Photo Gallery, Τοπικά

Παραμένουν τα «οχυρά»-ποδηλατόδρομοι στο Βόλο

Ο κ. Ξηρακιάς στην έκθεσή του για τους ποδηλατόδρομους κρίνει ότι ο δήμος δεν πρέπει να προχωρήσει στην κατασκευή παράλληλου δικτύου

Το θέμα των αλλαγών στους ποδηλατόδρομους της πόλης διχάζει την ομάδα πλειοψηφίας στο Δήμο Βόλου. Αλλαγές στα «οχυρωματικά έργα» πρότεινε ο αντιδήμαρχος Φώτης Λαμπρινίδης, ωστόσο βρήκε «απέναντι» στη συνεδρίαση της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας τους κ.κ. Ξηρακιά, Δερβένη και Πελεκάνο.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Ξηρακιάς , μετά και την αναβολή που δόθηκε στην τελευταία συνεδρίαση, ώστε να υπάρξει συμφωνία μεταξύ όλων των πλευρών, «σφράγισε» τη διαφωνία του και με κατάθεση «σχεδίου» για τις περιορισμένες αλλαγές στους ποδηλατόδρομους, με τον κ. Λαμπρινίδη να μένει «μόνος». Στην ομάδα πλειοψηφίας ωστόσο ο αντιδήμαρχος Τεχνικών υπηρεσιών υποστηρίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο από το δήμαρχο, όσο και από τον αντιδήμαρχο κ. Νίκο Μόσχο.

Τα πρώτα σχόλια που συνόδευσαν το «σχέδιο» του κ. Ξηρακιά, είναι ότι δεν εξασφαλίζεται η ασφάλεια στο δίκτυο των ποδηλατόδρομων.

Ο κ. Ξηρακιάς στην έκθεσή του για τους ποδηλατόδρομους κρίνει ότι ο δήμος δεν πρέπει να προχωρήσει στην κατασκευή παράλληλου δικτύου εκτός από τον ορισμό των δρόμων ως ήπιας κυκλοφορίας, αλλά να εξεταστεί η μονοδρόμηση, κατά το αντίθετο ρεύμα, στις περιπτώσεις μονόδρομων ώστε οι ίδιοι δρόμοι να χρησιμοποιούνται για ρεύμα επιστροφής.

Στο πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για τους ποδηλατόδρομους είχε προταθεί η μονοδρόμηση του δικτύου, διότι σε πολλά τμήματα δεν έχει το απαιτούμενο πλάτος και την άποψη των υπηρεσιακών παραγόντων στήριξε ο αντιδήμαρχος κ. Λαμπρινίδης.

Για την αντίστροφη κίνηση των ποδηλατών είχε προταθεί η καθιέρωση δικτύου δρόμων ήπιας κυκλοφορίας στους πρώτους παράλληλους δρόμους του δικτύου ποδηλατόδρομων.

Τέλος, για τα νέα τμήματα του δικτύου, είχε προταθεί η αλλαγή του τρόπου κατασκευής, με ελαφρύ διαχωριστικό και «μάτια γάτας».

Σύμφωνα με το σχέδιο του κ. Ξηρακιά, η Επιτροπή, αφού εξέτασε το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας και τις προτάσεις που κατατέθηκαν στο δημόσιο διάλογο από φορείς της πόλης, θεωρεί ότι:

Η «εισβολή» του ΙΧ στο κέντρο της πόλης σε συνδυασμό με την έλλειψη εσωτερικού πάρκιν, στα παλαιά ιδιωτικά και δημόσια κτίρια του κέντρου, δημιουργεί μεγάλες πιέσεις για χώρους στάθμευσης με πρώτα «θύματα» τα πεζοδρόμια και τους κοινόχρηστους χώρους. Συνεπώς η προστασία των ποδηλατόδρομων με μικρό ή μεγαλύτερο στηθαίο και κολονάκια πλαστικά ή μεταλλικά είναι επιβεβλημένη για την αποτροπή της παράνομης κατάληψής τους από τα ΙΧ. Η καθημερινή εικόνα από τη λειτουργία του καινούργιου ποδηλατόδρομου (Τελωνείο-Αλυκές) το πιστοποιεί. Γι’ αυτό το πρώτο βήμα, για την απόκτηση ζωτικού δημόσιου χώρου για την κυκλοφορία πεζών και ποδηλάτων, που έγινε με την κατασκευή του δικτύου δεν πρέπει να το παρθεί πίσω με την αποξήλωση παρά μόνο οριακά και όπου αυτό αιτείται (ακραία τμήματα κ.λπ.).

Ο αρχικός σχεδιασμός του δικτύου ποδηλατόδρομων του Βόλου, στο πλαίσιο της ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ (καθηγητής κ. Βλαστός), προέβλεπε την κατασκευή του δικτύου ως επέκταση των πεζοδρομίων σε βάρος του δρόμου. Συνεπώς η σημερινή κατασκευή πρέπει να θεωρείται ως μεταβατική 1η φάση ώστε να ακολουθήσει, όταν εξασφαλιστούν πόροι, η 2η φάση με ανύψωση του σημερινού δαπέδου κυκλοφορίας στο επίπεδο του πεζοδρομίου. Η ανύψωση και ενοποίηση αυτή θα διευκολύνει την αμφίδρομη κίνηση και στα τμήματα του δικτύου όπου σήμερα το πλάτος δεν κρίνεται επαρκές από την Ομάδα Εργασίας.

Άμεσες παρεμβάσεις

Σύμφωνα με το «σχέδιο», ο δήμος πρέπει να παραμείνει στη φιλοσοφία του αρχικού σχεδιασμού για ένα ακτινικό δίκτυο ποδηλατόδρομων που συνδέει τις συνοικίες με το κέντρο, ενώ ταυτόχρονα θα εξασφαλιστεί η σταδιακή ολοκλήρωση και επέκτασή του από το Πολεοδομικό Συγκρότημα Βόλου προς τις γειτονιές και τους κοντινούς οικισμούς.

Θα υπάρξει αποκατάσταση του κατασκευασμένου δικτύου με συνεχή βαφή και «μάτια γάτας» σε όλο το μήκος του.

Θα τοποθετηθούν «μάτια γάτας» στις διασταυρώσεις και στα κενά ανάμεσα στα τμήματα του στηθαίου και θα συμπληρωθούν τα κολονάκια όπου έχουν καταστραφεί ή αφαιρεθεί.

Θα απομακρυνθούν όλα τα εμπόδια (κάδοι, κλαδιά δέντρων, κ.λπ.) και θα αναβαθμιστεί ο τάπητας κυκλοφορίας.

Θα τοποθετηθούν πλαστικές κορύνες στις εισόδους για να αποτρέπεται η στάθμευση ΙΧ και στην είσοδο και μέσα στον ποδηλατόδρομο.

Η σήμανση θα γίνεται κυρίως στο έδαφος. Η στενότητα των πεζοδρομίων σε συνδυασμό με τα δέντρα και τα άλλα σήματά του κ.ο.κ. δεν διευκολύνουν την κινητικότητα των πεζών.

Στους δρόμους όπου με την κατασκευή των ποδηλατόδρομων θα γίνει δύσκολη η διέλευση και η στάθμευση (π.χ. τμήμα της Μικρασιατών από Ζάχου έως Παγασών, οδός Μελούνας) δεν θα κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος, αλλά θα χαρακτηριστούν ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας με ταυτόχρονη κίνηση οχημάτων και ποδηλάτων και υποβιβασμό του ανώτατου ορίου ταχύτητος των οχημάτων σε 15χλμ./ώρα.

Όνειρα θερινής νυκτός…

Στο ίδιο σχέδιο κατατίθεται πρόταση για τη δρομολόγηση επιχείρησης «απελευθέρωσης» των πεζοδρομίων.

«Τα ποδήλατα μπορούν να συνυπάρξουν με τους πεζούς στους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια με ικανοποιητικό πλάτος. Επειδή όμως, ιδιαίτερα τα στενά πεζοδρόμια, είναι συνήθως «αδιάβατα», για διάφορους λόγους (δέντρα, πινακίδες, ιστοί φωτισμού, μη ομαλές επιφάνειες, αυθαίρετα παρτέρια κ.λπ.), προτείνεται να ξεκινήσει μια μακροχρόνια και «γενναία» επιχείρηση «απελευθέρωσης» των πεζοδρομίων, με μετακίνηση δέντρων εκτός των στενών πεζοδρομίων, μετατόπιση πινακίδων και ιστών φωτισμού και βέβαια τοποθέτηση συμπαγών εμποδίων (κάγκελα, μεταλλικά ή μαρμάρινα κολονάκια ή εμπόδια κ.λπ.), ώστε να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση των ΙΧ αυτοκινήτων» καταλήγει το σχέδιο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το