Photo Gallery, Τοπικά

Νέα ψηφιακά εργαλεία για εκπαιδευτικούς

Παρά την απαρχαιωμένη δομή πολλών εργαστηρίων πληροφορικής
Παρά την απαρχαιωμένη δομή πολλών εργαστηρίων πληροφορικής

Τα ψηφιακά βιβλία εμπλουτισμένα με νέα εργαλεία, το ψηφιακό αποθετήριο, οι διαδραστικές μέθοδοι διδασκαλίας είναι μερικές από τις νέες τεχνολογίες που μπορούν να υιοθετήσουν στη διδασκαλία τους οι εκπαιδευτικοί. Ωστόσο, παραμένει το πρόβλημα των απαρχαιωμένων δομών, καθώς πολλά εργαστήρια πληροφορικής στα σχολεία του Νομού δεν έχουν ανανεωθεί ή αντικατασταθεί εδώ και δώδεκα τουλάχιστον χρόνια.

Το ζήτημα της ένταξης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση αναδεικνύεται με αφορμή τη σημερινή εκδήλωση παρουσίασης δύο βιβλίων που θα πραγματοποιηθεί στο «Αχίλλειον» στις 7 το απόγευμα.

Συγγραφείς των δύο βιβλίων «Πληροφορικός γραμματισμός στο νέο ψηφιακό σχολείο» και «Ψηφιακά πλαίσια μάθησης στο νέο ψηφιακό σχολείο» είναι ο καθηγητής Πληροφορικής και υπεύθυνος του Κέντρου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών για τα σχολεία της Μαγνησίας Νομού Μαγνησίας κ. Αλέξανδρος Καπανιάρης και η νηπιαγωγός κ. Ελένη Παπαδημητρίου.

Ο κ. Καπανιάρης τόνισε πως τα δύο βιβλία συνοδεύονται από CD με παραδείγματα, οδηγούς, καλές πρακτικές, συνδέσμους, έξτρα υλικό. Το πρώτο βιβλίο «ο Πληροφορικός Γραμματισμός» αφορά κυρίως στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών, όπως του διαδικτύου, στην ερευνητική εργασία που εφαρμόζεται στις Α’ και Β’ Τάξεις Λυκείου. Επίσης γίνεται αναφορά σε νέα εργαλεία που αφορούν στην ψηφιακή πλατφόρμα και τα διαδραστικά συστήματα. Το δεύτερο βιβλίο αφορά περισσότερο τα ψηφιακά πλαίσια, στα οποία μπορεί να ακουμπήσει ο εκπαιδευτικός, ώστε να δομήσει το μάθημά του μέσα από σενάρια διδασκαλίας και φύλλων δραστηριότητας.

Η επανάσταση του διαδικτύου δημιούργησε πολλά εργαλεία και περιβάλλοντα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς, ενώ το ίδιο ισχύει και για το εκπαιδευτικό λογισμικό.

«Τελευταία γίνεται πολύς λόγος για το αν η τεχνολογία μπορεί πραγματικά να βελτιώσει την εκπαίδευση. Θεωρούμε λοιπόν ότι χρειάζεται καλή προετοιμασία και επιλογή του εκπαιδευτικού πότε και πώς θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία. Γιατί η τεχνολογία δεν είναι πανάκεια ούτε μόδα. Δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις ηλικίες και όλα τα μαθήματα. Θα πρέπει ο εκπαιδευτικός μέσα από ένα κατάλληλο σενάριο, με φύλλα δραστηριότητας, να αξιοποιήσει εκείνο το εκπαιδευτικό λογισμικό και τις νέες τεχνολογίες που θα κάνουν καλύτερη τη διδασκαλία. Συνεπώς δεν είμαστε υπέρ της άκριτης χρήσης της τεχνολογίας» ανέφερε ο κ. Καπανιάρης.

Ποια είναι, όμως, τα νέα ψηφιακά εργαλεία που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός; «Ένα εργαλείο είναι τα βιβλία του υπουργείου Παιδείας που είναι αναρτημένα στο ψηφιακό σχολείο και έχουν εμπλουτιστεί με διαδραστικές ασκήσεις, βίντεο, φωτογραφίες, λογισμικά. Ένα άλλο εργαλείο είναι το ψηφιακό αποθετήριο, όπου συμπεριλαμβάνεται όλο το υλικό από την εκπαιδευτική τηλεόραση, το παιδαγωγικό ινστιτούτο, τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Αυτό το υλικό έχει μπει λοιπόν σε ένα εθνικό συσσωρευτή που λέγεται φωτόδενδρο και ο εκπαιδευτικός μπορεί να το αξιοποιήσει ανά θεματικό αντικείμενο κατεβάζοντας το υλικό στο φλασάκι του και να το μεταφέρει στο σχολείο. Επίσης υπάρχουν τα διαδραστικά συστήματα, όπως οι διαδραστικοί πίνακες και τα φορητά εργαστήρια πληροφορικής, που επεκτείνονται. Ακόμη υπάρχουν νέα εκπαιδευτικά λογισμικά που ήδη κυκλοφορούν και μπορούν να αξιοποιηθούν.  

«Αγκάθι» βέβαια παραμένει το ζήτημα των υποδομών, δηλαδή των εργαστηρίων πληροφορικής στα σχολεία. Όπως ανέφερε ο κ. Καπανιάρης, οι υποδομές δεν είναι ομοιόμορφες στα σχολεία. Τα εργαστήρια πληροφορικής στα Λύκεια είναι παλιά, αφού δημιουργήθηκαν από το 2001, ενώ και πολλά Γυμνάσια βρίσκονται με παρωχημένη τεχνολογία. Όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια έχουν τουλάχιστον από ένα εργαστήριο πληροφορικής. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κυρίως, τα ολοήμερα εργαστήρια έχουν από ένα εργαστήριο πληροφορικής και αναμένεται με τα φορητά εργαστήρια να εξοπλιστούν όλα τα Γυμνάσια και τα περισσότερα Δημοτικά. Βέβαια υπάρχουν εκπαιδευτικοί που παρά τις δυσκολίες στις υποδομές προσπαθούν, έχουν επιμορφωθεί και με μεράκι επιχειρούν να περάσουν τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το