Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Εκφοβισμός για έναν σε πέντε μαθητές

Σε ποσοστό μέχρι 5% μπορεί να μετατραπεί σε θύτη
Σε ποσοστό μέχρι 5% μπορεί να μετατραπεί σε θύτη

Ένας στους πέντε μαθητές υπέστη εκφοβισμό στο χώρο του σχολείου, ενώ ένα 5% των μαθητών μπορεί να γίνει θύτης, όπως τονίστηκε σε χθεσινή εκδήλωση για το σχολικό εκφοβισμό στο Πανεπιστήμιο. Το νέο στοιχείο είναι πως πλέον το ζήτημα αυτό αντιμετωπίζεται όλο και πιο ανοιχτά στα σχολεία με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να ενδιαφέρονται να βρουν λύσεις σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.

Αυτό το μήνυμα έστειλε άλλωστε και η χθεσινή εκδήλωση με θέμα «Ενδοσχολική βία: Οι διαστάσεις του φαινομένου και ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στην αντιμετώπισή του» που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Σαράτσης» του παραλιακού συγκροτήματος «Παπαστράτου» και διοργανώθηκε από το Δήμο Βόλου – Αντιδημαρχία Κοινωνικής Προστασίας Παιδείας και Πολιτισμού – Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας, το Κέντρο Εφαρμοσμένης Ψυχολογικής Έρευνας και Ψυχοπαιδαγωγικής Συμβουλευτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, τον Συμβουλευτικό Σταθμό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Μαγνησίας και τα γραφεία Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Εισηγητές στην ανοιχτή εκδήλωση – συζήτηση ήταν η κ. Ελένη Ανδρέου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η κ. Χριστίνα Ρούσση, ψυχολόγος διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η Κλεοπάτρα Παππά, δικηγόρος D.E.A. Ευρωπαϊκού Δικαίου-Μ.Δ.Ε. στη Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Πρωτοβουλίες ενημέρωσης των συλλόγων για το ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού θα αναλάβει μέσα στο επόμενο διάστημα ο Δήμος Βόλου. Ο αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Πολιτισμού του Δήμου Βόλου κ. Απόστολος Παντσάς τόνισε πως «θέλουμε να αναδείξουμε ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα που ως κοινωνία το έχουμε υποβαθμίσει. Η ενδοσχολική βία αποτελεί μια τραυματική εμπειρία για τα παιδιά και εμφανίζεται συχνά. Υπολογίζεται πως ένα ποσοστό 15% του συνόλου των μαθητών έχει πέσει θύμα βίας στο σχολείο, ενώ ένα μικρό ποσοστό αυτών των περιστατικών είναι σε γνώση των γονέων. Θέλουμε ως Δήμος να δώσουμε τη δέουσα προσοχή, ώστε τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι να είναι ενημερωμένοι για το τι μπορεί να συμβεί μέσα στο σχολείο. Άλλωστε ένα ποσοστό 5% των μαθητών μπορούν να γίνουν θύτες, εκ των οποίων οι μισοί στην εξέλιξή τους στην κοινωνία εκδηλώνουν και άλλες παραβατικές συμπεριφορές.

Συνεχή επαφή με τα σχολεία για ζητήματα βίας αλλά και εκδήλωσης ψυχολογικών ζητημάτων στους μαθητές έχει ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας. Ο υπεύθυνος κ. Αντώνης Πλαγεράς είπε πως «η κατάσταση σε κάποια σχολεία είναι προβληματική, αλλά στα περισσότερα τελεί ακόμη υπό έλεγχο. Τα κυριότερα φαινόμενα που εντοπίζονται στα σχολεία και στους μαθητές, είναι της ψυχολογικής πίεσης, της απόρριψής τους από τις παρέες και κάποια λιγότερα με ξυλοδαρμούς. Τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφανίζουν τα θέματα της απόρριψης».

Η ψυχολόγος και μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Χριστίνα Ρούσση σημείωσε πως «ένα ποσοστό των μαθητών ίσως και 30% βιώνει είτε ως θύμα είτε ως θύτης τις μορφές του σχολικού εκφοβισμού, όπως ο λεκτικός, ο σωματικός, ο αποκλεισμός. Κάποιες μορφές εκφοβισμού δεν είναι τόσο ορατές, ενώ πολλά παιδιά, όταν υφίστανται εκφοβισμό, δεν το λένε στους γονείς ή στον εκπαιδευτικό. Το γεγονός ότι υπάρχει μια δημοσιότητα γύρω από το θέμα του εκφοβισμού είναι πολύ θετικό και συνδέεται με ένα αυξημένο συναίσθημα που υπάρχει, ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό».

Αναφορικά με το ρόλο που μπορούν οι γονείς να έχουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος, σημείωσε πως οι γονείς, όταν θα εγγράψουν το παιδί τους στο σχολείο, μπορούν να ρωτήσουν, ποια θα είναι η πολιτική του σχολείου γι’ αυτό το ζήτημα. Επίσης οι γονείς μπορούν να έχουν συνεργασία με το σύλλογο γονέων, αλλά και να παρακολουθούν σχετικές εκδηλώσεις.

Επίσης η ίδια τόνισε πως ακόμη δεν είναι τόσο ξεκάθαρο το προφίλ του θύτη στο σχολείο. Ο θύτης μπορεί να είναι ένα παιδί που είναι επιθετικό ή κάποιο που έχει πολύ υψηλή νοημοσύνη και μπορεί να χειραγωγεί τους άλλους.

Από την άλλη το παιδί θύμα σε κάποιες ακραίες καταστάσεις κάνει και σκασιαρχείο από το σχολείο για να μην υποστεί ξανά τον εκφοβισμό.

Η κ. Ανδρέου αναφέρθηκε στην μεγαλύτερη προσήλωση που δείχνουν πλέον οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς για το θέμα του εκφοβισμού.

Ειδικότερα τόνισε πως «υπάρχει αύξηση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού ιδιαίτερα σε καταστάσεις κρίσης. Φαίνεται πως ένας στους πέντε μαθητές τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι θύτης ή θύμα ή παρών σε κάποιο περιστατικό σχολικού εκφοβισμού. Από την πλευρά μας τα τελευταία χρόνια έχουμε ξεκινήσει προγράμματα παρέμβασης στα σχολεία αλλά και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών και των γονέων σε συνεργασία και με το Δήμο. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια σημαντική στροφή των γονέων και των εκπαιδευτικών να ενημερωθούν για τον σχολικό εκφοβισμό. Παλιότερα το θέμα αυτό ήταν ταμπού, γιατί σήμαινε ότι αυτόματα ενοχοποιούνταν είτε το σχολείο είτε ο εκπαιδευτικός. Πάντως τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι γονείς και εκπαιδευτικοί ζητούν ενημέρωση, βοήθεια ή να γίνονται προγράμματα στα σχολεία. Έχει πάψει πια το κουκούλωμα και αυτό από μόνο του είναι πάρα πολύ σημαντικό».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το