Πολιτισμός

Οικογένειες στην οθόνη του «Αχίλλειον»

 

Οι προβολές της θεματικής ενότητας «Οικογένειες» αρχίζουν σήμερα με την ισραηλινή ταινία «Γράψε λάθος»

Το κινηματογραφικό ταξίδι με το Σινέ Μεσόγειος συνεχίζεται κάθε Τρίτη και Τετάρτη βράδυ και ώρα 9:30 μ.μ.στο «Αχίλλειον» και το Φεβρουάριο. Συνταξιδιώτες μας για το φετινό χειμώνα και την άνοιξη είναι 15 σκηνοθέτες απ’ όλο τον κόσμο. Στις αποσκευές τους 16 από τις καλύτερες ταινίες τους, μοιρασμένες σε τέσσερις θεματικές ενότητες (αισθήματα, οικογένειες, ξένοι και παράξενοι). Ειδικότερα ο Φεβρουάριος είναι αφιερωμένος σε ταινίες που αφορούν στις οικογένειες. Η αρχή γίνεται σήμερα Τρίτη και αύριο Τετάρτη με την ταινία «Γράψε λάθος» του Ισραηλινού Τζόζεφ Σένταρ.

Ας κάνουμε μια πρώτη γνωριμία με τους σκηνοθέτες και τα έργα τους:

* Ο Ισραηλινός Τζόζεφ Σένταρ με το «Γράψε λάθος» διαγράφει μια κόντρα μεταξύ πατέρα και γιου με φόντο το Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ.

* Ο Ιρανός Ασγκάρ Φαχραντί παρακολουθεί τα «Πυροτεχνήματα την Τετάρτη» να φωτίζουν τον ουρανό της Τεχεράνης, αλλά και τις συγκρούσεις στους κόλπους μιας περσικής οικογένειας.

* Ο Βέλγος Ντομινίκ Ντεριντέρ με comic έμπνευση και γερμανικό cast, ζωντανεύει «Σκηνές από έναν άγριο γάμο» ύστερα από ένα γαμήλιο γεύμα στην εξοχή.

* Ο Τσανγκ-Ντονγκ Λι από τη Νότια Κορέα αφηγείται με «Ποίηση» τη συγκινητική ιστορία μιας γηραιάς κυρίας και του αγαπημένου εγγονού της.

 

Τρίτη 5 – Τετάρτη 6: «Γράψε λάθος»

Η ιστορία μιας μεγάλης αντιπαλότητας μεταξύ πατέρα και γιου, που είναι και οι δυο καθηγητές στο τμήμα Ταλμούδ του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ. Ο καινοτόμος γιος γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στους ακαδημαϊκούς κύκλους, ενώ ο πατέρας παραμένει πεισματικά πιστός στις παλαιές διδαχές, σνομπάρει τις μοντέρνες ερευνητικές τάσεις και (ισχυρίζεται ότι) περιφρονεί βραβεία και διακρίσεις. Όταν, όμως, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει λανθασμένα στον πατέρα ότι του απονέμεται το κορυφαίο Βραβείο του Ισραήλ (ενώ στην πραγματικότητα αυτό προορίζεται για το γιο του) στους κόλπους της οικογένειας ανοίγει μια σειρά διλημμάτων και κωμικοτραγικών συγκρούσεων. Ισραήλ (2011). Σκηνοθεσία, σενάριο: Τζόζεφ Σένταρ. Πρωταγωνιστούν: Λιόρ Ασκενάζι, Σλόμο Μπαρ-Αμπά, Γιουβάλ Σαρφ, Άλμα Ζακ, Αλμπέρ Ιλούζ (103΄).

 

Τρίτη 12 – Τετάρτη 13: «Πυροτεχνήματα την Τετάρτη»

Την τελευταία Τετάρτη πριν το νέο περσικό έτος, ο λαός του Ιράν γιορτάζει με πυροτεχνήματα, όπως προβλέπει μια παλιά ζωροαστρική παράδοση. Μια νέα, για να εξοικονομήσει χρήματα για τον επερχόμενο γάμο της, πιάνει δουλειά προσωρινά ως καθαρίστρια στο διαμέρισμα ενός ζευγαριού. Από την πρώτη κιόλας μέρα της στη δουλειά αντιμετωπίζει άλλου είδους «πυροτεχνήματα»: Γίνεται μάρτυρας σ’ έναν τρομερό καβγά ανάμεσα στο ζευγάρι, καθώς η σύζυγος πιστεύει ότι ο σύζυγος την απατά. Κατά τη διάρκεια της μέρας, η νεαρή γυναίκα, το ζευγάρι, το παιδί τους και η ερωμένη μπλέκονται σε μια σειρά αποκαλύψεων και αντιπαραθέσεων. Ιράν (2006). Σκηνοθεσία: Ασγκάρ Φαρχαντί. Πρωταγωνιστούν: Χεντιέ Τεχρανί, Ταρανέχ Αλιντοοστί, Χαμίντ Φαροχνεζάντ, Παντέα Μπαχράμ (102΄).

 

Τρίτη 19 – Τετάρτη 20: «Σκηνές από έναν άγριο γάμο»

Ένα νεόνυμφο ζεύγος καταφτάνει με τους καλεσμένους στο εστιατόριο ενός αγροκτήματος για το γαμήλιο γεύμα. Μόλις, όμως, κάθονται στο τραπέζι, κάτι γίνεται με το φαγητό και ανάβουν τα αίματα. Ο αυταρχικός και αλαζόνας πεθερός (και επίδοξος αγοραστής του αγροκτήματος) αρνείται να πληρώσει και καλεί τους καλεσμένους να αποχωρήσουν. Ο πεισματάρης μάγειρας (και ιδιοκτήτης του εστιατορίου) κλειδώνει πεθερά και νύφη στην τουαλέτα και τις κρατάει ομήρους, μέχρι να πληρωθεί ο λογαριασμός. Το εστιατόριο πολιορκείται από τους καλεσμένους του γάμου υπό την ηγεσία του πεθερού. Κάποιοι άσχετοι πελάτες εγκλωβίζονται κι αυτοί στο αγρόκτημα. Κι έτσι ανοίγει μια σειρά από άγρια και κωμικοτραγικά γεγονότα. Γερμανία, Βέλγιο (2005). Σκηνοθεσία: Ντομινίκ Ντεριντέρ. Σενάριο: Ντομινίκ Ντεριντέρ, Κριστόφ Ντάρνστεντ (από το βιβλίο κόμικ «Lune de guerre» των Ερμάν Ουπέν και Ζαν Βαν Χάμε). Πρωταγωνιστούν: Αρμίν Ρόντ, Ούβε Όσκενκνεχτ, Τζόσεφ Χέινερτ (92΄).

 

Τρίτη 26 – Τετάρτη 27: «Ποίηση»

Γηραιά κυρία παλεύει με τα πρώτα συμπτώματα της άνοιας, τη χαριτωμένη φιλαρέσκειά της, την ανάγκη της να μάθει να φτιάχνει ποιήματα και την ανάμειξη του αγαπημένου της έφηβου εγγονού στο βιασμό μιας συμμαθήτριάς του, η οποία στη συνέχεια αυτοκτονεί. Ο Κορεάτης δημιουργός ταυτίζει την ποίηση με τη φύση, με την ηθική και την αθωότητα. Η ποίηση φθίνει, μας λέει, επειδή φθίνει και η θέση και των τριών άλλων αξιών στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η ηρωίδα αναζητεί απεγνωσμένα μια χαραμάδα φωτός, μια σταγόνα ποίησης μέσα στο σύγχρονο αστικό τοπίο. Κι αφού οι προσπάθειές της αποβούν άκαρπες, θα σκαρώσει ένα «ποίημα» και μετά θα φύγει αθόρυβα, όπως ήρθε. Υπέροχο πορτρέτο μιας συγκινητικής ηρωίδας, κομψό κοινωνικό σχόλιο, εύστοχο περί ηθικής δοκίμιο. Η εξαιρετική, ντελικάτη, υπόκωφη ερμηνεία της πρωταγωνίστριας αναδεικνύει τις αρετές του καλοζυγισμένου σεναρίου, που βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών. Ν. Κορέα (2010). Σκηνοθεσία, σενάριο: Λι Τσανγκ-ντονγκ. Πρωταγωνιστούν: Γιουν Γιονγκ-χι, Λι Ντα-γουίτ, Αν Να-σάνγκ, Κιμ Χιρά, Κιμ Γιονγκ-τέκ (139΄).

*Φιλοξενούμενοί θα είναι ακόμη πέντε σκηνοθέτες με ισάριθμες ταινίες τους από την 7η Εβδομάδα Γαλλικού Κινηματογράφου στο Βόλο. Στην παρέα αργότερα θα προστεθούν και πολλοί Έλληνες και ξένοι δημιουργοί από το περιφερειακό πρόγραμμα του 15ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που για μια ακόμη φορά φιλοξενείται στην πόλη μας. Τιμή εισιτηρίου προβολών Τρίτης και Τετάρτης € 3,50.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το