Τοπικά

Τέλος στο σίριαλ με τη βλάβη αγωγού της ΔΕΥΑΜΒ

ΛΙΜΑΝΙ

Οριστική λύση με την αποκατάσταση της βλάβης του καταθλιπτικού αγωγού του κεντρικού αντλιοστασίου αποχέτευσης, δίνεται από σήμερα.

Το θέμα που δημιουργήθηκε με την καθυστέρηση στην έναρξη των εργασιών δεν αφορούσε τεχνικά ζητήματα, όσο τα εμπόδια που έβαλε… αναρμοδίως η Περιφέρεια «παρασυρόμενη» από τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, ο οποίος απευθύνθηκε στην Εισαγγελία και απαίτησε από τις υπηρεσίες του Κ. Αγοραστού να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα για τη διοχέτευση του επεξεργασμένου λύματος στη θάλασσα.

Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Θεσσαλίας , αλλά και η Διεύθυνση Υγείας, από κοινό φαξ απέστειλαν το Σάββατο στη γραμματεία του βιολογικού καθαρισμού, σειρά τριών ερωτημάτων, μέσω διαφορετικών εγγράφων, για την αντιμετώπιση της βλάβης. Χθες, τη συγκεκριμένη πολιτική πρωτοβουλία που φέρεται να οφείλεται στις αποφάσεις του αντιπεριφερειάρχη Γ. Καλτσογιάννη , «άδειασε» ο περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός.

Η ΔΕΥΑΜΒ είχε απαντήσει στα ίδια ερωτήματα των υπηρεσιών της Περιφέρειας, με έγγραφα που είχε αποστείλει τις προηγούμενες ημέρες.

Από τις 13.08.2013, που συνέβη η βλάβη και μέχρι την Τρίτη15.10.2013, που υπήρξε ετοιμότητα για την τελική φάση επισκευής και η οποία αναβλήθηκε λόγω μετεωρολογικών προβλέψεων για καιρικά φαινόμενα, οι διευθύνσεις της Περιφέρειας είχαν ενημερωθεί με τα παρακάτω τρία έγγραφα: 11323/14.08 2013, 13102/23.09.2013 και 14218/15.10.2013. 

Με το 16.10.2013 έγγραφό του ο δήμος, ενημέρωσε για την ολιγοήμερη αναβολή της τελικής φάσης επισκευής.

Οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας γνώριζαν από τις 9 Σεπτεμβρίου για την εκτροπή των λυμάτων και δεν αντέδρασαν, παρά μετά από ένα μήνα, ενώ χθες η Διεύθυνση Περιβάλλοντος  σε έγγραφό του προς τη ΔΕΥΑΜΒ επικαλείται ότι “σε περιπτώσεις βλαβών δεν προβλέπεται η έκδοση ειδικής άδειας – έγκρισης από την Υπηρεσία μας” και παρακαλεί τη ΔΕΥΑΜΒ να ενεργήσει σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

 

«Εφαρμόζεται ο Νόμος»

«Όλα γίνονται σύμφωνα με το Νόμο και καμία παρέκκλιση δεν υπάρχει. Εμείς ζητάμε από τη ΔΕΥΑΜΒ να τηρήσει το Νόμο, όπως συμβαίνει κάθε φορά , που προκύπτει βλάβη. Εμείς θα ελέγξουμε το φορτίο που θα πέσει στη θάλασσα με ελέγχους που θα γίνουν από διαπιστευμένα εργαστήρια. Οι πολίτες πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς και βέβαιοι. Δεν έχουμε άλλωστε αρμοδιότητα να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε με τις αποφάσεις της ΔΕΥΑΜΒ για την αντιμετώπιση της βλάβης. Όλα ορίζονται από το Νόμο και τους περιβαλλοντικούς όρους του κάθε έργου. Αυτοί οι Νόμοι τηρούνται από τη ΔΕΥΑΜΒ με βεβαιότητα», τόνισε ο περιφερειάρχης κ. Αγοραστός στη «Θ», αδειάζοντας παράλληλα και τον αντιπεριφερειάρχη Γ. Καλτσογιάννη και τις ενστάσεις που εξέφραζε.

Ο κ. Αγοραστός δεν έκρυψε χθες την δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου κοινοποίησε τις ενστάσεις του στην Εισαγγελία και δήλωσε πως «όλα έχουν και ένα όριο στις συμπεριφορές». Ο ίδιος εννοούσε πως είναι αδύνατον ένας φορέας που καταπατεί συστηματικά τη Νομοθεσία και δεν εφαρμόζει τους περιβαλλοντικούς όρους προστασίας της πόλης, την οποία μολύνει με τη δραστηριότητά του, να κάνει τον τιμητή. Την ίδια άποψη εξέφρασε χθες και η δημοτική αρχή, ενώ στο εξής και ο ΟΛΒ θα αντιμετωπίζεται, όπως ορίζει η Νομοθεσία…

Η ΔΕΥΑΜΒ απάντησε χθες για μια ακόμη φορά στα ερωτήματα της Περιφέρειας, τα οποία επαδιατυπώθηκαν σε μη εργάσιμη ημέρα και ώρα, με αφορμή το έγγραφο του ΟΛΒ.

Σημειώνεται ότι η Περιφέρεια, επί των εγγράφων που της απέστειλε ο δήμος όχι μόνο δεν έλαβε καμία απάντηση αλλά και ουδέποτε επισκέφθηκε υπηρεσιακός παράγοντας το χώρο της βλάβης, όπως όφειλε ώστε να διαπιστώσουν και μόνοι τους την κατάσταση και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις στις τυχόν απορίες. «Συνεπώς, αν δεν είχε υπάρξει η ολιγοήμερη αναβολή με δική μας πρωτοβουλία, λόγω των καιρικών συνθηκών, θα είχαμε προχωρήσει και στην τελική φάση επισκευής χωρίς καμία εκ μέρους σας αντίδραση», επισημαίνει η ΔΕΥΑΜΒ και συγκεκριμένα ο γενικός διευθυντής κ. Οικονομίδης, στις υπηρεσιακές ανησυχίες της Περιφέρειας

Όπως εξηγεί ο κ. Οικονομίδης, στις 2.30 η ώρα το μεσημέρι της Παρασκευής, δέχθηκε η ΔΕΥΑΜΒ τηλεφώνημα από την κ. Γιαβάση, του Τμήματος Περιβάλλοντος, στην οποία δόθηκαν αμέσως, προφορικά, όσες διευκρινίσεις ζήτησε, για να ακολουθήσει στη συνέχεια, μέσω e – mail, αναλυτική έκθεση για τον αγωγό και τη βλάβη.

«Ενώ θεωρήσαμε ότι πλέον το θέμα είχε λήξει, δεδομένου μάλιστα ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε άλλη τηλεφωνική επικοινωνία, προκειμένου να σας σταλούν τυχόν συμπληρωματικά στοιχεία, λάβαμε το Σάββατο 19.10.2013 το πρωί με φαξ, δηλαδή εκτός ωραρίου λειτουργίας της Γραμματείας της ΕΕΛ , έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος. Με το συγκεκριμένο έγγραφο μάς γνωστοποιείτε ότι, δεν κρίνεται σκόπιμο το έργο της αποκατάστασης, μέχρι να απαντηθούν τα ερωτήματα, που τίθενται σε αυτό. Το αξιοπερίεργο είναι ότι από το ίδιο φαξ και την ίδια ημέρα και ώρα μάς στάλθηκε και έγγραφο της Διεύθυνσης Υγείας», αναφέρει στην επιστολή του προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες της Περιφέρειας ο κ. Οικονομίδης, που στην ουσία καρφώνει τον Γ. Καλτσογιάννη, ο οποίος την ημέρα του Σαββάτου έσπευδε με συνεντεύξεις του να ακυρώνει το έργο.

 

«Ακατανόητες

συμπεριφορές»
Ο διευθυντής της ΔΕΥΑΜΒ κ. Οικονομίδης σημειώνει προς τους υπηρεσιακούς της Διεύθυνσης Υγείας και Περιβάλλοντος:

«Πρέπει να επισημάνουμε ότι η στάση σας είναι τουλάχιστον ακατανόητη και σε κάθε περίπτωση έξω από το πνεύμα γόνιμης συνεργασίας, που υπάρχει επί δεκαετίες μεταξύ των υπηρεσιών μας. Ειλικρινά δεν μπορούμε να κατανοήσουμε για ποιους λόγους, μετά από τη συνεχή και πλήρη ενημέρωση, που είχατε στη διάρκεια των δύο μηνών, που απαιτήθηκαν για την προετοιμασία της επισκευής με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο και την άφιξη των αναγκαίων υλικών και μετά από τις διευκρινίσεις που σας δόθηκαν την Παρασκευή, επιλέξατε να δημιουργήσετε προσκόμματα στην τελική φάση της επισκευής, με ένα έγγραφο, που το στείλατε με φαξ λίγες μόλις ώρες πριν από την έναρξή της και σε ώρα και ημέρα που δεν λειτουργεί η Γραμματεία της ΕΕΛ, στο γραφείο της οποίας είναι εγκατεστημένο το φαξ. Υποθέτουμε να συμφωνείτε ότι η υπηρεσία μας έχει δώσει τις τρεις τελευταίες δεκαετίες με επιτυχία πολλές εξετάσεις σε σχέση με την ευαισθησία της για το περιβάλλον και τον Παγασητικό και δεν χρειάζεται να αποδείξει το αυτονόητο. Πολλώ μάλλον όταν την παρούσα περίοδο η ΔΕΥΑΜΒ υλοποιεί έργα προϋπολογισμού πάνω από 40 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω θωράκιση του Παγασητικού».

 

Θα ρέουν

τα λύματα

στην πόλη

Από τις 13.08.2013, που συνέβη η βλάβη και μέχρι τις 23.09.2013, διερευνήθηκαν εναλλακτικοί τρόποι αποκατάστασης της βλάβης και αποφασίστηκε τελικά, αντί να επισκευαστεί σημειακά η διαρροή, να αντικατασταθούν, με σωλήνες από πολυαιθυλένιο, τα τελευταία 160 περίπου μέτρα του υπάρχοντος αγωγού, από τη θέση που εμφανίσθηκε η βλάβη, μέχρι την είσοδό του στην ΕΕΛ. Η συγκεκριμένη επιλογή, παρά το μεγαλύτερο απαιτούμενο κόστος, αφενός εξαλείφει τον κίνδυνο μιας παρόμοιας βλάβης, που είναι πολύ πιθανό να συμβεί, λόγω της παλαιότητας του έργου και αφετέρου εξασφαλίζει τη μικρότερη δυνατή χρονική διάρκεια για την αναγκαία εκτροπή των λυμάτων στη θάλασσα.

Οι εργασίες αποκατάστασης οποιασδήποτε βλάβης σε έναν καταθλιπτικό αγωγό, ο οποίος λειτουργεί υπό πίεση, όπως συμβαίνει και με τον προαναφερόμενο, απαιτούν τη διακοπή της λειτουργίας του αγωγού.

Η διακοπή αυτή επιβάλει, στη συγκεκριμένη έκτακτη περίπτωση, τη λειτουργία του αγωγού υπερχείλισης του αντλιοστασίου, προκειμένου τα λύματα, ανεπεξέργαστα (με την απαιτούμενη μερική χλωρίωση,), να διοχετευτούν σε προκαθορισμένο σημείο του θαλάσσιου αποδέκτη, σύμφωνα με τη μελέτη και την κατασκευή του έργου και στη συνέχεια τους επιβαλλόμενους περιβαλλοντικούς όρους.

Η λειτουργία των συγκεκριμένων διατάξεων υπερχείλισης, για το χρονικό διάστημα, που απαιτεί η αντιμετώπιση και η αποκατάσταση της βλάβης, είναι απολύτως αναγκαία για την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος γενικά, διότι στην αντίθετη περίπτωση λύματα θα αναβλύζουν από τα χιλιάδες φρεάτια αποχέτευσης και θα ρέουν ανεξέλεγκτα στους δρόμους της πόλης.

Η κατασκευή και λειτουργία των διατάξεων υπερχείλισης στο κεντρικό αντλιοστάσιο επιβάλλεται από το Π.Δ. 696 /74, άρθρο 209, παράγραφος 7 και στο πλαίσιο αυτής της Νομοθεσίας έχουν μελετηθεί και κατασκευαστεί, από το Υπουργείο Δημοσίων Έργων, όλα τα αντλιοστάσια ακαθάρτων του δικτύου Αποχέτευσης του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Βόλου.

Ειδικότερα, η λειτουργία των αγωγών υπερχείλισης των αντλιοστασίων ακαθάρτων έχουν περιβαλλοντική αδειοδότηση από την ΚΥΑ 146933/03.08.05 (των Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Εσωτερικών – Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Ανάπτυξης, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθώς και Πολιτισμού). Επιπλέον στο έγγραφο της ΝΑΜ, με ΑΠ 3187/08.06.2010/Φ24, χαρακτηρίζονται οι αποδέκτες των αγωγών υπερχείλισης και στο σχέδιο του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, που περιλαμβάνεται στους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, αποτυπώνονται τα παραπάνω σημεία υπερχείλισης. του κεντρικού αντλιοστασίου, καθώς και όλων των παραλιακών αντλιοστασίων ακαθάρτων.

 

Ανέφικτες

οι μισθώσεις

200 βυτίων

Η μεταφορά των λυμάτων από το αντλιοστάσιο στην ΕΕΛ με βυτιοφόρα οχήματα, όπως προτείνει και ο ΟΛΒ ως εναλλακτική λύση είναι εντελώς ανέφικτη και αποκλείεται, καθώς η ημερήσια παροχή είναι 30.000 κυβικά μέτρα και η ωριαία παροχή αιχμής 2.000 κυβικά, ποσότητες που θα απαιτούσαν 100 βυτιοφόρα, χωρητικότητας 20-30 κυβικά, να αντλούν ταυτόχρονα και άλλα 100 να αδειάζουν, εναλλάξ.

Επίσης, η κατασκευή by pass, είναι ακριβώς η επιλογή, που είμαστε έτοιμοι να υλοποιήσουμε και απαιτεί διακοπή του αντλιοστασίου και εκτροπή του λύματος στο λιμάνι για δύο ημέρες.

 

Το έργο ξεκίνησε

Το έργο αποκατάστασης της βλάβης έχει αρχίσει από τη Δευτέρα, 7 Οκτωβρίου. Έχουν περαιωθεί οι χωματουργικές εργασίες και έχει τοποθετηθεί το νέο τμήμα του αγωγού από πολυαιθυλένιο, μήκους 160 μέτρων, με το αντλιοστάσιο και τον καταθλιπτικό αγωγό πάντα σε λειτουργία.

Για την ολοκλήρωση της αποκατάστασης εκκρεμεί πλέον η τελική σύνδεση του νέου τμήματος στα δύο ακραία σημεία του υπάρχοντος αγωγού. Οι συγκεκριμένες, όμως, εργασίες συγκόλλησης και ενοποίησης των δύο αγωγών θα απαιτήσουν διακοπή λειτουργίας του αντλιοστασίου και κατά συνέπεια αναγκαστική εκτροπή των λυμάτων στη θαλάσσια περιοχή του λιμανιού (συγκεκριμένα στην περιοχή της προέκτασης της οδού Λαχανά).

Το χρονοδιάγραμμα αυτών των εργασιών είναι δύο ημέρες.

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ανεπεξέργαστων λυμάτων φαίνονται στον πίνακα, που ακολουθεί.

 

Παράμετρος   Σεπτέμβρης 2013       Οκτώβρης

2013    2013

BOD5  320 mg/l           325 mg/l

COD    575 mg/l           570 mg/l

TSS     320 mg/l           305 mg/l

Pολ.     8,5 mg/l            7,5 mg/l

N-Nh3 32,8 mg/l          32,4 mg/l

 

Τα από τις περιοχές Αλυκές και Αϊβαλιώτικα και κυρίως τα βιομηχανικά απόβλητα από τις ΒΙΠΕ, οδεύουν μέσω διαφορετικών αντλιοστασίων και θα συνεχίσουν να διοχετεύονται και να επεξεργάζονται στην ΕΕΛ. Δηλαδή, τα λύματα του αντλιοστασίου, που θα οδηγούνται στη θάλασσα, είναι αμιγώς οικιακά και πριν την υπερχείλισή τους από το αντλιοστάσιο, θα υφίστανται την απαιτούμενη μερική χλωρίωση, με υποχλωριώδες νάτριο και αυτόματο σύστημα δοσομέτρησης, όπως προβλέπεται από την Ν.Α. 8440/1997 και την Υ.Α. με Αρ. Ε1β. 221/65.

 

Η διευθύντρια του βιολογικού

«Κάνουμε αγώνα για την θωράκιση του Παγασητικού Κόλπου, με έργα που εκτελούνται σε όλο το παραλιακό μέτωπο. Δεν είμαστε άνθρωποι που δεν νοιαζόμαστε για το περιβάλλον», ήταν η δήλωση της διευθύντριας του βιολογικού κ. Ευτυχίας Διομή.

Η προϊσταμένη των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων ήταν κατηγορηματική στο ότι δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική τεχνική λύση, από την υπερχείλιση του αγωγού στη θάλασσα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το