Photo Gallery, Τοπικά

Προβληματισμός για το “δεν παίρνω απόδειξη, δεν πληρώνω”

Οι καταναλωτές θα μπορούν να μην πληρώνουν το κόστος των προϊόντων και των υπηρεσιών που αγοράζουν, εάν δεν πάρουν απόδειξη λιανικής

Από τις 12 Ιανουαρίου θα τεθεί σε ισχύ η αγορανομική διάταξη, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές θα μπορούν να μην πληρώνουν το κόστος των προϊόντων και των υπηρεσιών που αγοράζουν, εάν δεν πάρουν απόδειξη λιανικής. Ωστόσο, προβληματισμένοι εμφανίζονται οι καταστηματάρχες, καθώς φοβούνται μήπως υπάρξουν περιστατικά πελατών που ενώ θα έχουν λάβει απόδειξη, θα ισχυρίζονται το αντίθετο, ώστε να μην πληρώσουν.

Οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες, να αναρτούν σε εμφανές σημείο του καταστήματος πινακίδα στα ελληνικά και τα αγγλικά, που θα αναγράφει ότι «Ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση να πληρώσει, αν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο (απόδειξη-τιμολόγιο)», ενώ το ίδιο κείμενο θα αναγράφεται και στους τιμοκατάλογους καταστημάτων εστίασης και διασκέδασης.

Στην περίπτωση μη ενημέρωσης των καταναλωτών με τον παραπάνω τρόπο, οι παραβάτες θα τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ, εκτός των άλλων κυρώσεων.

Αν οι ίδιοι δεν εκδίδουν παραστατικά, τα ελεγκτικά όργανα θα είναι υποχρεωμένα, να γνωστοποιούν τις παραβάσεις στη Διεύθυνση Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις, καθώς συνιστά φορολογική παράβαση.

Για… κακόβουλους πελάτες κάνει λόγο ο κ. Στέλιος Χατζηστυλιανός, ιδιοκτήτης καταστήματος ειδών δώρων- καπνιστού, που δραστηριοποιείται και στο χώρο της εστίασης, σε γνωστό καφέ της πόλης. Μάλιστα ο ίδιος τονίζει πως «σε περίπτωση που κάποιος καταστηματάρχης δεν κόψει απόδειξη, δεν σημαίνει απαραίτητα πως φοροδιαφεύγει. Μπορεί εκ παραδρομής να μην κοπεί απόδειξη, λόγω φόρτου εργασίας, άνθρωποι είμαστε, μπορεί να το ξεχάσει, δεν σημαίνει ότι θέλει να φοροδιαφύγει. Από την άλλη, ενδέχεται να εμφανιστούν κάποιοι κακόβουλοι πελάτες, οι οποίοι θα ισχυριστούν ότι δεν πήραν απόδειξη, ενώ θα έχουν πάρει». Ο ίδιος θεωρεί πως πλέον οι επαγγελματίες αντιμετωπίζονται εχθρικά από το κράτος, το οποίο δεν θέλει να προστατέψει τους καταναλωτές, αλλά να αποδείξει πως όλοι οι καταστηματάρχες φοροδιαφεύγουν.

«Οι καταστηματάρχες δεν είναι «η πηγή του κακού». Αλλού είναι το πρόβλημα. Εξάλλου, αν υπήρχε λογικός φορολογικός συντελεστής, έως 15%, δεν θα φοροδιέφευγε κανείς», επισημαίνει ο κ. Χατζηστυλιανός.

Η κ. Δέσποινα Καπετανιά, ιδιοκτήτρια εστιατορίου σημειώνει: «Ως πελάτισσα θέλω και απαιτώ να δω κομμένες αποδείξεις, όμως, επειδή δραστηριοποιούμαι και ως επιχειρηματίας, μπορώ να αντιληφθώ τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όλοι οι καταστηματάρχες με τον υψηλό ΦΠΑ του 23%. Δεν τα βγάζουμε πέρα, έχουμε ζοριστεί πάρα πολύ και στην ουσία δεν κερδίζουμε τίποτα, με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι να μην κόβουν αποδείξεις. Στην παρούσα φάση, ιδανική θα ήταν η μείωση του ΦΠΑ, ώστε όλοι να κόβουν αποδείξεις».

Τα άρθρα της αγορανομικής διάταξης

Η αγορανομική διάταξη ορίζει τα εξής: «Άρθρο 1

Μη έκδοση νομίμων παραστατικών – Δικαιώματα καταναλωτή

1. Κατά την πώληση προϊόντων και παροχή υπηρεσιών και υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, του Ποινικού Κώδικα και του ν. 2523/1997, ο καταναλωτής δεν υποχρεούται να καταβάλει το αντίτιμο εάν δεν λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο, όπως αυτό ορίζεται στις οικείες διατάξεις.

2. Για την εφαρμογή της παραγράφου 1, όλες οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης προϊόντων αναρτούν πινακίδα σε εμφανές σημείο του καταστήματος και συγκεκριμένα πλησίον του ταμείου συναλλαγής στην οποία αναγράφεται με ευδιάκριτα και κεφαλαία γράμματα η ένδειξη σε ελληνική και αγγλική γλώσσα ως εξής: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» «CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT – INVOICE)».

3. Για την εφαρμογή της παραγράφου 1, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αναγράφουν σε εμφανές σημείο του τηρούμενου τιμοκαταλόγου, με κεφαλαία γράμματα, ιδίου μεγέθους με τις τιμολογούμενες υπηρεσίες, την ένδειξη: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ-ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)» και εφόσον ο τιμοκατάλογος τηρείται και στην αγγλική γλώσσα και την ένδειξη: «CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT – INVOICE)». Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει και τα καταστήματα εστίασης και αναψυχής, με την ως άνω ένδειξη να αναγράφεται σε εμφανές σημείο του τιμοκαταλόγου με κεφαλαία γράμματα, ίδιου μεγέθους με τη γραμματοσειρά των προσφερόμενων ειδών.

Άρθρο 3

Κυρώσεις

1. Για τους παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 1 της παρούσας, εφόσον δεν αναρτάται η προβλεπόμενη πινακίδα ή δεν περιλαμβάνεται η απαιτούμενη ένδειξη στον τιμοκατάλογο οι παραβάτες τιμωρούνται, πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 30 του Ν.Δ. 136/1946, επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ.

2. Για τους παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 1, εφόσον διαπιστωθεί η μη έκδοση του νόμιμου παραστατικού στοιχείου, εφαρμόζεται το άρθρου 47 του ν.2065/1992 σύμφωνα με το οποίο τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να γνωστοποιούν τις παραβάσεις στη Διεύθυνση Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών.

3. Οι παραβάτες των διατάξεων του άρθρου 2 της παρούσας, εξαιρουμένων των διατάξεων της παραγράφου 1, τιμωρούνται και διώκονται κατά τις διατάξεις του Ν.Δ. 136/1946 όπως ισχύει. Ειδικά για τους παραβάτες της παραγράφου 1 του άρθρου 2 της παρούσας ,πέραν των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στην παράγραφο 15 του άρθρου 30 του Ν.Δ. 136/1946 όπως ισχύει, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ».

 

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

1 Comment

  1. Ας δεχτούμε το κείμενο της διάταξης στα ελληνικά, αλλά η αναγραφή του κειμένου στα τόσο άκομψα αγγλικά τι χρειάζεται; Ποιος ημιμαθής υπάλληλος του υπουργείου το έγραψε χωρίς να ελεγχθεί;
    Για να μη μας κοροϊδεύουν οι ξένοι, ένα δείγμα σε ορθά αγγλικά έχει ως εξής:
    Customers reserve the right not to pay unless they are issued a legal sales receipt or an invoice

Μοιραστείτε το