Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Μύηση των μαθητών στην έρευνα

Μέσω εργασιών στο 7ο Λύκειο ευαισθητοποιούνται για το περιβάλλον
Μέσω εργασιών στο 7ο Λύκειο ευαισθητοποιούνται για το περιβάλλον

Για δεύτερη χρονιά φέτος υλοποιήθηκε η δραστηριότητα της ερευνητικής εργασίας (project) στις δύο πρώτες τάξεις των γενικών και επαγγελματικών Λυκείων. Αυτήν την περίοδο στα σχολεία παρουσιάζονται οι εργασίες που αφορούν ποικίλες θεματικές από την πόλη, την ανακύκλωση, τη γειτονιά μέχρι και παγκόσμια θέματα, όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Για δύο ώρες κάθε εβδομάδα οι μαθητές της τάξης γίνονται ερευνητές αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο, στις βιβλιοθήκες, επισκεπτόμενοι φορείς και αξιοθέατα και παίρνοντας ακόμη και συνεντεύξεις. Στο τέλος παρουσιάζουν την εργασία τους στους υπόλοιπους μαθητές τονίζοντας συμπεράσματα αλλά και στέλνοντας μηνύματα.

Η ερευνητική εργασία ξεκίνησε να εφαρμόζεται από πέρυσι στην Α’ τάξη Λυκείου, αλλά φέτος επεκτάθηκε και στη Β’ τάξη Λυκείου. Υλοποιείται για δύο ώρες κάθε εβδομάδα, αλλά φαίνεται πως απαιτείται επιπλέον χρόνος. Πάντως σε κάθε περίπτωση δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν θέματα που αγγίζουν την καθημερινότητά τους και όχι μόνο.

Στο 7ο Γενικό Λύκειο Βόλου δύο από τις ερευνητικές εργασίες που εκπονήθηκαν, αφορούσαν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Οι δύο ερευνητικές εργασίες εκπονήθηκαν με την επίβλεψη του καθηγητή μηχανολόγου / μηχανικού κ. Βασίλη Μπασπανέλου. Ο ίδιος τόνισε πως σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου οι λύσεις που προτείνονται από τους μαθητές μεταξύ άλλων, είναι η ανακύκλωση, οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).  Το δεύτερο θέμα που επεξεργαστήκαμε, ήταν οι ΑΠΕ. Το θέμα αυτό χωρίστηκε σε τρία υποθέματα. Το πρώτο σχετίζεται με την γνώση του τι είναι ενέργεια και ποια η σχέση μας μαζί της, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ΑΠΕ αλλά και των ορυκτών καυσίμων. Το δεύτερο υποθέμα σχετίζεται με τους κοινωνικοοικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και τη δυνατότητα που έχουν τα ορυκτά καύσιμα να μας καλύψουν τα επόμενα χρόνια. Εκεί οι μαθητές πραγματεύθηκαν με θέματα που σχετίζονται με τη ρύπανση του περιβάλλοντος, τη φτώχεια στον πλανήτη. Το

τρίτο υποθέμα αναφέρεται στην πολιτική που ακολουθείται για τις ΑΠΕ σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στη δραστηριότητα της ερευνητικής εργασίας λέγοντας πως θα πρέπει να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις. Οι μαθητές σε ένα δίωρο που αντιστοιχεί κάθε εβδομάδα από το διδακτικό πρόγραμμα, δεν έχουν το χρόνο για να αναπτύξουν το θέμα με δεδομένες και τις υπερφορτωμένες υποχρεώσεις των μαθητών στη Β’ τάξη Λυκείου, καθώς προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Πρόσθεσε δε ότι υπήρξαν κάποιοι μαθητές που δούλεψαν με τόση θέρμη στις δύο αυτές ερευνητικές εργασίες που το είδαν εντελώς επαγγελματικά.   

Ο μαθητής Χρήστος Πετρούλιας σημείωσε πως οι μαθητές με τη συμμετοχή τους στην ερευνητική εργασία κερδίζουν από την άποψη των γνώσεων, αφού ψάχνουν, ασχολούνται και βρίσκουν τα πράγματα που θέλουν είτε στο ίντερνετ, είτε από βιβλία είτε επισκεπτόμενοι μια βιβλιοθήκη ή παίρνοντας μια συνέντευξη.

Ο μαθητής Αναστάσιος Παναγιώτου υπογράμμισε πως «στην τάξη μου χωριστήκαμε σε ομάδες για την εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας και αφιερώσαμε αρκετό χρόνο εντός και εκτός σχολείου. Ήταν μια ενδιαφέρουσα διαδικασία, γιατί έψαξα και βρήκα καινούρια πράγματα. Άλλωστε το διαδίκτυο είναι μια τεράστια πηγή πληροφοριών». Συγχρόνως μέσω της ερευνητικής εργασίας προκύπτει και μια αλληλόδραση ιδεών.

Από την πλευρά της η μαθήτρια Ιωάννα Καλογήρου επισήμανε πως οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αποτελούν έναν από τους βασικότερους τρόπους για την αντιμετώπιση του θερμοκηπίου, αν και στην Ελλάδα δεν έχουν αναπτυχθεί στο βαθμό που θα έπρεπε.

Συμπλήρωσε δε ότι «υπάρχουν διάφορα είδη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπως η ηλιακή, η αιολική, η βιομάζα, η γεωθερμία, η ενέργεια από τα κύματα, τις παλίρροιες. Πριν ασχοληθούμε με την ερευνητική εργασία, δεν τα γνωρίζαμε όλα αυτά τα θέματα. Ξέραμε απλώς ότι υπήρχαν απλά οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αλλά πολλοί από εμάς δεν γνώρισαν για τα είδη της».

Ο μαθητής Ευάγγελος Μακούχας αναφέρθηκε στο φαινόμενο του θερμοκηπίου λέγοντας πως «απασχολεί όλο τον κόσμο και προέρχεται από δικά μας λάθη. Δεν είμαστε συνειδητοποιημένοι, όσο θα έπρεπε για αυτό το ζήτημα. Γι’ αυτό και στα μέτρα προτείνουμε μεταξύ άλλων να ενδιαφερθούν στην πράξη οι κυβερνήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης προτείνουμε την ανακύκλωση, την αξιοποίηση των δυνατοτήτων από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες, τη μεγαλύτερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά και να περιοριστεί σημαντικά ο υπέρμετρος καταναλωτισμός».

Οι μαθητές που συμμετείχαν στην εκπόνηση των ερευνητικών εργασιών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ήταν οι εξής: Χρήστος Πετρούλιας, Ναούμ Βερούκη, Σάββας Χατζηευφραιμίδης, Ελίζεμπεθ Φάιλ, Χαρά Πριάγγελου, Έμιλυ Τσολακούδη, Ευαγγελία Τράτσα, Βαλκαμελή Φωτεινή, Αναστασία Βαρδαλή, Μαρία Μπαλιώτα, Βαγγέλης Μακούχας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το