Τοπικά

Η κρίση χτύπησε και το λιμάνι

Μείωση 18% παρουσίασε το 2010 η διακίνηση φορτίων

Δραματική μείωση παρουσίασε το 2010 η εμπορευματική κίνηση στο λιμάνι του Βόλου, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένα Βόλου. Η μείωση έφθασε το 18%, σε σύγκριση με το 2009, ενώ οι ποσότητες που διακινήθηκαν ήταν οι λιγότερες της τελευταίας τετραετίας. Η οικονομική κρίση έπληξε καίρια το λιμάνι του Βόλου, όπου το μόνο θετικό ήταν η αύξηση των διακινηθέντων εμπορευματοκιβωτίων.

Στα γενικά φορτία η μείωση έφθασε το 52,5%, καθώς από 81 πλοία που είχαν καταπλεύσει το 2009 με 51.679 τόνους φορτία, το 2010 ο αριθμός τους μειώθηκε στα 43 πλοία με 24.545 τόνους (μείωση κατά 27.134 τόνους). Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόκειται για τις λιγότερες ποσότητες που διακινήθηκαν την τετραετία 2007-2010, καθώς 106.779 τόνοι διακινήθηκαν το 2007 και 75.140 το 2008.

Κατά 19% μειώθηκε η διακίνηση τοπικών φορτίων, με 68 πλοία το 2010 που κατέπλευσαν με 37.318 τόνους, έναντι 99 το 2009 με 46.119 τόνους.

Στα ειδικά φορτία είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 δεν έγινε διακίνηση φυτικών ελαίων και κεραμιδιών-τούβλων, με αποτέλεσμα να σημειωθεί μείωση 100%, ενώ σημαντική αύξηση σημειώθηκε στα διακίνηση σιταριού και καλαμποκιού με γερανούς (47,91%).

Αντίθετα η διακίνηση μέσω του σιλό σημείωσε μείωση της τάξης του 71,38% και μόλις τρία πλοία ξεφόρτωσαν μέσω του σιλό ολόκληρο το έτος, έναντι 17 το 2009.

Μία από τις αιτίες της μείωσης της διακίνησης μέσω του σιλό είναι και η παλαιότητα του εξοπλισμού του, που το καθιστά αντιοικονομικό. Το σιλό δεν λειτουργεί 100%, καθώς «σπάζουν συνεχώς καδένες», ενώ και οι γερανοί είναι 35 χρόνων.

Το σιλό, λειτουργεί σε οκταόροφο κτίριο, έχει εμβαδόν 10.565 τετραγωνικά μέτρα και διαθέτει ηλεκτρονικές αυτόματες πλάστιγγες ζύγισης δημητριακών και κυψέλες 15.000 τόνων. Για την φόρτωση των προϊόντων από τα αμπάρια των πλοίων υπάρχουν δύο πυλώνες και μεταφορική ταινία για την αποθήκευσή τους στις κυψέλες. Στο Σιλό στεγάζεται και υποσταθμός της ΔΕΗ.

Στο Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΟΛΒ προτείνεται η κατεδάφιση του οκταορόφου κτιρίου ή η μετατροπή του σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Η προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΒ είχε διερευνήσει τις δυνατότητες να εκχωρηθεί η χρήση του σε συνεταιριστικές οργανώσεις, που εμπορεύονται δημητριακά, ωστόσο η διερεύνηση δεν απέδωσε, ενώ το κόστος εκσυγχρονισμού του υπολογίζεται στα 5 εκατομ. ευρώ.

Σημαντική αύξηση (50,95%) σημείωσε η διακίνηση φορτίων με τρόφιμα, ενώ κατά 71,70% μειώθηκε η διακίνηση φορτίων με ζάχαρη-μελάσα.

Αύξηση 44% σημείωσε η διακίνηση ζωοτροφών, στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε η διακίνηση ποτών και κρασιών, αυξήθηκε (12,67%) η διακίνηση βαμβακόσπορου και κατά 98,47% η διακίνηση ξυλείας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΒ μειώθηκε 56,93% η διακίνηση χαρτιού, αυξήθηκε 280% η διακίνηση βάμβακος και 41% η διακίνηση ορυκτών και λιπασμάτων.

Μείωση 56,84% σημειώθηκε πέρυσι στη διακίνηση σκραπ, απόρροια της κρίσης που έπληξε τις τοπικές βιομηχανίες μεταλλικών κατασκευών, ενώ μείωση 48% σημειώθηκε και στη διακίνηση κάρβουνου.

Αύξηση 59% σημειώθηκε στη διακίνηση χημικών, 67% στα διάφορα σίδερα, 382% στα σίδερα-μπιγέτα και 100% στα αλουμίνια.

Στα υλικά μεταφορών σημειώθηκε μείωση 89%, στο βιομηχανικό εξοπλισμό 3%, στο στρατιωτικό υλικό 92%. Επίσης 35% μείωση σημειώθηκε στα φορτία αδρανών υλικών μέσω πορθμείου.

Για τη διακίνηση των φορτίων ο ΟΛΒ διαθέτει εννέα ηλεκτροκίνητους γερανούς κρηπιδωμάτων, επί σιδηροτροχιών, ανυψωτικής ικανότητας από 6 μέχρι 45 τόνους. Ωστόσο οι γερανοί από τον 1 μέχρι τον 7 έχουν προβλήματα παλαιότητας και πρέπει να αντικατασταθούν σταδιακά, καθώς η συντήρησή τους έχει μεγάλο κόστος και καθυστερεί στις φορτοεκφορτώσεις.

Επίσης διαθέτει πέντε αυτοκινούμενους γερανούς, ανυψωτικής ικανότητας από 4 μέχρι 120 τόνους, καθώς και 12 περονοφόρα οχήματα ανυψωτικής ικανότητας από 4 μέχρι 6 τόνους. Σύμφωνα με λιμενεργάτες παρατηρείται έλλειψη μεγάλων κλαρκ σε περιόδους αιχμής.

Τα εμπορευματοκιβώτια

Αντίθετα με όλα τα υπόλοιπα φορτία, τα εμπορευματοκιβώτια σημείωσαν αύξηση το 2010 κατά 11,84%. Μάλιστα τα γεμάτα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν μέσω του λιμανιού, αυξήθηκαν 20,74% και από 8.771 που ήταν το 2009, έφθασαν τα 10.590 πέρυσι. Συνολικά μέσω του λιμανιού διακινήθηκαν 13.820 εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) το 2010, έναντι 12.357 το 2009.

Για τα εμπορευματοκιβώτια διαθέτει ένα μεταφορικό-ανυψωτικό μηχάνημα (straddle carriers) ικανότητας 35 τόνων.

Αναφορικά με τους αποθηκευτικούς χώρους το λιμάνι έχει υπαίθριους, συνολικής επιφάνειας 190.000 τετραγωνικών μέτρων και στεγασμένους 14.093 τ.μ. Ωστόσο σημαντική είναι η έλλειψη ελεύθερης ζώνης.

«Στόχος μας είναι η αλλαγή του μηχανολογικού εξοπλισμού και η αγορά δύο καινούργιων γερανών», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΟΛΒ κ. Ι. Πρίγκος.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το