Τοπικά

Τα νερά της Κάρλας ρέουν στον Παγασητικό…

ΚΑΡΛΑ

«Το θυρόφραγμα δεν έχει κλείσει ποτέ. Το νερό από την Κάρλα στον Παγασητικό ρέει κανονικά, καθημερινά, με ότι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση του Κόλπου» δήλωσε ο αντιδήμαρχος κ. Νίκος Μόσχος, ο οποίος χθες επισκέφθηκε τη λίμνη Κάρλα, για να διαπιστώσει ότι το έργο «διαλύεται». Ακόμα και τα δέντρα που είχε φυτεύσει ο φορέας καταστράφηκαν από κτηνοτρόφους που ξήλωσαν τα συρματοπλέγματα προστασίας, για να τρώνε τα ζώα τους. Σήμερα συνεδριάζει η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Βόλου για την Κάρλα, καθώς ο Βόλος ενδιαφέρεται για την προστασία του Παγασητικού και την κατασκευή του περιβαλλοντικού έργου, που θα αλλάξει το μικροκλίμα.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν θα εκπροσωπηθεί στη σύσκεψη γιατί ο κ. Αγοραστός θα επισκεφθεί το υπουργείο Υποδομών για το θέμα της Κάρλας και μαζί του θα βρίσκεται και ο αντιπεριφερειάρχης, που είχε προσκληθεί να συμμετάσχει.

Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην Κάρλα, κρίνεται απελπιστική. Τα έργα έχουν επιεικώς «βαλτώσει», ενώ οι κίνδυνοι που απειλούν το έργο από την αδυναμία διοικητικού συντονισμού των εργολαβιών έχουν πλέον μεγιστοποιηθεί. Παράλληλα, το έργο δεν μπορεί να απορροφήσει κοινοτικούς πόρους, με αποτέλεσμα να υπάρχει ισχυρό ενδεχόμενο να διαλυθούν υφιστάμενες εργολαβίες. Την ίδια στιγμή, κινδυνεύουν με κατάρρευση οι δημόσιες υποδομές που έχουν ήδη δημιουργηθεί στην περιοχή και τα 160 εκατομμύρια ευρώ που έχουν δαπανηθεί χάνονται στον τοξικό βούρκο.

Η λίμνη Κάρλα υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους υγροτόπους της Ελλάδας και της Ευρώπης με έκταση αυξομειούμενη ανάλογη με τις βροχοπτώσεις και τις πλημμύρες του Πηνειού, από 45.000 στρέμματα έως και 185.000 στρέμματα, έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν και ολοκληρώθηκαν τα έργα αποξήρανσής της. Η αποξήρανση κατέστρεψε έναν πραγματικά ορνιθολογικό παράδεισο, έφερε όμως και πολλά προβλήματα στην περιοχή.

Στον αρχικό σχεδιασμό δεν υπήρχε η ολική αποξήρανση της λίμνης, αλλά η διατήρηση 64.700 στρεμμάτων, όπου θα παρέμενε ως ταμιευτήρας. Αντιθέτως οδηγηθήκαμε σε ολική αποξήρανση της λίμνης Κάρλας, η οποία άρχισε το 1962 και ολοκληρώθηκε το 1964. Η εντατικοποίηση της γεωργίας οδήγησε σε αύξηση των αναγκών για αρδευτικό νερό, κάτι που οδήγησε σε αύξηση των γεωτρήσεων στην ευρύτερη περιοχή, που με τη σειρά τους επηρέασαν άμεσα τον υπόγειο υδροφορέα, ο οποίο υποβιβάστηκε πολύ και έγινε ευάλωτος στην υφαλμύρωση. Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον της περιοχής είχαν αντίκτυπο και στις τοπικές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, με αποτέλεσμα να υπάρξει σχεδόν άμεσα αίτημα από την τοπική κοινωνία για μερική τουλάχιστον επαναδημιουργία του υγροτόπου.

Η μερική αποκατάσταση της πρώην λίμνης Κάρλας είναι ένα από τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά έργα στην Ελλάδα που έχει προγραμματιστεί να αντιστρέψει τις δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες, που προκαλείται από την αποξήρανση της λίμνης. Το σχέδιο αποκατάστασης περιελάμβανε τη δημιουργία ενός Φορέα Διαχείρισης για την περιοχή, η οποία είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του σχεδίου αποκατάστασης, το πρόγραμμα παρακολούθησης, καθώς και την εφαρμογή των αρχών διαχείρισης προσαρμόσιμη ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες. Το 1995 κατά τη σύνταξη της μελέτης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων διαπιστώθηκε ότι παρουσιάζεται μια μοναδική ευκαιρία για μερική αποκατάσταση του βιοτόπου της Κάρλας.

Το έργο της επαναδημιουργίας της λίμνης Κάρλας έχει κυρίως περιβαλλοντικό χαρακτήρα και είναι το μεγαλύτερο που έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα στην περιοχή των Βαλκανίων, ωστόσο οι εργολαβίες βρίσκονται στον αέρα, τίποτα δεν προχωρεί και διοικητικά δεν το ελέγχει στην ουσία κανείς.

«Δεν είναι δυνατόν ένα έργο τόσο κρίσιμης περιφερειακής και τοπικής σημασίας για την περιοχή να εποπτεύεται και να εκτελείται από το κεντρικό υπουργείο» έχει δηλώσει ο υπουργός Υποδομών και διαβεβαίωσε ότι «η εποπτεία, ο έλεγχος και η όλη εξέλιξη του έργου δεν πρόκειται να μείνουν χωρίς το αναγκαίο προσωπικό, το οποίο ήδη υφίσταται εκεί, εργάζεται και αύριο θα είναι στην Περιφέρεια Θεσσαλίας».
«Θα έρθω σε επαφή και με τον περιφερειάρχη, διότι πράγματι μπορεί να αντιμετωπίσουμε προβλήματα ενόψει του χειμώνα. Σας διαβεβαιώνω ότι είμαστε κοντά, το έργο θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται κανονικά, το προσωπικό που επόπτευε θα συνεχίσει να εποπτεύει και να ελέγχει τους κατασκευαστές και είμαι βέβαιος ότι από τον Γενάρη, με την πλήρη και ουσιαστική συμμετοχή της Περιφέρειας, το έργο θα αποκτήσει μεγαλύτερη ταχύτητα».

Ο κ. Χρυσοχοΐδης ωστόσο δεν απάντησε στο ερώτημα τι θα συμβεί μέχρι το Γενάρη και σήμερα λύσεις θα αναζητήσει για το θέμα και ο περιφερειάρχης κ. Αγοραστός, που θα επισκεφθεί το υπουργείο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το