Photo Gallery, Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

«Μαγνήτης» το λιμάνι του Βόλου για επενδύσεις

Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίων φαίνεται πως είναι αυτά που θα προσελκύσουν ιδιωτικές επενδυτικές εταιρίες στο λιμάνι του Βόλου. Άλλωστε, προς την κατεύθυνση αυτή στοχεύει και το σχέδιο «Ποσειδών», που έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί στην ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, μεγάλες εταιρίες στο χώρο της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίων έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, εκτός του Πειραιά, όπου πλέον τον πρώτο λόγο έχει η κινεζική Cosco.

Δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές, πάντως, είναι η αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων που καταγράφηκε το 2012 στο λιμάνι του Βόλου (αύξηση 36,51% σε σύγκριση με το 2011).

Εντός του Φεβρουαρίου το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) αναμένεται να ανακοινώσει τις αποφάσεις του για τις ιδιωτικοποιήσεις στη λιμενική βιομηχανία και τι μέλλει γενέσθαι με το λιμάνι του Βόλου. Θα προηγηθεί η ένταξη του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (ΟΛΒ) ΑΕ ως θυγατρική εταιρία στον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Οι τρεις ανώνυμες εταιρείες του Βόλου, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης μετατρέπονται σε θυγατρικές του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, οι υποψήφιοι επενδυτές, που προέρχονται από την Κίνα, την Ινδία, της Ευρώπη, την Αμερική, τη Ρωσία, αλλά και την Ελλάδα, επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για συγκεκριμένα λιμάνια και λιμενικές υπηρεσίες. Έντονο είναι το ενδιαφέρον από ναυτιλιακούς κολοσσούς από την Ευρώπη και τη Ρωσία για τους εμπορευματικούς λιμενικούς σταθμούς. Εταιρείες όπως είναι η APM Terminal του ομίλου Maersk, η Mediterranean Shipping Company, η Eurogate, η CMA CGM και η NCC.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη και τις Φιλιππίνες ενδιαφέρον για επενδύσεις σε εμπορευματικούς σταθμούς έχουν εκφράσει η Hutchison, η International Container Terminal Services, η China Merchant, η Shanghai International Port, η PSA. Από την Ινδία έχουν ανταποκριθεί στην πρόσκληση, σε ό,τι αφορά στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, η Adani, η ABG Ports, Tatas, η Essar Ports, η GMR, η GVK και ο όμιλος Birla.

Από την Ελλάδα και τη Μεσόγειο ενδιαφέρον για εμπορευματικούς σταθμούς έχουν δείξει ελληνικές ναυτιλιακές αλλά και κατασκευαστικές εταιρείες, τουρκικοί όμιλοι, όπως η Global Ports Holding, η Dogus, η Yildirim, η Akfen, και η Fiba.

Οι Έλληνες επιχειρηματίες επιδιώκουν τη συμμετοχή τους στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μέσω κοινοπραξιών. Από την άλλη άκρη του Ατλαντικού δεν αποκλείεται να δείξουν ενδιαφέρον για εμπορευματικούς σταθμούς, σε συνεργασία πάντως με εγχώρια επιχειρηματικά σχήματα, η AIM, η SSA Marine και η Santos Brasil.

Ναυτιλιακοί πράκτορες του Βόλου σημειώνουν ότι από τις παραπάνω εταιρίες που επιδεικνύουν ενδιαφέρον για τα ελληνικά λιμάνια, πιο κοντά στου Βόλου είναι οι MSC, που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια και θεωρείται παγκόσμια δύναμη και η οποία πραγματοποιεί σήμερα δρομολόγια πλοίων στο Βόλο, η CMA CGM  που παλαιότερα «έπιαναν πλοία της» το Βόλο, καθώς και η Grimaldi.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, δεν λείπει και το ενδιαφέρον της εταιρίας «International Container Terminal Services Inc» για ολόκληρο το λιμάνι του Βόλου, το οποίο θα μπορούσε να αναλάβει και να δημιουργήσει σταθμό διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

 

Τμήματα του λιμανιού σε ιδιώτες

Σύμφωνα με το σχέδιο «Ποσειδών», οι λιμενικές δραστηριότητες που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των υποψηφίων επενδυτών για το λιμάνι στο Βόλο, είναι το γενικό και χύδην φορτίο, τόσο όσον αφορά τα δημητριακά, όσο και στο σκραπ, σιδηρομεταλλεύματα, χημικά, αδρανή υλικά κ.ά.

Τα λιμάνια και οι υφιστάμενες δραστηριότητες που έχουν προσδιοριστεί ως «μη αξιοποιήσιμες» περιλαμβάνουν για το Βόλο την ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα.

Σύμφωνα με το σχέδιο «Ποσειδών», θα παραχωρηθεί η εκμετάλλευση συγκεκριμένων υπηρεσιών του λιμανιού του Βόλου για μεγάλο χρονικό διάστημα, είτε μέσω απευθείας παραχωρήσεων, είτε μέσω πώλησης μετοχών του Οργανισμού Λιμένος, που είναι ανώνυμη εταιρία, θυγατρική του ΟΛΘ και ο οποίος είναι παραχωρησιούχος του λιμανιού.

Η παραχώρηση θα μπορούσε να συνδυαστεί με ανάληψη της ολοκλήρωσης της κατασκευής της προβλήτας 3 του λιμανιού, την οποία και θα εκμεταλλευόταν αποκλειστικά ο παραχωρησιούχος.

Εφόσον προκριθεί για το Βόλο το χύδην εμπορευματικό φορτίο και τα εμπορευματοκιβώτια, τότε παύει το ενδιαφέρον για την ακτοπλοία και την κρουαζιέρα και απειλείται με υποβάθμιση ή αχρησία το έργο του επιβατηγού σταθμού που κατασκευάστηκε, κόστισε τόσα λεφτά και ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία.

Οι δραστηριότητες που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον ακόμη και σε επίπεδο «μικρών συμβάσεων» σε κάθε ένα από τα 12 λιμάνια Α.Ε. που θα ιδιωτικοποιηθούν, περιγράφονται σε έκθεση της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής την οποία επιμελήθηκε ο γενικός γραμματέας, καθηγητής Κώστας Μουτζούρης και έχει υποβληθεί και στην τρόικα.

 

Περισσότερα εμπορευματοκιβώτια το 2012

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία του ΟΛΒ για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2012 από το λιμάνι του Βόλου. Διακινήθηκαν συνολικά 16.168 εμπορευματοκιβώτια, 4.324 περισσότερα από το 2011. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αριθμό στην τετραετία, καθώς το 2011 διακινήθηκαν 11.844, το 2010 13.820 και το 2009 12.357.

Ωστόσο, μειώθηκε το συνολικό βάρος των φορτίων που διακινήθηκαν το 2012 μέσω του λιμανιού κατά 53.322 τόνους (μείωση 5,55%). Κατέπλευσαν λιγότερα 107 πλοία το 2012 (479 έναντι 586 το 2011), που μετέφεραν 907.156 τόνους φορτίων (960.478 το 2011).

Στα αξιοσημείωτα η μεγάλη αύξηση της διακίνησης βάμβακος (197%), κάρβουνου (229%), σιταριών και καλαμποκιού (271%) και μελάσας-ζάχαρης (137%).

Μεγάλη αντίθετα μείωση σημείωσε η διακίνηση σίδερων-μπιγέτας, στρατιωτικού υλικού, σίδερων σκραπ και ποτών-κρασιών.

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το