Photo Gallery, Τοπικά

Η δυσλεξία αντιμετωπίζεται

 

 

Ο καθηγητής Κλινικής Νευροψυχολογίας και Νευρογλωσσολογίας, Αργύρης Καραπέτσας

 

Το 15% του μαθητικού πληθυσμού εμφανίζει την πάθηση

 

Το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το Εργαστήριο Νευροψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου διοργανώνουν ένα νέο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Κατάρτισης με τίτλο: «Σύγχρονα Ερευνητικά Δεδομένα στη Γλώσσα και στη Δυσλεξία: Παθολογία, Διδακτική Παρέμβαση και Αποκατάσταση».

Ρεπορτάζ:

ΣΟΦΙΑ ΜΑΥΡΑΝΤΖΑ

Η δυσλεξία περιγράφεται ως αναπτυξιακή διαταραχή, που επηρεάζει την ικανότητα συλλαβισμού και ανάγνωσης, παρά το γεγονός αφενός της εκπαιδευτικής, αισθητηριακής και κοινωνικοοικονομικής επάρκειας και αφετέρου της νοημοσύνης του ατόμου. Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο κ. Ανάργυρος Καραπέτσας, καθηγητής Νευροψυχολογίας – Νευρογλωσσολογίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Παλαιότερα στο εργαστήριο Νευροψυχολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έγινε έρευνα, που είχε ως στόχο τη διάγνωση και την αποκατάσταση των παιδιών με δυσλεξία. Ο κ. Καραπέτσας υποστηρίζει: «Η έρευνα έγινε με τη χρήση Γνωστικών Προκλητών Δυναμικών, μιας σύγχρονης Νευροψυχολογικής τεχνικής, που μετρά την εγκεφαλική δραστηριότητα μετά την παρουσίαση ερεθίσματος και συμμετείχαν 20 παιδιά από την πόλη του Βόλου (10 παιδιά με δυσλεξία και 10 παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες). Τα παιδιά με δυσλεξία αποκωδικοποιούσαν, πρόσεχαν, απομνημόνευαν, μάθαιναν και ανταποκρίνονταν στο ακουστικό ερέθισμα σε 366,74 χιλιοστά του δευτερολέπτου από μία συγκεκριμένη εγκεφαλική περιοχή, αρχικά. Μετά την εφαρμογή του προγράμματος αποκατάστασης, διάρκειας 3 μηνών, έκαναν την ίδια διαδικασία σε 316,22 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Τα παιδιά που δεν είχαν μαθησιακή δυσκολία, αποκωδικοποιούσαν, πρόσεχαν, απομνημόνευαν, μάθαιναν και ανταποκρίνονταν στο ακουστικό ερέθισμα σε 306,71 χιλιοστά του δευτερολέπτου.  Τα συμπεράσματα της έρευνας, που για πρώτη φορά γίνεται στην Ελλάδα, αποδεικνύουν πως τα παιδιά με συγκεκριμένους τύπους δυσλεξίας μπορούν να αποκατασταθούν, εφόσον ακολουθηθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα, που ταιριάζει στο κάθε παιδί ξεχωριστά, με βάση την εγκεφαλική του λειτουργία».

Πόσο συχνή είναι η εμφάνιση της δυσλεξίας στα παιδιά; «Έχει υπολογιστεί ότι το 15% περίπου του μαθητικού πληθυσμού εμφανίζει δυσλεξία. Μία από τις σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσλεξία, είναι η κατάλληλη φωνολογική αποκωδικοποίηση των γραμμάτων στους ήχους, που αντιπροσωπεύουν. Προκύπτει από την έρευνα πως είχαμε τη δυνατότητα να διαγνώσουμε με βάση την εγκεφαλική δραστηριότητα, ότι τα παιδιά με δυσλεξία θα μπορούσαν να κάνουν ανάγνωση και απομνημόνευση, πριν αυτά εμφανιστούν στη συμπεριφορά τους. Παιδιά από το Βόλο αλλά και από άλλες περιοχές της Ελλάδας επισκέπτονται σε εβδομαδιαία βάση το εργαστήριο Νευροψυχολογίας του Παιδιού, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, που το εργαστήριο παρέχει αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του σε άπορες οικογένειες», προσθέτει ο καθηγητής Κλινικής Νευροψυχολογίας και Νευρογλωσσολογίας.

Η συγκεκριμένη έρευνα ήταν και η αφορμή για το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα που ξεκινά το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Αξίζει να αναφέρουμε πως στην Ελλάδα δεν έχει γίνει ποτέ αντίστοιχη ερευνητική προσπάθεια, διότι δεν υπάρχει αντίστοιχη τεχνολογική υποδομή σε άλλο εργαστήριο.

Ποιες είναι οι θεματικές ενότητες πάνω στις οποίες θα βασιστεί το Επιμορφωτκό Πρόγραμμα; Ο κ. Καραπέτσας σημειώνει: «Οι θεματικές ενότητες στις οποίες θα κινηθούμε, είναι η γλωσσική εξέλιξη και κατάκτηση του λόγου, η κατάκτηση της ανάγνωσης, η γέννηση του λόγου. Ακόμη, η νευροψυχολογική οργάνωση της Γλώσσας, η νευροψυχολογική οργάνωση της αναγνωστικής ικανότητας, οι χειρονομίες και η γλώσσα του σώματος. Θα πραγματοποιηθεί διαπροσωπική συζήτηση (ακρόαση και ομιλία), θα ερευνηθεί η παθολογία του λόγου και της Ανάγνωσης: Συμπτωματολογία και Διάγνωση. Θα συζητηθεί η τυπολογική ταξινόμηση της δυσλεξίας, η χρήση σύγχρονων νευροψυχολογικών τεχνικών στη διάγνωση και θεραπευτική αποκατάσταση των διαταραχών στην ανάγνωση και τη γλώσσα. Θα αναλύσουμε τη διδακτική παρέμβαση αλλά και την αποκατάσταση των διαταραχών της γλώσσας και της ανάγνωσης. Τέλος θα πραγματοποιηθεί πρακτική άσκηση και τελική εργασία».

Διδάσκοντες του προγράμματος θα είναι μέλη ΔΕΠ, εξειδικευμένα σε θέματα παθολογίας του λόγου και δυσλεξίας, αλλά και διδάκτορες εξειδικευμένοι σε θέματα παθολογίας του λόγου και δυσλεξίας.

Επιπλέον, για την ολοκληρωμένη κατάρτιση των συμμετεχόντων θα χορηγηθεί σε όλους τους καταρτιζόμενους δωρεάν το επιστημονικό σύγγραμμα με τίτλο «Σύγχρονα θέματα Νευροψυχολογίας. Πρώιμη ανίχνευση, αξιολόγηση και παρέμβαση», ενώ μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του Προγράμματος θα χορηγηθεί Πιστοποιητικό Εξειδίκευσης και Κατάρτισης στο γνωστικό αντικείμενο «Σύγχρονα Ερευνητικά δεδομένα στη Γλώσσα και στη Δυσλεξία: Παθολογία, Διδακτική Παρέμβαση και Αποκατάσταση». Η διάρκεια του σεμιναρίου θα είναι 200 ώρες-2 μήνες και θα πραγματοποιηθεί από το Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο. Η διεξαγωγή του Προγράμματος θα γίνει εξ αποστάσεως. Οι κατηγορίες των υποψηφίων που γίνονται δεκτοί στο Πρόγραμμα είναι συγκεκριμένοι: Πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΑΕΙ και ΤΕΙ) της ημεδαπής και αλλοδαπής (π.χ. εκπαιδευτικοί, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, γονείς παιδιών με διαταραχές λόγου, κ.ά.), απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΙΕΚ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ, Απόφοιτοι Λυκείου). Περίοδος αιτήσεων έως και Τρίτη 31/01/2012. Πληροφορίες: [email protected], τηλ. 24210-74678 & 24210-74826 (Δευτέρα έως Παρασκευή 11:00-14:00). Γραμματεία Κ.Ε.Κ. Π.Θ.: Γιαννιτσών και Λαχανά, Παλαιά, Συγκρότημα Τσαλαπάτα, 38334 – Βόλος, Τηλ: 2421006367, fax: 2421006487, e-mail: [email protected] και στην ιστοσελίδα www.kek.uth.gr Το εργαστήριο Νευροψυχολογίας του Παιδιού, του οποίου διευθυντής είναι ο κ. Καραπέτσας, στεγάζεται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Ιάσονος και Αργοναυτών, τηλ. 24210 74677.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

1 Comment

  1. Η Δυσλεξία δεν αποκαθίσταται, ούτε θεραπεύεται. Μόνο βελτιώνεται με έγκαιρη και σωστή αντιμετώπιση. Εάν ξεκινήσει η εκπαιδευτική αντιμετώπιση από την πρώτη τάξη του δημοτικού θα υπάρξουν μεγάλα θετικά αποτελέσματα. Απαιτείται όχι μόνο ειδικός δάσκαλος αλλά κι εξειδικευμένος στη δυσλεξία. Οι λογοθεραπευτές κακώς ασχολούνται με τη δυσλεξία διότι δεν έχουν την ανάλογη γνώση κι εκπαίδευση.

Μοιραστείτε το