Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Οι έφηβοι μιλούν τη δική τους «γλώσσα» με τα κινητά

 

Οκτώ στους δέκα μαθητές στέλνουν και λαμβάνουν έως 30 μηνύματα ημερησίως
Οκτώ στους δέκα μαθητές στέλνουν και λαμβάνουν έως 30 μηνύματα ημερησίως

 

«OMG IM 2LATE CYA L8R» που θα πει «Θεέ μου, άργησα τόσο πολύ. Θα σας δω όλους αργότερα…». Αν κάποιος δεν έχει εξοικειωθεί με τη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι έφηβοι στην επικοινωνία τους μέσω κινητών τηλεφώνων, είναι φυσικό να μην καταλάβει τίποτα απολύτως από το περιεχόμενο της προηγούμενης φράσης. Χρήση αγγλικών, συντομογραφίες, συνθηματικός λόγος, μείξη αριθμών και αρχικά λέξεων συνθέτουν, μεταξύ άλλων, το νέο λεξιλόγιο των εφήβων στην εποχή της ψηφιακής επικοινωνίας και το οποίο διαρκώς εμπλουτίζεται. Τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα του νέου λεξιλογίου καταγράφει έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το 3ο Γυμνάσιο Βόλου, σύμφωνα με την οποία εννιά στους δέκα μαθητές έχουν κινητό τηλέφωνο, ενώ ένα ποσοστό 80% στέλνει και λαμβάνει έως από 30 μηνύματα καθημερινά μέσω του κινητού τηλεφώνου. Επίσης δύο στους δέκα μαθητές χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο μέχρι και μισή ώρα την ημέρα, ένα 12% μέχρι και μία ώρα την ημέρα, ενώ τέλος ένα ποσοστό 8,47% το χρησιμοποιεί για περισσότερο από μία ώρα.

Η έρευνα εκπονήθηκε φέτος από την κοινωνιολόγο και διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Βόλου κ. Νίκη Ρηγάκη στο πλαίσιο του μαθήματος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και είχε δύο σκέλη.

Το πρώτο έγινε με ερωτηματολόγιο, προκειμένου να καταγραφεί ο αριθμός των μαθητών που έχουν κινητό, τον ημερήσιο χρόνο χρήσης του, τον αριθμό των μηνυμάτων που στέλνουν και λαμβάνουν οι μαθητές κάθε ημέρα και το μηνιαίο κόστος του κινητού τους. Επιχειρήθηκε ακόμη να διερευνηθεί, εάν η χρήση του κινητού επηρεάζεται από τους παράγοντες της ηλικίας και του φύλου.

Στην έρευνα συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες των Τμημάτων της Α’, της Β’ και της Γ’ Τάξης.

Στο δεύτερο σκέλος της έρευνας, μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Τάξης, κατέγραψαν, όσες λέξεις μπορούσαν, οι οποίες αποτυπώνονται σε γραπτό μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο. Συγκεντρώθηκε λοιπόν ένας αριθμός λέξεων και μετά από επεξεργασία των ίδιων των μαθητών δημιουργήθηκε ένα λεξικό.

 

Αφιερώνουν πολύ χρόνο στο κινητό

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας, εννιά στους δέκα μαθητές έχουν στην κατοχή τους κινητό τηλέφωνο. Επίσης ο παράγοντας της ηλικίας παίζει ρόλο στα ποσοστά κατοχής κινητού, αφού, ενώ το σύνολο των μαθητών της Γ’ Τάξης έχει στην κατοχή του κινητό, στις άλλες δύο Τάξεις το αντίστοιχο ποσοστό είναι χαμηλότερο (88,9% στην Α’ Τάξη και 79,17% στη Β’ Τάξη). Το ίδιο ισχύει και για τον παράγοντα του φύλου, αφού το ποσοστό κτήσης τους στα αγόρια είναι 83,87% και στα κορίτσια είναι 94,29%.

Η πλειοψηφία των μαθητών, ένα ποσοστό 57,63%, δήλωσε ότι χρησιμοποιεί το κινητό μέχρι 15 λεπτά την ημέρα, ωστόσο ένα σημαντικό ποσοστό, γύρω στο 22%, το χρησιμοποιεί από 15 μέχρι 30 λεπτά τη μέρα, ένα ποσοστό 11,86% από μισή μέχρι μία ώρα τη μέρα και ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, γύρω στο 8,47%, χρησιμοποιεί το κινητό για περισσότερο από μία ώρα την ημέρα.

Η έρευνα έδειξε ότι τα κορίτσια χρησιμοποιούν περισσότερο απ’ ότι τα αγόρια το κινητό τους για πάνω από 30 λεπτά τη μέρα. Το ποσοστό των κοριτσιών αυτής της κατηγορίας είναι 21,21% σε σχέση με τα αγόρια που ανέρχεται στο 19,23%.

Επίσης ένα ποσοστό 33,33% των μαθητών της Γ’ Τάξης χρησιμοποιεί το κινητό για περισσότερο από 30 λεπτά την ημέρα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στη Β’ Τάξη είναι 5,26% και στην Α’ Τάξη 18,75%.

Στέλνουν πολλά μηνύματα

Ο αριθμός των μηνυμάτων που στέλνουν οι μαθητές, είναι περίπου ίδιος με αυτά που λαμβάνουν: Έτσι το 79,66% των μαθητών στέλνουν και λαμβάνουν έως 30 μηνύματα τη μέρα, ενώ το 20,34% των μαθητών στέλνουν και λαμβάνουν πάνω από 30 μηνύματα την ημέρα. Και σε αυτό το ερώτημα αποδείχθηκε ότι οι μαθητές της Γ’ Τάξης σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους μαθητές των άλλων δύο τάξεων στέλνουν πολλά μηνύματα καθημερινά. Επίσης το 24,24% των κοριτσιών έναντι του 15,38% των αγοριών στέλνουν και λαμβάνουν πάνω από 30 μηνύματα την ημέρα.

Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών, γύρω στο 96,61%, ξοδεύει έως 60 ευρώ το μήνα για τη χρήση του κινητού, ενώ το 3,39% ξοδεύει πάνω από 60 ευρώ. Πάντως οι παράγοντες της ηλικίας και του φύλου δεν φαίνεται να επηρεάζουν καθοριστικά το κόστος της χρήσης του κινητού τηλεφώνου.

 

Τα χαρακτηριστικά

Η κ. Ρηγάκη, αφού τόνισε τις ιδιαίτερες συνθήκες που συντελούν στη διαμόρφωση αυτής της γλώσσας των νέων μας, όπως οι νέες τεχνολογίες, η αγγλική γλώσσα, ο παράγοντας χρόνος, επισημαίνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της που είναι τα εξής:

– Φτωχό και περιορισμένο λεξιλόγιο συγκριτικά με τη μόρφωση και τις εμπειρίες τους.

– Χρησιμοποιούν πολλές λέξεις και εκφράσεις ξένες, κυρίως αγγλικές, αβασάνιστα στη θέση υπαρχουσών ελληνικών.

– Ο λόγος τους βρίθει από στερεότυπες εκφράσεις.

– Αδυναμία έκφρασης και εύστοχης διατύπωσης.

– Γραμματικά και συντακτικά σφάλματα.

– Συνοπτικός και πολλές φορές συνθηματικός λόγος.

 

Προτάσεις

Παράλληλα επισημαίνει τις εξής προτάσεις για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

– Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και της κοινωνικής της διάστασης, με σύγχρονες μεθόδους, επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς, στροφή των νέων στη λογοτεχνία, διάλογος μαθητών και εκπαιδευτικών.

– Οι πνευματικοί άνθρωποι οφείλουν να ενημερώσουν τους νέους, να τονίσουν τα αδιέξοδα στα οποία οδηγούμαστε και να προτείνουν λύσεις για να τα αποφύγουμε.

-Να παρθούν μέτρα για τον περιορισμό των γλωσσικών αυθαιρεσιών από τα Μ.Μ.Ε. και τη διαφήμιση, με γλωσσική επιμέλεια ειδήσεων και άρθρων και με επιμόρφωση των δημοσιογράφων και των διαφημιστών.

– Ανάπτυξη ουσιαστικού διαλόγου στο πλαίσιο της οικογένειας.

– Να φροντίσει η πολιτεία για τη διαμόρφωση περιβάλλοντος πλούσιου σε πνευματικά ερεθίσματα, με τη δημιουργία βιβλιοθηκών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, πολιτιστικών κέντρων και δραστηριοτήτων και επιμορφωτικών σεμιναρίων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το