Photo Gallery, Τοπικά

Μέχρι και 50% περιόρισαν οι Βολιώτες τις καταναλωτικές τους συνήθειες

Η οικονομική κρίση και η ανεργία αλλάζουν τον τρόπο ζωής μας

Τα πάντα αγοράζονται με λίστα από το σούπερ μάρκετ λέει ο κ. Κ. Τσιτράς

Μέχρι και 50% έχουν περιορίσει τις καταναλωτικές τους συνήθειες οι πολίτες του Βόλου λόγω της οικονομικής κρίσης. Σήμερα γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, ωστόσο οι περισσότεροι πλέον καταναλωτές κινούνται συντηρητικά στις αγορές σχεδιάζοντας από το σπίτι τους τον προϋπολογισμό των εξόδων τους.

Η «Θ» βρέθηκε χθες σε σούπερ μάρκετ της πόλης, όπου συνομίλησε με συμπολίτες που μόλις είχαν αγοράσει διάφορα προϊόντα. Στο ερώτημα αν έχουν επηρεαστεί οι συνήθειές τους ως προς την κατανάλωση από την οικονομική κρίση, όλοι απαντούσαν καταφατικά. Παράλληλα εξέφραζαν την απαισιοδοξία τους ότι η κατάσταση αυτή δύσκολα μπορεί να αλλάξει.

Ο κ. Κώστας Τσιτράς, δημόσιος υπάλληλος, τόνισε πως έχω περιορίσει τις καταναλωτικές μου συνήθειες μέχρι και 50%. Τα πάντα αγοράζονται με λίστα από το σούπερ μάρκετ. Πριν δύο χρόνια τα πράγματα ήταν πολύ καλύτερα, δεν είχαν κοπεί και οι μισθοί. Γενικά έχω περιορίσει λίγα απ’ όλα, από τρόφιμα, από είδη υγιεινής. Παράλληλα κοιτάμε να αγοράζουμε ίσως και τα μη επώνυμα.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως η κατανάλωση δημιουργούσε και θέσεις εργασίας, κάτι που δεν γίνεται τώρα.

Από την πλευρά του ο δημόσιος υπάλληλος κ. Σπύρος Σ. είπε: «Έχουμε περιορίσει την κατανάλωση. Κινούμαστε με το χαρτάκι και κάνουμε πάντα αγορές με το σταγονόμετρο για να τα βγάζουμε πέρα. Μετράμε τα πάντα, όπως θα κάνουμε εξόδους. Παλιότερα οι άνθρωποι ξόδευαν, αλλά τώρα πού να ξοδέψουν, που χρωστάνε όλοι στην Εφορία, στη ΔΕΗ. Όλα έχουν αυξηθεί και ο κόσμος δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα. Εδώ οι άνθρωποι είναι άνεργοι. Η θέση των εργαζομένων επιβαρύνεται και η κατανάλωση θα μειωθεί ακόμη περισσότερο.

Από την πλευρά του κ. Παναγιώτης Γιοβανούδης, συνταξιούχος, τόνισε: Η κατανάλωση σίγουρα είναι λιγότερη πλέον. Οι καταστάσεις έχουν δυσκολέψει. Έχουμε μειώσει σχεδόν τα πάντα. Αγοράζουμε τα απαραίτητα. Για παράδειγμα αγορές ρούχων έχουν να γίνουν από πέρυσι. Και απ’ ό,τι βλέπω πάμε προς το χειρότερο όχι προς το καλύτερο. Θα χρειαστεί ακόμη μια πενταετία για να βγούμε από το αδιέξοδο και την ανεργία.

Τον ίδιο προβληματισμό μας καταθέτει και ο κ. Σπύρος Τζορμπατζής. Ο ίδιος τόνισε πως η κρίση μας έχει επηρεάσει πάρα πολύ. Ο κόσμος έχει χάσει τα αυγά και τα καλάθια. Πλέον κινούμαι πιο συντηρητικά, στην καθημερινή ζωή, αλλά και στην κατανάλωση, όπως στην ένδυση, την υπόδηση. Από τις αγορές του σούπερ μάρκετ έχουμε περιοριστεί στα άκρως απαραίτητα. Στο σούπερ μάρκετ ξοδεύαμε παλιότερα το μήνα 400-500 ευρώ, ενώ τώρα το ποσό αυτό μειώθηκε στα 350 ευρώ. Ό,τι πρόκειται να αγοραστεί, είναι γραμμένο από το σπίτι. Τίποτε περισσότερο δεν γίνεται. Όσο για την ένδυση και την υπόδηση χρησιμοποιούμε και τον τσαγκάρη.

Η μείωση της κατανάλωσης στα τρόφιμα, την ένδυση και υπόδηση, τα καύσιμα, ακόμη και τη διασκέδαση είναι πλέον δεδομένη με άμεσες επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας. Η μείωση μισθών και η ανεργία φέρνει μείωση κατανάλωσης και αυτή με τη σειρά της διευρύνει τον κύκλο της ανεργίας και της ύφεσης.

Στον ΟΤΕ εκτιμάται πως οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ξεπερνούν τις 500.000. Παράλληλα σύμφωνα με έρευνα ένας στους τέσσερις Έλληνες δηλώνει ότι είναι έτοιμος να υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων που προμηθεύεται ακόμη και αν αυτά αφορούν στη διατροφή των παιδιών του.

Επίσης επτά στους δέκα έχουν στραφεί στο σπιτικό φαγητό για να εξοικονομήσουν έσοδα. Η έξοδος για διασκέδαση έχει μειωθεί δραματικά, καθώς πάνω από το 54% απαντά ότι μένει συνεχώς μέσα. Επίσης το 64% έχει στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ενώ το 81% των Ελλήνων έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για την αγορά νέων ρούχων.

Την ίδια στιγμή η ακρίβεια δεν αντιμετωπίζεται. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτή το οικογενειακό καλάθι ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού «σκαρφάλωσε» στα 2.253 ευρώ τον Ιανουάριο του 2011 σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2010 που κόστιζε 2.142 ευρώ.

Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το