Photo Gallery, Τοπικά

Η ανορθογραφία «αγκάθι» για τους σημερινούς έφηβους

Στο 3ο Γυμνάσιο Βόλου πραγματοποιήθηκε χθες ο 3ος διαγωνισμός ελληνικής γλώσσας και ορθογραφίας που ήταν αφιερωμένος στη μνήμη του παιδαγωγού και ακαδημαϊκού Χρήστου Τσολάκη
Στο 3ο Γυμνάσιο Βόλου πραγματοποιήθηκε χθες ο 3ος διαγωνισμός ελληνικής γλώσσας και ορθογραφίας που ήταν αφιερωμένος στη μνήμη του παιδαγωγού και ακαδημαϊκού Χρήστου Τσολάκη

Η ανορθογραφία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα «αγκάθια» της εκπαίδευσης των σημερινών εφήβων, που εκδηλώνεται από την απουσία σύνδεσης με τα λογοτεχνικά κείμενα και την εκτεταμένη χρήση των ελληνικών λέξεων με έντονα ξενικά στοιχεία, αλλά και τη χρήση συντομογραφιών στην ψηφιακή τους επικοινωνία.

Στο 3ο Γυμνάσιο Βόλου πραγματοποιήθηκε χθες ο 3ος διαγωνισμός ελληνικής γλώσσας και ορθογραφίας που ήταν αφιερωμένος στη μνήμη του παιδαγωγού και ακαδημαϊκού Χρήστου Τσολάκη.

Περίπου 60 μαθητές της Γ’ Τάξης κλήθηκαν να απαντήσουν σε ασκήσεις, όπως στη γραμματική, να εντοπίσουν σε ένα κείμενο ανορθόγραφες λέξεις και να γράψουν τη σωστή, να βρουν σε κρυπτόλεξο κάποιες λέξεις της γραμματικής, να προσθέσουν το «ν», να αναλύσουν συντομογραφίες, να βάλουν στις καταλήξεις τα φωνήεντα, αλλά και να γράψουν φωνήεντα σε λέξεις που έχουν κενά.

Πριν την έναρξη του διαγωνισμού έγινε διάλογος μεταξύ των μαθητών και των φιλολόγων, όπου οι έφηβοι νοηματοδότησαν την έννοια της γλώσσας και της σημασίας της για την ελληνική παιδεία.

Η φιλόλογος του σχολείου κ. Σοφία Κανταράκη που οργάνωσε το διαγωνισμό εξήγησε γιατί οργάνωσε το όλο εγχείρημα λέγοντας πως «στόχος ήταν να αναδείξω το μεγαλείο της ελληνικής γλώσσας και να θέσω ερωτήματα στα παιδιά, αν όντως σήμερα η ελληνική γλώσσα κακοποιείται, βομβαρδίζεται, διαβρώνεται και τελικά οδηγείται σε μια βάναυση απλοποίηση».

Ερωτηθείσα ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε σχέση με τη γλώσσα και την ορθογραφία, απάντησε πως «οι μαθητές δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν λέξεις που συναντούν στην καθημερινότητά τους. Περιορίζονται σε ένα συγκεκριμένο λεξιλόγιο, με μεγάλη επιρροή από το facebook και τη γραφή των greeklish. Ανορθόγραφοι είναι πάρα πολλοί μαθητές, μεταξύ αυτών και άριστοι μαθητές που κάποιες φορές τους ξεφεύγουν. Είναι ένα πρόβλημα που διαιωνίζεται και επηρεάζεται από την τηλεόραση, τη μεγάλη προβολή που έχουν τα σίριαλ, τη μη ανάγνωση λογοτεχνίας, αλλά και τη χρήση ενός ιδιαίτερου γραπτού λόγου στο facebook.

Τονίζοντας κάποια ορθογραφικά λάθη των μαθητών είπε πως μπορούν να κάνουν λάθη ακόμη και στα άρθρα. Η ελληνική γλώσσα χρειάζεται περισσότερες ώρες διδασκαλίας από τις δύο ώρες που είναι σήμερα την εβδομάδα.

Η ίδια προσπαθεί να τους παροτρύνει να χρησιμοποιούν περισσότερο το λεξικό και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.

Η μαθήτρια της Γ’ Τάξης Ελευθερία Παπατόλια που συμμετείχε στο χθεσινό διαγωνισμό, ανέφερε πως «κάποιες φορές που χρησιμοποιούμε κάποιο πιο δύσκολο και περίτεχνο λεξιλόγιο, οι μαθητές απορούν ή γιουχάρουν λέγοντας «μια μετάφραση παρακαλώ». Ο μαθητές δεν έχουν πολύ χρόνο για να διαβάσουν λογοτεχνία και να μάθουν νέες λέξεις, αφιερώνοντας περισσότερο χρόνο στις ξένες γλώσσες. Για παράδειγμα, όταν θέλουν να βρουν κάποια συνώνυμα ή αντώνυμα, σκέφτονται λέξεις της αγγλικής και όχι της μητρικής γλώσσας. Θα πρέπει, όμως να κατανοήσουμε πως η γλώσσα είναι ο πολιτισμός μας, ο τρόπος σκέψης και έκφρασης».

Για το θέμα της γλώσσας η κ. Κανταράκη είπε πως «η ελληνική γλώσσα είναι συνυφασμένη με την ψυχή, την ταυτότητα και την ιστορική συνέχεια του ελληνικού λαού και η μέριμνα γι’ αυτήν είναι αυτονόητη, ακόμη και κάτω από τις δραματικές οικονομικές συνθήκες που βιώνει σήμερα η χώρα μας. Η ελληνική γλώσσα είναι ταυτόχρονα, με την απαράμιλλη οικουμενική κληρονομιά της, παρακαταθήκη πολιτισμού και πηγή εμπνεύσεως για ολόκληρη την ανθρωπότητα».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το