Photo Gallery, Τοπικά

Την ανιούσα πήραν πάλι τα καύσιμα

 

Κατά δέκα λεπτά αυξήθηκαν οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης της τελευταία εβδομάδα, σύμφωνα με βενζινοπώλες του Βόλου, «βάζοντας φωτιά» στην τσέπη των καταναλωτών. Ευτυχώς πάντως που ο καιρός μόνο χειμώνα δεν θυμίζει.

Δέκα λεπτά αυξήθηκε η τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου

Πάντως σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο οι τιμές της βενζίνης είναι σαφώς μειωμένες, ωστόσο ανεβασμένες είναι οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, λόγω της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης με το κίνησης.

Οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων κινούνται γύρω στο 1,7 ευρώ το λίτρο, του πετρελαίου θέρμανσης γύρω στο 1,33 ευρώ το λίτρο, του κίνησης γύρω στο 1,4 ευρώ το λίτρο και του υγραερίου κίνησης γύρω στο 0,90 ευρώ το λίτρο.

Η μείωση στη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης και λόγω των πολύ καλών καιρικών συνθηκών έχει φθάσει και το 65%, ενώ σύμφωνα με μια άλλη έρευνα οκτώ στους δέκα καταναλωτές δεν ανεφοδιάστηκαν φέτος με πετρέλαιο θέρμανσης.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι τα έσοδα του Κράτους μειώθηκαν αντίστοιχα, αφού φέτος το Δημόσιο εισπράττει στα 1.000 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης 400 ευρώ έναντι 70 ευρώ πέρυσι…

Εξαιτίας της υψηλής φορολόγησης του πετρελαίου θέρμανσης τα νοικοκυριά και οι διαχειριστές πολυκατοικιών δεν είχαν τα αναγκαία χρήματα, για να παραγγείλουν καύσιμα, αφού η τιμή τους έχει διπλασιασθεί.

Με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) οι τιμές της αμόλυβδης στο Βόλο κυμαίνονταν το τελευταίο διήμερο από 1,688 μέχρι 1,788 ευρώ το λίτρο, του πετρελαίου θέρμανσης από 1,320 μέχρι 1,349 ευρώ το λίτρο, του πετρελαίου κίνησης από 1,358 μέχρι 1,448 ευρώ το λίτρο και του υγραερίου κίνησης στο 0,898 ευρώ το λίτρο.

Αντίστοιχα στα πρατήρια του Βόλου η τιμή της αμόλυβδης κυμαινόταν πέρυσι στις αρχές Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ενέργειας Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής από 1,715 μέχρι 1,828 ευρώ το λίτρο, ενώ του πετρελαίου θέρμανσης από 0,990 μέχρι 1,079 ευρώ το λίτρο.

«Ανέβηκαν πάλι οι τιμές τις τελευταίες ημέρες δέκα λεπτά στα καύσιμα», δηλώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Μαγνησίας κ. Άγγ. Τσαβές.

Οι πρατηριούχοι, αν και συνεκτιμούν τον παράγοντα των καλών καιρικών συνθηκών, αναπροσαρμόζουν τις αρχικές τους προβλέψεις για μείωση της ζήτησης κατά τον φετινό χειμώνα από το 40% στο 50% με 60%. Η εξέλιξη εκτιμάται ότι θα θέσει εκτός αγοράς το 40%-50% των διακινητών πετρελαίου θέρμανσης, προκαλώντας αλυσιδωτές πιέσεις σε εταιρείες εμπορίας και διυλιστήρια. Κι αυτό παρά την χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο έχουν αναλάβει να διεκπεραιώνουν οι ίδιοι οι πρατηριούχοι για λογαριασμό των καταναλωτών. «Φτιάχνουμε οι ίδιοι τις δηλώσεις στο ίντερνετ, για να διευκολύνουμε τους πελάτες μας, να πάρουν τα λεφτά τους», προσθέτει ο κ. Τσαβές.

Σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι μεγάλος. Ένα βενζινάδικο αντιστοιχεί σε 1.400 κατοίκους, όταν στην Ε.Ε. η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα προς 3.800 κατοίκους.

 

Μείωση της ζήτησης

H υψηλή τιμή που προέκυψε από την εξίσωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ), σε συνδυασμό με τις ασυνήθιστα για την εποχή υψηλές θερμοκρασίες, «πάγωσε» τις παραγγελίες πετρελαίου από όσους καταναλωτές δεν είχαν «φουλάρει» από τον Aπρίλιο με τη χαμηλή τιμή του EΦK.  Ήδη  έχει βάλει «λουκέτο» το 25% των διακινητών πετρελαίου θέρμανσης. Πρόκειται για πρατήρια ή παραγγελιοδόχους που διακινούσαν περιορισμένους όγκους καυσίμου και διαπίστωσαν ότι δεν μπορούν να βγάλουν τη σεζόν με τη μεγάλη μείωση της ζήτησης.

Σε ό,τι αφορά πάντως το πετρέλαιο θέρμανσης, σύμμαχος αυτή την περίοδο είναι και η συγκυρία της χαμηλής διακύμανσης της διεθνούς τιμής του, που έχει κρατήσει τη λιανική τιμή στο 1,30-1,35 ευρώ το λίτρο, έναντι των αρχικών προβλέψεων για 1,40 με 1,60 ευρώ το λίτρο με την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της τιμής το επόμενο δίμηνο, η αγορά εκτιμά ότι μάλλον θα κινηθεί ανοδικά λόγω της παρατεταμένης χαμηλής διακύμανσης της διεθνούς τιμής το προηγούμενο διάστημα.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, «οι βενζινοπώλες καθυστερούν να περάσουν τις μειώσεις, όταν πέφτει η διεθνής τιμή». Κατά τους ερευνητές, «η ανάλυση δείχνει ότι η προσαρμογή των εγχώριων λιανικών τιμών της βενζίνης είναι ασύμμετρη. Το εύρημα αυτό πιθανώς καταδεικνύει την επιχειρηματική στρατηγική που ακολουθούν οι πωλητές της βενζίνης, με στόχο να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Καθυστερούν να μειώσουν τις λιανικές τιμές της βενζίνης όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει, ενώ αντίθετα σπεύδουν να τις αυξήσουν, όταν αυτή ανεβαίνει», περιγράφει η μελέτη και καταλήγει: «Συνάγεται έτσι ότι η προσφορά της βενζίνης ενδεχομένως χαρακτηρίζεται από συμπράξεις, οι οποίες ευνοούνται από έλλειψη ανταγωνιστικών συνθηκών στη δομή της ελληνικής αγοράς καυσίμων».

Δεν χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερο βαθμό συγκέντρωσης η αγορά χονδρικής, λέει η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, τονίζοντας όμως ότι δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες εμπορίας υπολογίζουν τις τιμές που χρεώνουν και τις εκπτώσεις που κάνουν σε διαφορετικές περιφέρειες της χώρας.

Οι ερευνητές σημειώνουν πως στην αγορά χονδρικής δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες εμπορίας, αν και οι τέσσερις μεγαλύτερες κατέχουν μερίδιο πάνω από 50%. Επιπλέον επισημαίνει ότι «η αγορά που διαμορφώνει το κόστος μεταφοράς δεν είναι πλήρως ανταγωνιστική».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το