Τοπικά

Θανατηφόρα η αιθαλομίχλη της «βίαιης» προσαρμογής

ΑΙΘΑΛΟΜΙΧΛΗ

Ο Βόλος είναι η 13η στη σειρά πόλη, από τις 69 της Ευρώπης, που καταγράφουν τον υψηλότερο ετήσιο αριθμό ημερών υπέρβασης του ορίου των 50 μg/m3 στις συγκεντρώσεις των επικίνδυνων αιωρούμενων σωματιδίων, PM10. Η Λάρισα συγκαταλέγεται 5η στον κατάλογο.

Η προσοχή των «ειδικών» είχε στραφεί για δεκαετίες στη βιομηχανική ρύπανση και στον περιορισμό της κίνησης των οχημάτων στην πόλη, αλλά η οικονομική κρίση μας έφερε αντιμέτωπους με ένα πρόβλημα που ήταν ξεχασμένο και περιγραφόταν μόνο στα βιβλία. Στο Βόλο το πρόβλημα έγινε έντονο από τον περασμένο χειμώνα, όταν στα περισσότερα σπίτια το πετρέλαιο θεωρήθηκε πολυτέλεια και τα τζάκια που ήταν διακοσμητικά στοιχεία, πήραν… φωτιά και μαζί τους ξεθάφτηκαν και οι ξυλόσομπες. Η καύση του ξύλου παράγει, διοξείδιο του θείου και άλλα σωματίδια. Όταν αυτό γίνεται σε ένα απάνθρωπα πυκνοκατοικημένο περιβάλλον, ο αέρας ρυπαίνεται επικίνδυνα.

Η αιθαλομίχλη, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και επιβαρύνει σε κρίσιμο βαθμό την υγεία εκείνων που αντιμετωπίζουν καρδιολογικά και αναπνευστικά προβλήματα.

 

Ο Δήμος Βόλου διοργάνωσε χθες εκδήλωση στο Δημαρχείο για το πρόβλημα της αιθαλομίχλης, η οποία τις μέρες που επικρατεί άπνοια και υγρασία, τα σωματίδια του καπνού «κάθονται» στα κατώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας και «πνίγουν» τους πολίτες.

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η σύσταση του καπνού αυτού περιέχει ακόμα πιο ερεθιστικά συστατικά όταν το ξύλο που καίγεται είναι και κακής ποιότητας ή ακατάλληλο για καύση.

Η εισπνοή όλων αυτών των ρύπων και σωματιδίων έχει μακροχρόνιες και επιβλαβείς επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία και κυρίως των πιο ευαίσθητων πληθυσμιακών ομάδων, όπως είναι τα παιδιά, οι έγκυες γυναίκες, οι ηλικιωμένοι και οι πάσχοντες από αναπνευστικά ή καρδιαγγειακά προβλήματα.

Ποιες είναι οι λύσεις;

– Περιορισμός της χρήσης των τζακιών όταν έχουμε συνθήκες θερμοκρασιακής αναστροφής και υψηλά επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων.

– Συστηματικός έλεγχος αέριων εκπομπών από τις βιομηχανίες, τις κεντρικές θερμάνσεις των κτιρίων – ξυλόσομπες, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

– Περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου για θέρμανση κτιρίων, με ταυτόχρονη μείωση των θερμικών αναγκών (μόνωση, αυτοματισμοί, ηλιακά).

– Συστηματική παρακολούθηση των PM10 και PM2.5 με δίκτυο σταθμών.

Περιορισμός της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης μέσω:
– Ενίσχυσης και ενθάρρυνσης των μαζικών μέσων μεταφοράς.

– Επέκτασης πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.
– Ανάπτυξης χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης.
– Ανάπτυξης περιφερειακών οδών και δεντροφυτεύσεις.

 

Κινδυνεύουν οι ευπαθείς ομάδες

Η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει μελετήσει το φαινόμενο της ρύπανσης και στο Βόλο τα προηγούμενα χρόνια.

Οι ασθενείς που έχουν άσθμα και χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, όταν εκτίθενται στα αιωρούμενα μικροσωματίδια pm10 παθαίνουν συχνότερα παρόξυνση.

Το κακό είναι ότι πολλά αιωρούμενα σωματίδια περνούν στο αίμα και, εκτός από τις παθήσεις στο αναπνευστικό σημειώνονται συχνότερα και καρδιαγγειακά νοσήματα.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη χειρότερο όταν υπάρχουν τρεις ημέρες συνεχούς ρύπανσης, καθώς η ρύπανση λειτουργεί πολλαπλασιαστικά στον ανθρώπινο οργανισμό, που επιβαρύνεται δέκα και 15 φορές περισσότερο» δήλωσε ο καθηγητής και τέως πρύτανης κ. Γουργουλιάνης.

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας χαρακτήρισε μύθο το «κακό» και το «καλό» ξύλο, λέγοντας ότι όταν έχουμε αιωρούμενα σωματίδια στην ατμόσφαιρα, ακόμη κι αν προέρχονται από τζάκια που καίνε καυσόξυλα, η ατμόσφαιρα επιβαρύνεται κατά πολύ.

 

Θανατηφόρο «κοκτέιλ»

Ο κ. Γουργουλιάνης τόνισε ότι οι ξένοι επιστήμονες μάς βλέπουν ως πείραμα και δεν μπορούν να διανοηθούν ότι στην Ελλάδα καπνίζουμε πολύ, έχουμε πέντε νόμους για τη διακοπή του καπνίσματος που δεν τους έχουμε εφαρμόσει και το χειμώνα έχουμε ρύπανση από αιθαλομίχλη στον εξωτερικό χώρο. Για το λόγο αυτό ρωτούν συνεχώς τι θα γίνει στην Ελλάδα και τι συνέπειες θα έχουμε στο μέλλον.

«Η αιθαλομίχλη προκαλεί παροξύνσεις άσθματος και χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, άνθρωποι παθαίνουν συχνότερα έμφραγμα και ισχαιμία και δεν ξέρουμε τι θα γίνει στο μέλλον. Αν αθροίσουμε το κάπνισμα στον εσωτερικό χώρο, με τη ρύπανση, μπορεί κανείς να φανταστεί… Εννοείται ότι τα προβλήματα αυτά μεγεθύνονται όταν υπάρχουν συνεχόμενες ημέρες ρύπανσης.

Ο κ. Γουργουλιάνης τόνισε ότι η πόλη καλύπτεται από το Πήλιο, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα η αιθαλομίχλη να μην απομακρύνεται και να μένει στην ατμόσφαιρα.

Ο κ. Γουργουλιάνης συνέστησε σε όσους έχουν πρόβλημα να μην εκτίθενται στη ρύπανση και στην αιθαλομίχλη και, αν γίνεται, να ληφθούν μέτρα κατά της καύσης ξύλων σε σόμπες και τζάκια.

Τι κάνει ο Δήμος Βόλου

Στη χθεσινή ημερίδα εκ μέρους του Δήμου Βόλου τοποθετήθηκε η κ. Φιλιώ Τριανταφυλλίδου, διπλ. μηχανικός Χωροταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης MSc – αναπλ. προϊστάμενη Τμ. Περιβάλλοντος Δήμου Βόλου.

Η ίδια παρουσίασε το ρόλο του Δήμου Βόλου – οποίος δεν έχει ελεγκτικές αρμοδιότητες – στην αντιμετώπιση της ρύπανσης, ενώ η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον αντιδήμαρχο Νίκο Μόσχο.

Οι θέσεις του Δήμου συνοψίζονται στα εξής:

Κατάρτιση Τοπικού Σχεδίου Δράσης Προγράμματος Life+ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής μέχρι το 2020.

-Συμμετοχή του Δήμου στο «Δίκτυο Ελληνικών Πράσινων Πόλεων».

-Συμμετοχή του Δήμου στην Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία «Σύμφωνο των Δημάρχων» με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 πάνω από 20% έως το 2020 και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

-Συνεχής προσπάθεια απελευθέρωσης των κοινόχρηστων χώρων και απόδοσής τους στους πολίτες.

-Λήψη Κανονιστικής Απόφασης από το Δ.Σ. Βόλου, με την οποία ρυθμίζονται οι αρχές ανάπτυξης και προστασίας του αστικού και περιαστικού πρασίνου του Δήμου.

-Συζήτηση και λήψη αποφάσεων για σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα της περιοχής στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου.

-Υλοποίηση έργων ενίσχυσης της βιώσιμη αστικής κινητικότητας και προώθησης της χρήσης ασφαλών εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, προς όφελος της χρήσης ποδηλάτου και της πεζοπορίας, όπως:

-Κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πόλης και κατά μήκος του παραλιακού μετώπου μέχρι τη συνοικία των Αλυκών.

-Επέκταση του δικτύου πεζοδρομημένων δρόμων που διατρέχει το κέντρο της πόλης και συνδέει μεταξύ τους ελεύθερους χώρους και δημόσια κτίρια (πλατείες, αθλητικά κέντρα κ.ά.).

-Κατασκευή νέων πλατειών και ανάπλαση υφιστάμενων κοινόχρηστων χώρων με χρήση στοιχείων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (π.χ. φωτοβολταϊκά), με στόχο την αύξηση – αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων και του πρασίνου, καθώς και τη βελτίωση του μικροκλίματος και της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα των περιοχών αυτών.

-Εφαρμογή συστήματος ανακύκλωσης απορριμμάτων.

-Προμήθεια υπόγειων κάδων απορριμμάτων.

-Καταγραφή αποτύπωσης ενεργειακού αποτυπώματος δημοτικών κτιρίων (…..200) και 35 σχολικών συγκροτημάτων (ΑΝΕΒΟ).

-Προμήθεια Εξοπλισμού για την εφαρμογή Προγράμματος Κομποστοποίησης Οικιακών και Δημοτικών Αποβλήτων Κήπων και Πάρκων στην Υπηρεσία Πρασίνου του Δήμου.

-Ενεργειακή αναβάθμιση Κολυμβητηρίου και Κλειστού Γυμναστηρίου Ν. Ιωνίας (ηλιακοί συλλέκτες για τη θέρμανση του νερού των πισινών και του χώρου, μόνωση αντικατάσταση λαμπτήρων).

-Εκπόνηση μελετών για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων (κυρίως σχολείων) μέσω παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας (φωτοβολταϊκά στις στέγες, μονώσεις, κεντρική ηλιακή θέρμανση, γεωθερμικό σύστημα κλιματισμού), τη δημιουργία πράσινων δωμάτων (1 δημοτικό κτίριο διοίκησης, 2 Δημοτικά Σχολεία), τη βιοκλιματική ανάπλαση στην περιοχή Παλαιού Λιμεναρχείου στα Παλαιά Βόλου (σε συνεργασία με το ΚΕΤΕΑΘ).

 

Η σημασία της συντήρησης

Το κόστος για την Ελλάδα των μολυσμένων λεβήτων μπορεί να είναι εκατομμύρια ευρώ. Με περίπου 1,5 εκατομμύριο λέβητες κεντρικής θέρμανσης, ακόμη και μία μέση απώλεια του 5% σε ένα μέσο ετήσιο κόστος καυσίμου μόνο, ας πούμε 600 €, μας οδηγεί σε μία σπατάλη 45.000.000 €. Αυτή η μέτρηση δεν περιλαμβάνει ακόμη επαγγελματικά και βιομηχανικά συστήματα.

Τα παραπάνω επισήμανε σε εισήγησή του ο κ. Θανάσης Αναγνωστόπουλος, αντιπρόεδρος του Σωματείου Συντηρητών Καυστήρων, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία της προληπτικής συντήρησης σε καυστήρες οικιακής χρήσης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το