Photo Gallery, Τοπικά

Όχι ανοιχτά καταστήματα τις Κυριακές

Διαφωνούν με την πρόταση απελευθέρωσης της λειτουργίας καταστημάτων τις Κυριακές τέσσερις στους πέντε εμπόρους, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 81,5% των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου, διαφωνεί με το μέτρο της απελευθέρωσης λειτουργίας καταστημάτων τις Κυριακές. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις και οι επιχειρήσεις με λίγους εργαζόμενους παρουσιάζουν ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό διαφωνίας, που αγγίζει το 90%. Το 84,9% των εμπόρων εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει θετική επίπτωση στην αγορά από την εισαγωγή του μέτρου της απελευθέρωσης λειτουργίας τις Κυριακές. Το 85,1% των επαγγελματιών δεν περιμένει θετική επίπτωση στην απασχόληση της επιχείρησής του από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.

Οι προσδοκίες για ανάκαμψη της αγοράς λόγω του διευρυμένου ωραρίου (λειτουργία τις Κυριακές) είναι εξαιρετικά χαμηλές. Μόλις το 10,2% των εμπόρων αναμένει ανάκαμψη λόγω του συγκεκριμένου μέτρου. Οι επιχειρήσεις που έχουν χαμηλό τζίρο και μικρό αριθμό απασχολούμενων είναι ακόμη περισσότερο επιφυλακτικές, σχετικά με την πιθανότητα ανάκαμψης μετά την απελευθέρωση λειτουργίας. Ουσιαστικά, αντιλαμβάνονται την ορατή απειλή και τη συμπίεση στον τζίρο που θα υπάρξει από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι οποίες λόγω οικονομιών κλίμακας, θα μπορούν να λειτουργούν με καλύτερους όρους κερδοφορίας.

Καταναλωτική συμπεριφορά

Η έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ  που δημοσιοποιήθηκε προχθές, ανέδειξε τα ακόλουθα συμπεράσματα σε σχέση με την καταναλωτική συμπεριφορά των νοικοκυριών και τη ραγδαία μεταβολή των καταναλωτικών συνηθειών:

-Η αγορά βρίσκεται σε μια παρατεταμένη «ετήσια χειμερία νάρκη». Το 68,8% των νοικοκυριών αναμένει τις εκπτώσεις (δύο μήνες) για να ψωνίσει βασικά αγαθά. Τούτο σηματοδοτεί για το εμπόριο, μια νεκρή αγοραστικού ενδιαφέροντος, περίοδο πέραν των 10 μηνών.

-Αυτό που σαφέστατα προκύπτει, είναι ότι οι καταναλωτές δεν αναζητούν περισσότερο χρόνο για έρευνα αγοράς (shop around), αλλά ενδιαφέρονται για οικονομικές και συμφέρουσες λύσεις.

-Η υπόθεση της αύξησης της τουριστικής ζήτησης λόγω λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές είναι αμφιλεγόμενη (παράδειγμα Λονδίνου). Οι τουρίστες – καταναλωτές έχουν ένα συγκεκριμένο εισοδηματικό περιορισμό, που αφορά τα χρήματα, που θα ξοδέψουν για αγορές, ο οποίος δεν εξαρτάται από το ωράριο λειτουργίας. Άλλωστε, το ισχύον πλαίσιο ωραρίου στην Ελλάδα (06:00-21:00) – σε σύνολο ωρών λειτουργίας – είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, αν όχι το μεγαλύτερο, παρά την αργία της Κυριακής. Επίσης, απελευθερωμένο ωράριο την Κυριακή έχουν σήμερα όλα τα ακόλουθα καταστήματα: ψιλικατζίδικα, περίπτερα, αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, εστιατόρια, ανθοπωλεία, κέντρα διασκέδασης, βενζινάδικα (μερικώς), κάβες, καταστήματα ξηρών καρπών, video club, τουριστικά καταστήματα και όλα τα καταστήματα τουριστικών περιοχών.

-Η υποτιθέμενη λειτουργία μόνο των μικρών επιχειρήσεων την ημέρα της Κυριακής, προσκρούει σε τρεις πολύ βασικές αντίθετες συνθήκες:

– Υπάρχει η τάση από τα μεγαλύτερα καταστήματα να επεκτείνονται στις τοπικές αγορές δημιουργώντας μικρότερα καταστήματα, αποσπώντας σημαντικό μερίδιο κατανάλωσης.

– Η απαγόρευση λειτουργίας των μεγαλύτερων επιχειρήσεων είναι νομικά διάτρητη και ανεδαφική, αφού οι μεγάλες επιχειρήσεις θα εγείρουν ζητήματα τήρησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού. Η όποια συμφωνία κυρίων αναμένεται να καταστρατηγηθεί μερικούς μήνες μετά από την εφαρμογή του νέου πλαισίου.

– Μια παρατήρηση που δε λαμβάνεται υπόψη είναι η μεταβολή μοντέλου κατανάλωσης που ήταν παραδοσιακά καθιερωμένο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Οι καταναλωτές θα προτιμήσουν να αξιοποιήσουν τον περιορισμένο ελεύθερο χρόνο τους για αναψυχή και διασκέδαση συνδυάζοντάς το με αγορές (που θα μπορούσαν να κάνουν άλλη μέρα), γεγονός που επιδρά σε βάρος των επιχειρήσεων εστίασης αλλά και των τουριστικών προορισμών, ιδιαίτερα αυτών που βρίσκονται κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Τα μεγάλα πολυκαταστήματα που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ταυτόχρονα υπηρεσίες ψυχαγωγίας – εστίασης και εμπόριο, θα αποκτήσουν σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.

-Όλες οι έρευνες – μελέτες, ιδιαίτερα οι ευρωπαϊκές, αναδεικνύουν ότι το ισχυρότερο όπλο στον ανταγωνισμό που συμβάλλει στη συρρίκνωση του δικτύου των μικρών λιανεμπορικών κατά μεγάλο βαθμό, είναι οι συνεχείς διευρύνσεις του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων. Οι ίδιες μελέτες καταδεικνύουν μάλλον αρνητικά αποτελέσματα στις θέσεις απασχόλησης (ιδιαίτερα κάτω από συνθήκες ύφεσης), αλλά και στις τιμές. Οι τάσεις υπερσυγκέντρωσης ισχυροποιούνται.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα 703.648 πολύ μικρές επιχειρήσεις (έως 9 άτομα), 21.586 μικρές (10-49 άτομα), 2.649 μεσαίες (50-250 άτομα) και 399 μεγάλες επιχειρήσεις. Οι αυτοαπασχολούμενοι (χωρίς προσωπικό) υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα υπερβαίνουν τις 300.000.

Η πίτα των εμπόρων του Βόλου

Παρουσία λίγων σχετικά εμπόρων, του προέδρου του Επιμελητηρίου Μαγνησίας κ. Τ. Μπασδάνη, μελών του διοικητικού συμβουλίου του Επιμελητηρίου και σύσσωμης της διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου (ΕΣΒ) με επικεφαλής τον πρόεδρό της κ. Κ. Τσέλιο πραγματοποιήθηκε προχθές το βράδυ σε γνωστή κεντρική καφετέρια του Βόλου η κοπή πίτας του ΕΣΒ. Ο πρόεδρος του ΕΣΒ έκοψε την πίτα και ευχήθηκε το 2013 να είναι καλύτερη χρονιά από το 2012, ενώ πρόσφερε σε όλες τις παρευρισκόμενες γυναίκες από ένα γούρι. Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε και ο πρώην πρόεδρος του ΕΣΒ κ. Αλ. Μαγαλιός. Η βραδιά κύλησε ευχάριστα με μουσική και ποτό, μακριά από τα προβλήματα του εμπορικού κόσμου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το