνες και ντοκιμαντέρ».
Η πρώτη του δουλειά ήταν στην Ολλανδία όπου τύπωνε καρτ ποστάλ και τις πουλούσε στις εφημερίδες. Οταν επέστρεψε στην Αγγλία έγινε καμεραμάν και αργότερα στράφηκε στη φωτογραφία.
Η γνωριμία του με τον Βρετανό ζωγράφο Τζον Κράξτον (1922-2009) τον έφερε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Υδρα, στο αρχοντικό του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, όπου φωτογράφισε τους δύο καλλιτέχνες. Κράξτον και Χατζηκυριάκος-Γκίκας γνωρίστηκαν το 1946 στο Λονδίνο και αυτή τους η συνάντηση ήταν η απαρχή μιας στενής φιλίας που κράτησε έως το τέλος.

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το