Photo Gallery, Τοπικά

ΤΕΕ: Ενστάσεις για τον δακτύλιο

Προτάσεις του Τμήματος Μαγνησίας στο Δήμο Βόλου για το κυκλοφοριακό


 

Ενστάσεις αναφορικά με τη δημιουργία δακτυλίου στο Βόλο εκφράζει το Τμήμα Μαγνησίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου, στις προτάσεις που καταθέτει στο Δήμο για το κυκλοφοριακό της πόλης. Όπως επισημαίνει το ΤΕΕ, «υπάρχουν πολλές ενστάσεις σε σχέση με τη λειτουργία του δακτυλίου, που αφορούν κυρίως στο γεγονός ότι δεν λύνει, αλλά μάλλον μετατοπίζει τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης και ατμοσφαιρικής ρύπανσης εκτός των ορίων του».

 

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει η Δημοτική Αρχή Βόλου, το ΤΕΕ επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στο κείμενο των προτάσεών του ότι «σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε απόφαση πρέπει να βασιστεί σε μία επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία θα γίνει με σύγχρονα και αξιόπιστα στοιχεία και ύστερα από μοντελοποίηση των εναλλακτικών σεναρίων, προκειμένου να επιλεγεί το καταλληλότερο».

Αναλυτικότερα η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ Μαγνησίας αναφέρει μεταξύ άλλων:

-Για τα μακροπρόθεσμα μέτρα που προτείνει η Δημοτική Αρχή, πως συμφωνεί με τους στόχους που έχουν τεθεί, «όμως, είναι κοινά παραδεκτό, πως οποιοδήποτε κυκλοφοριακό μοντέλο ή μελέτη εφαρμοστεί, ο τελικός χρήστης (δηλαδή ο πολίτης) είναι αυτός που θα καθορίσει την επιτυχία του ή την εφαρμοσιμότητά του. Δυστυχώς, η υπάρχουσα κυκλοφοριακή νοοτροπία πολλές φορές δεν συμβαδίζει με την τήρηση των ρυθμίσεων, με αποτέλεσμα την έλλειψη σεβασμού σε ΑμεΑ, πεζούς, κ.λπ.

Για το λόγο αυτό ο κυκλοφοριακός έλεγχος που ασκεί η Δημοτική Αστυνομία, πρέπει να είναι αυστηρός, εντατικός και άμεσος, ικανός να εξασφαλίζει την τήρηση των ρυθμίσεων από όλους, χωρίς διακρίσεις. Στόχος μας δεν είναι η επιθετικότητα προς τον πολίτη. Όμως, η αυστηρή τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας που ήδη υπάρχουν ή που πιθανώς θα θεσμοθετηθούν, αποτελεί μια από τις λύσεις του κυκλοφοριακού προβλήματος, συνιστώντας ένα μέτρο που μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα και τα έσοδα του οποίου πρέπει να επενδυθούν αποκλειστικά σε επεμβάσεις που αφορούν την κυκλοφορία στην πόλη.

-Για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «η οδική παράκαμψη Βόλου, έχει καταταγεί στο κύριο οδικό δίκτυο και ανήκει (λειτουργική κατάταξη Ο.Μ.Ο.Ε.), στην κατηγορία αστική οδός ταχείας κυκλοφορίας που διατρέχει και περιοχές εντός σχεδίου (ημιαστικές και αστικές) με βασική λειτουργία τη σύνδεση, χωρίς να παρέχει άμεση εξυπηρέτηση σε παρόδιες ιδιοκτησίες. Στην πραγματικότητα δεν είναι περιφερειακή οδός, καθώς διέρχεται μέσα από συνοικίες της πόλης όπου υπάρχουν καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων εκατέρωθεν αυτού, για εξυπηρέτηση σχολικών μονάδων, εμπορικών καταστημάτων κ.λπ. Επίσης, δεν είναι κλειστός αστικός αυτοκινητόδρομος (π.χ. Αττική οδός) ώστε να δημιουργηθούν ανισόπεδοι κόμβοι. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητο να ελεγχθεί η ταχύτητα κυκλοφορίας οχημάτων και να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για διέλευση πεζών στα φανάρια. Επίσης, είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν τα απαραίτητα ηχοπετάσματα

για την προστασία των περιοίκων από το θόρυβο. Όσον αφορά τον κόμβο της Ιωλκού επειδή παρουσιάζει πρόβλημα στο επίπεδο εξυπηρέτησης του σημερινού αλλά και του αναμενόμενου φόρτου, πρέπει να μελετηθεί εκ νέου.

Άποψή μας είναι, ότι μακροπρόθεσμα πρέπει να εξεταστεί η δημιουργία του ανισόπεδου κόμβου, αλλά η παρούσα οικονομική συγκυρία δεν μας επιτρέπει να επισημάνουμε την άποψή μας. Όσον αφορά στην αποκέντρωση των δημόσιων υπηρεσιών, αυτή θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο του αναθεωρημένου ΓΠΣ.

 

Για το δακτύλιο

Για τα άμεσα μέτρα το ΤΕΕ αναφέρει: «Η εφαρμογή δακτυλίου εκ περιτροπής κυκλοφορίας (μονά-ζυγά) στα κέντρα των πόλεων είναι παρωχημένο μέτρο, που εφαρμόζεται πλέον μόνο σε κάποιες υπερπυκνοκατοικημένες μητροπόλεις (π.χ. Πεκίνο, Guangzhou, Αθήνα). Υπάρχουν πολλές ενστάσεις σε σχέση με τη λειτουργία του, που αφορούν κυρίως στο γεγονός ότι δε λύνει, αλλά μάλλον μετατοπίζει τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης και ατμοσφαιρικής ρύπανσης εκτός των ορίων του. Σε κάθε περίπτωση απαραίτητες προϋπόθεσεις για την εφαρμογή δακτυλίου είναι η περικλειόμενη περιοχή να είναι αρκετά μεγάλη (ώστε να μπορούν να μειωθούν οι ρύποι στην ατμόσφαιρα), τα όριά του να ορίζονται από λεωφόρους με κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, ώστε να εξασφαλίζεται απρόσκοπτη περιφερειακή κυκλοφορία, και βέβαια να εξασφαλίζεται αξιόπιστη και υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και σύνδεση όλων των επιμέρους περιοχών με το κέντρο της πόλης με σύγχρονα μέσα μαζικής μεταφοράς. Καμία από τις προϋποθέσεις αυτές δε συντρέχει στην περίπτωση του Βόλου. Πιο συγκεκριμένα, στο Βόλο ο δακτύλιος δεν είναι πρόσφορο μέτρο περιορισμού της κυκλοφορίας για τους εξής λόγους:

Με το υφιστάμενο δίκτυο μέσων μαζικής μεταφοράς η εφαρμογή του δακτυλίου θα καταστήσει το κέντρο της πόλης μη προσβάσιμο εκ περιτροπής στους μισούς πολίτες.

Τα προτεινόμενα όρια του δακτυλίου περιλαμβάνουν οδούς, που αφενός είναι ακατάλληλες να δεχτούν αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους και αφετέρου διασχίζουν περιοχές κατοικίας (οι Ροζού και Φιλελλήνων μάλιστα – που οριοθετούν το δακτύλιο- καταλήγουν σε αδιέξοδο!). Με την εφαρμογή του μέτρου οι παρακείμενοι στο δακτύλιο οδοί όπως η Γαζή, η Κωνσταντά, η Αθ. Διάκου, ή η Ιωάννου Καρτάλη από ήρεμοι δρόμοι κατοικίας που είναι σήμερα, θα κληθούν να αναλάβουν την κίνηση όλων των υπόλοιπων δρόμων, που θα περιέχονται στο δακτύλιο.

Το μέτρο είναι προφανές ότι δε θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα στα επίπεδα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εφόσον η περιοχή του δακτυλίου είναι τόσο μικρή, ώστε τα σωματίδια δεν μπορούν να παραμείνουν εκτός των ορίων του.

Το μέτρο απαιτεί αυστηρή και διαρκή έλεγχο, οι πόροι του οποίου, εφόσον εξασφαλιστούν, είναι προτιμότερο να διατεθούν για την αποτροπή άλλων κυκλοφοριακών παραβάσεων (κυρίως της παράνομης στάθμευσης).

Όσον αφορά στην τελευταία επισήμανση, αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από τα κυκλοφοριακά προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η πόλη έχουν να κάνουν με τη μη τήρηση των υπαρχόντων ρυθμίσεων. Ιδιαίτερα η παράνομη στάθμευση πρωταγωνιστεί σε όλα τα ζητήματα, αφού επιβαρύνει το κυκλοφοριακό και την ποιότητα της ατμόσφαιρας, μειώνει το πλάτος των οδών, καταργεί τις ράμπες των αναπήρων και τους χώρους των πεζών, κ.λπ. Η αντιμετώπιση του προβλήματος

της παράνομης στάθμευσης θα μπορούσε να μειώσει αποτελεσματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη, χωρίς να απαιτηθεί η εφαρμογή δακτυλίου».

 

Στάθμευση, ποδηλατόδρομοι

-Για τους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας ότι «σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξασφαλίζεται το ισοζύγιο των χώρων στάθμευσης».

-Για τη στάθμευση: «Θεωρείται απαραίτητο κάθε μέτρο αποτροπής της παράνομης στάθμευσης στα πεζοδρόμια. Ο Δήμος Βόλου πρέπει να εξετάσει το κόστος τοποθέτησης εμποδίων («κολωνάκια») και το κόστος συνεχούς αστυνόμευσης στα καταγεγραμμένα προβληματικά σημεία, ώστε να επιλεχθεί ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος (ακόμα και ο συνδυασμός τους)».

-Για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης: «Προτείνεται η εκπόνηση μελέτης που αφορά στο σύστημα ελεγχόμενη στάθμευσης και ο εκ νέου σχεδιασμός του. Παράλληλα όμως ο Δήμος πρέπει να εξετάσει τη δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης».

-Για τις κορύνες: «Η ύπαρξη των κορυνών ταυτίστηκε με τη λύση για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των οχημάτων στα σημεία με έντονο το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης. Εφόσον στους δρόμους με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο δοθεί λύση με το παράνομο παρκάρισμα, η ύπαρξη κορυνών δεν θεωρείται απαραίτητη. Ωστόσο, η εμπειρία της προσωρινής απομάκρυνσης των κορυνών στην Κ. Καρτάλη έδειξε ότι δεν έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για τη μόνιμη απομάκρυνσή τους. Συμφωνούμε με την πρόταση για την παραμονή τους στην οδό Λαμπράκη, στην οποία το μέτρο λειτουργεί αποτελεσματικά».

-Για τους ποδηλατόδρομους: «Πρέπει ο σχεδιασμός τους να αποτελεί μέρος συνολικής μελέτης. Εξάλλου, το ΤΕΕ έχει κάνει γνωστές τις θέσεις του και τις προτάσεις του για το θέμα των ποδηλατόδρομων, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν».

Και καταλήγει το ΤΕΕ: «Η δημιουργία χώρων στάθμευσης για τα δίκυκλα, η αναδιάταξη των δρομολογίων των Αστικών ΚΤΕΛ και η αντικατάσταση του στόλου με νέα οχήματα πιο ευέλικτα και πιο «καθαρά» είναι ενέργειες που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ελάφρυνση του κέντρου της πόλης. Όσον αφορά στα περιφερειακά πάρκιν, δεν κρίνεται σκόπιμη η κατασκευή νέων. Βάσει και της υπάρχουσας εμπειρίας, δεν προσφέρουν λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και δεν αξιολογούνται ως αποτελεσματικά».

Βασικός κορμός των προτάσεων του ΤΕΕ αποτέλεσαν οι προτάσεις που απεστάλησαν από τη Μόνιμη Επιτροπή Κυκλοφοριακών Θεμάτων και ειδικότερα από τα εξής μέλη της κ.κ. Ζήση Μπεχλιβάνη, Επιμελητή Επιτροπής, Κωνσταντίνο Καραγιάννη, Αναπ. Επιμελητή Επιτροπής, Ιωάννη Παναγιωτίδη, Θωμά Τουραλιά, Νικόλαο Τρίμη, Χαράλαμπο Χατζηπλάτων και Εύα Ψαθά.

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το