Photo Gallery, Τοπικά

Πέντε κυκλικοί κόμβοι ως αντίδοτο στο κυκλοφοριακό

Ολοκληρωμένη μελέτη διαθέτει το Εργαστήριο Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ολοκληρωμένη μελέτη διαθέτει το Εργαστήριο Οδοποιίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Πέντε κυκλικούς κόμβους στις οδούς Λαμπράκη, Δημητριάδος και Λαρίσης, μία λεωφορειολωρίδα στην οδό Δημητριάδος, λοξή στάθμευση με τη δημιουργία 200 θέσεων στάθμευσης στην οδό Ιάσονος και πεζοδρόμηση των κάθετων οδών μεταξύ Ιάσονος και Δημητριάδος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η μελέτη του Εργαστηρίου Οδοποιίας του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και τη διέλευση των δημόσιων συγκοινωνιών.

Η μελέτη ολοκληρώθηκε και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία κυκλικών κόμβων, ώστε η διέλευση των οχημάτων να διεξάγεται χωρίς καθυστερήσεις και με μεγαλύτερη ασφάλεια. Το παράδειγμα των κυκλικών κόμβων προωθείται και σε άλλες επαρχιακές πόλεις.

Συγχρόνως η πρόταση για λεωφορειολωρίδα έρχεται να προστεθεί στις ήδη υπάρχουσες προτάσεις και από άλλους τοπικούς φορείς, ώστε να δοθεί «ανάσα» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών κ. Νίκος Ηλιού, αρμόδιος για θέματα οδοποιίας, τόνισε πως στις περιοχές που προτείνουμε να γίνουν κυκλικοί κόμβοι, παρατηρούνται φαινόμενα δυσλειτουργίας και μειωμένου επιπέδου οδικής ασφάλειας. Τα μποτιλιαρίσματα στις ώρες αιχμής, όπως στη διασταύρωση Λαρίσης-Αθηνών, είναι συνεχή, ενώ έντονα είναι και τα κυκλοφοριακά προβλήματα. Επίσης ο υφιστάμενος κόμβος στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ είναι εντελώς ανορθόδοξος, όπως επίσης ο κόμβος στα ψαράδικα είναι πολύ άσχημα χαραγμένος και ευνοεί την παραβατικότητα και την εμφάνιση οδικών τροχαίων ατυχημάτων.

Πλέον πολλές επαρχιακές πόλεις υιοθετούν τη λύση των κυκλικών κόμβων για μια σειρά πλεονεκτημάτων. Για παράδειγμα η Κατερίνη, οι Σέρρες, η Λάρισα, πόλεις με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα στον αστικό ιστό, έχουν υιοθετήσει τους κυκλικούς κόμβους. Επίσης στο εξωτερικό σε όλες τις πόλεις συναντά κανείς εκτεταμένη χρήση κυκλικών κόμβων.

Κυκλικοί κόμβοι

«Στη δεκαετία του ’60 και του ’70 στην Ελλάδα είχαμε πολλούς κυκλικούς κόμβους, τους οποίους ανοήτως τους αντικαταστήσαμε με σηματοδοτούμενους κόμβους» είπε ο κ. Ηλιού.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως «αυτό το θέμα που μας απασχολεί είναι οι βασικές προσβάσεις στην πόλη του Βόλου να γίνονται με τον πιο ασφαλή και σωστό τρόπο που θα δημιουργεί λιγότερα κυκλοφοριακά προβλήματα. Σε αυτό το πλαίσιο εμείς εξετάζουμε την πιθανότητα να δημιουργηθούν κυκλικοί κόμβοι, ξεκινώντας από τον κόμβο Διμηνίου, όπου η έκταση είναι ιδανική για διαμόρφωση κυκλικού κόμβου. Στη συνέχεια ένας δεύτερος κυκλικός κόμβος θα μπορούσε να δημιουργηθεί στη διασταύρωση Λαρίσης-Αθηνών, έστω και με επεκτάσεις των γεφυρών και χωρίς υψηλό κόστος. Ένας τρίτος κυκλικός κόμβος, μικρότερος, αλλά λειτουργικός, μπορεί να δημιουργηθεί μπροστά στο μεγάλο πάρκιν από το Υπεραστικό ΚΤΕΛ. Δύο ακόμη ιδιαίτερα σημαντικοί κόμβοι μπορούν να γίνουν, ο πρώτος στο Τελωνείο, δίπλα στο σιδηροδρομικό σταθμό και ο δεύτερος, ο πλέον σημαντικός, μπροστά στο Δημαρχείο, στη διασταύρωση των οδών Δημητριάδος-2ας Νοεμβρίου-Ιάσονος. Σε όλους αυτούς τους κόμβους ο σχεδιασμός εντάσσεται στη βάση σύγχρονων προδιαγραφών που εφαρμόζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι κόμβοι αυτοί θα προσφέρουν πολύ υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα μειώσουν σημαντικά τις κυκλοφοριακές συμφορήσεις. Επίσης θα συνεισφέρουν στην αισθητική αναβάθμιση της πόλης».

Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα του κυκλικού κόμβου τόνισε πως είναι πρώτον, η απουσία φωτεινών σηματοδοτών, οπότε εκλείπει η χρονική καθυστέρηση στην κίνηση των οχημάτων, δεύτερον, προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια, γιατί τα σημεία εμπλοκής των οχημάτων είναι πολύ λιγότερα.

Επίσης θα εξεταστεί η τεχνική και οικονομική εφικτότητα της οδικής πρόσβασης των οχημάτων από την οδό Λαρίσης στην οδό Αναλήψεως μέσω της οδού Παγασών με ανισόπεδη διάβαση στις σιδηροδρομικές γραμμές. «Θα πρόκειται ουσιαστικά για ένα εσωτερικό δακτύλιο για τη διερχόμενη κυκλοφορία» όπως τονίζει ο κ. Ηλιού.

Λεωφορειολωρίδα

Η λεωφορειολωρίδα είναι μία από τις καίριες παρεμβάσεις που εξετάζονται στο Εργαστήριο Οδοποιίας για να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό ζήτημα των δημοσίων συγκοινωνιών.

Ο κ. Ηλιού σημείωσε πως «μία από τις προτάσεις που επεξεργαζόμαστε ως Εργαστήριο Οδοποιίας, σε συνεργασία με διάφορους παραγωγικούς φορείς της πόλης, είναι η διερεύνηση της δυνατότητας διαμόρφωσης λεωφορειολωρίδας αντίθετης ροής στην οδό Δημητριάδος. Ειδικότερα στην αριστερή λωρίδα της οδού Δημητριάδος (από το παραλιακό συγκρότημα Παπαστράτου προς το Δημαρχείο) προτείνουμε εκεί να δημιουργηθεί η λεωφορειολωρίδα, όπου κατά κανόνα είναι κατειλημμένη η λωρίδα από παράνομα σταθμευμένα οχήματα. Προφανώς η διαμόρφωση θα πρέπει να στηριχθεί στις εθνικές και διεθνείς προδιαγραφές όσον αφορά στις διαστάσεις της, το σύστημα διαχωρισμού από την υπόλοιπη κυκλοφορία, το οδόστρωμά της και την προστασία και την προφύλαξη των πεζών. Μία τέτοια λύση ευνοεί ιδιαίτερα τη γρήγορη κίνηση των δημοσίων συγκοινωνιών του Αστικού και Υπεραστικού ΚΤΕΛ. Η λεωφορειολωρίδα θα περιλαμβάνει όλο το μήκος της οδού Δημητριάδος».

Θέσεις στάθμευσης στην Ιάσονος

Ταυτόχρονα προβλέπονται παρεμβάσεις στην οδό Ιάσονος, όπου διερευνάται να δημιουργηθεί σημαντικός αριθμός θέσεων στάθμευσης, πιθανόν με λοξή στάθμευση στο πλαίσιο συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Μάλιστα διερευνάται η δημιουργία 200 θέσεων στάθμευσης.

«Σε αυτή την περίπτωση μπορούν να αφαιρεθούν οι κορύνες και έτσι εξασφαλίζεται ο χαρακτήρας μιας μεγάλης λωρίδας διερχόμενων οχημάτων για την οδό Ιάσονος. Στο ίδιο πλαίσιο για να διευκολύνουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να αποθαρρύνουμε τις άσκοπες κυκλικές πορείες στο κέντρο της πόλης θα διερευνηθεί η δυνατότητα πεζοδρόμησης όλων των καθέτων οδών μεταξύ Ιάσονος και Δημητριάδος (στα πρότυπα της οδού Σπυρίδη) πλην της οδού Ιωλκού και της οδού Καρτάλη. Προϋπόθεση είναι να εξασφαλιστεί η στάθμευση σε αυτές αυστηρά των μονίμων κατοίκων»» κατέληξε ο κ. Ηλιού.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το