Photo Gallery, Τοπικά

Πώς θα αναπτυχθεί το λιμάνι

Από τη διακίνηση φορτίων προέρχεται το ένα τέταρτο των εσόδων του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ), ενώ περισσότερο από το 50% των εσόδων του Οργανισμού προέρχονται από την ενοικίαση των χώρων του, τόσο από την τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ, όσο και από τα πάρκιν αυτοκινήτων

Από τη διακίνηση φορτίων προέρχεται το ένα τέταρτο των εσόδων του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ), ενώ περισσότερο από το 50% των εσόδων του Οργανισμού προέρχονται από την ενοικίαση των χώρων του, τόσο από την τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ, όσο και από τα πάρκιν αυτοκινήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα έσοδα από την εξυπηρέτηση των επιβατών και των πλοίων ακτοπλοΐας ή των κρουαζιερόπλοιων αντιπροσωπεύουν λιγότερο του 10% των εσόδων, όπως φαίνεται από τον ισολογισμό του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ).

Τι σημαίνει αυτό; Ότι το λιμάνι του Βόλου ζει και υπάρχει από τον εμπορευματικό του τομέα, καθώς και από την αξιοποίηση των υπαιθρίων χώρων του. Ωστόσο, απαιτούνται υποδομές, που σήμερα δεν υπάρχουν, όπως γερανογέφυρα, χώροι εναπόθεσης σκραπ και χύδην μεταλλευμάτων, αναβάθμιση του σιλό δημητριακών.

Το λιμάνι ανήκει πάντως από προχθές στο Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) (μαζί και το Ξενία Τσαγκαράδας). Υπέρ της παραμονής του λιμανιού στο Δημόσιο τάσσονται οι εργαζόμενοι στον ΟΛΒ.

«Ο φορέας διαχείρισης και διοίκησης του λιμανιού ως ΔΕΚΟ, επηρεάστηκε από την προσφάτως επιβληθείσα «έξωθεν» νομοθεσία και αφενός μεν η μετοχή του μεταβιβάστηκε στο περίφημο ΤΑΙΠΕΔ, αφετέρου δε το Δημόσιο απεμπόλησε το δικαίωμά του να διατηρεί το 50,1% των μετοχών του, δεδομένου ότι αποτελεί στρατηγικού χαρακτήρα δημόσια επιχείρηση. Παράλληλα και η εσωτερική του λειτουργία επηρεάστηκε από την ουσιαστική απαγόρευση (εφαρμογή του κανόνα 1 πρόσληψη προς 5 αποχωρήσεις) πρόσληψης και από τις αποχωρήσεις υπαλλήλων της, οι οποίες μείωσαν τον αριθμό των υπηρετούντων στο μισό, σε σχέση με μία δεκαετία πριν. Τούτο, σε συνάρτηση με τις μισθολογικές περικοπές που επιβλήθηκαν και ουσιαστικά κατέστησαν απαγορευτική την πληρωμή (συνεπώς και τη διενέργεια) υπερεργασίας, οδηγούν τον Οργανισμό στην απαξίωση και τους εργαζόμενούς του σε δυσχερή θέση, δεδομένης της απώλειας έργου που υφίσταται», επισημαίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον ΟΛΒ κ. Χρ. Ρίζος.

«Ουσιωδώς το σενάριο έχει ολοκληρωθεί. Ο Οργανισμός θα απαξιωθεί σταδιακά, καθώς δεν θα μπορεί να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του έναντι των χρηστών, οι οποίοι θα αναζητήσουν λύσεις που θα προέλθουν από τις «σωτήριες» παρεμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα εκχωρήσει πολυετή δικαιώματα χρήσης και εκμετάλλευσης τμημάτων των λιμένων σε επενδυτικά σχήματα, που θα εξυπηρετήσουν καλύτερα το δημόσιο συμφέρον και φυσικά το συμφέρον τους. Τα λιμενικά συστήματα που αναγγέλλει ο κ. Μουσουρούλης (σ.σ. υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας), δεν συνιστούν πρωτοτυπία. Πρέπει να το έχουν ανακοινώσει, ανοικτά ή εντός των σχετικών «κύκλων», όλοι οι υπουργοί Ναυτιλίας από το 2004 και εφεξής. Πραγματικά αγνοούμε το πώς μπορεί να εφαρμοστεί αυτή η στρατηγικού χαρακτήρα επιλογή, δεδομένου ότι η Νομοθεσία που διέπει τους Οργανισμούς Λιμένος, είναι απολύτως προσαρμοσμένη στα σημερινά δεδομένα», προσθέτει ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΛΒ. «Οι φορείς της πόλης σαφώς και θα πρέπει να έχουν λόγο στις διεργασίες που λαμβάνουν χώρα γύρω από το λιμάνι. Οι προθέσεις τους, παρόλο που ενίοτε είναι συγκεχυμένες, κατατείνουν στη γενικότερη γραμμή της διατήρησης του δημόσιου ελέγχου του λιμανιού. Η επιλογή αυτή αποτελεί και τη δική μας άποψη, προκειμένου όπως αποφευχθούν φαινόμενα που έχουμε δει στο παρελθόν, με δημόσιες επιχειρήσεις να πωλούνται εξ ολοκλήρου και έπειτα από μία σύντομη περίοδο βελτίωσης στην παροχή υπηρεσιών, να επέρχεται η ακριβή και μονοπωλιακή παροχή τους. Ελπίζουμε η απαξίωση του λιμανιού να μην συνεχιστεί περαιτέρω, γιατί πέραν της εξυπηρέτησης των μνημονιακών επιταγών, υπάρχει και κάτι πολύ πιο απτό και πολύτιμο, που ονομάζεται δημόσιο συμφέρον και μας αφορά όλους, είτε ζούμε σε αυτή τη χώρα, είτε και σε αυτή την πόλη», καταλήγει ο κ. Ρίζος.

«Η κρουαζιέρα εξυπηρετεί τα Μετέωρα»

Ένα λιμάνι με όλες τις δραστηριότητες θέλουν από την πλευρά τους οι λιμενεργάτες, μέλη του Συνδέσμου Λιμενεργατών Βόλου. Ογδόντα περίπου οικογένειες λιμενεργατών ζουν από το λιμάνι. «Κάθε λιμενική δραστηριότητα πρέπει να έχει το δικό της χώρο οριοθετημένο. Όταν η μία δραστηριότητα εμπλέκεται στην άλλη, τα αποτελέσματα είναι τραγελαφικά», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Θ. Κρητικός. «Η βασικότερη δραστηριότητα του λιμανιού είναι η εμπορευματική. Το λιμάνι του βόλου έχει μια ιστορία (το εμπορικό) και η συμβολή του στη δημιουργία του «αστικού θαύματος» του Βόλου ήταν καταλυτική. Η Θεσσαλία είναι μία κυρίως αγροτική περιοχή και με κάποιες βιομηχανίες. Συνεπώς το λιμάνι διακινεί αγροτικά προϊόντα, ζωοτροφές και βιομηχανικά προϊόντα. Ορισμένα είναι χύδην. Δεν τα διώχνουν από άλλα λιμάνια και τα στέλνουν στο Βόλο. Το λιμάνι άμεσα ή έμμεσα εξασφαλίζει θέσεις εργασίας. Αν κλείσουμε το λιμάνι θεωρητικά, θα μείνουν άνεργοι μόνον όσοι εργάζονται σ’ αυτό; Τα εργοστάσια και οι επιχειρήσεις δεν θα μεταφερθούν κάπου, όπου υπάρχει λιμάνι; Θα έχουν συναλλαγές με μακρινά λιμάνια, που το κόστος μεταφοράς θα είναι απαγορευτικό; Δεν έχει δουλειά το λιμάνι, λιμενεργάτες, γραφεία πρακτόρων-εκτελωνιστών, ΟΛΒ, εκατοντάδες αυτοκινητιστές δεν θα έχουν δουλειά. Το λιμάνι είναι η εικόνα της εμπορικής δραστηριότητας μιας ευρύτερης περιοχής», προσθέτει ο κ. Κρητικός. «Η επιβατική είναι μια δραστηριότητα απαραίτητη στο λιμάνι. Δεν γνωρίζει κανείς πόσο θα επηρεαστεί από την κρίση και καλό θα ήταν να αναπτυχθούν γραμμές και με άλλους προορισμούς εκτός των Β. Σποράδων», αναφέρει ο κ. Κρητικός. «Αναφορικά με την κρουαζιέρα, το θέμα μας είναι να έρχονται κρουαζιερόπλοια ή να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη; Όλοι θέλουν τη δραστηριότητα αυτή. Πρέπει όμως να γνωρίζουμε και τα οφέλη για το λιμάνι, από το οποίο ζητούνται συνεχώς απαιτήσεις. Ο ΟΛΒ ΑΕ εισέπραξε για το 2010 για 65 κρουαζιερόπλοια το ποσό των 20.000 ευρώ… Έκανε κάποιες επεμβάσεις όσον αφορά στην ασφάλεια, τις αμοιβές προσωπικού, τη διαφημιστική προβολή. Δεν είναι δραστηριότητα επικερδής, τουλάχιστον έτσι όπως λειτούργησε ώς τώρα. Τι να ψωνίσουν οι τουρίστες, όταν ως χώρα είμαστε ακριβή, ποια μουσεία να επισκεφθούν, όταν οι υπάλληλοι συνταξιοδοτούνται ή δεν πληρώνονται υπερωρίες; Η κρουαζιέρα εξυπηρετεί τα Μετέωρα», προσθέτει ο πρόεδρος των λιμενεργατών και καταλήγει: «Η μαρίνα εξάλλου είναι μία καλή δραστηριότητα. Όχι όμως να αχρηστεύσει την πρώτη προβλήτα (Σιλό). Κρίμα τα τόσα εκατομμύρια της υποδομής. Όσον αφορά στο Σιλό, έπρεπε να είχαν ήδη λήξει οι εργασίες για τα φίλτρα, για συνέχιση της λειτουργίας του».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το