Photo Gallery, Τοπικά

Εθισμένο με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια το 10% των παιδιών και των εφήβων

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σε δείγμα 2.300 ατόμων

 

 

Ο εθισμός αυξάνει προοδευτικά από το Δημοτικό προς το Λύκειο

 

Ένα στα δέκα παιδιά στο Βόλο και πανελλαδικά είναι εθισμένο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Χρησιμοποιώντας είτε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, είτε το διαδίκτυο τα παιδιά, αλλά και οι έφηβοι αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους, παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια. Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα τα αγόρια παίζουν μέχρι και τρεις φορές την εβδομάδα κατά μέσο όρο δύο με τρεις ώρες την κάθε φορά. Μάλιστα τα στοιχεία έδειξαν πως όσο μεγαλώνει το παιδί, τόσο αυξάνει και ο εθισμός στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και κορυφώνεται στο Λύκειο.

 

Ρεπορτάζ:

ΦΩΤΗΣ ΣΠΑΝΟΣ

 

Ενδιαφέρουσα έρευνα με θέμα «Χρήση και Εθισμός σε Ηλεκτρονικά Παιχνίδια σε Παιδιά και Εφήβους» πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και πιο συγκεκριμένα από τους ερευνητές κ.κ. Χριστίνα Ρούση – Βέργου, Ελένη Ανδρέου, Θεοδώρα Κανδρή, Φαίη Γκαραγκούνη – Αραίου, ενώ επιβλέπων καθηγητής ήταν ο καθηγητής Βιολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης κ. Στυλιανός Πιπεράκης.

Περίπου 2.300 παιδιά από διάφορες πόλεις και κωμοπόλεις της Ελλάδας (εκτός νησιών) αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας. Το 51,5% ήταν κορίτσια και το 48,5% αγόρια.

Ως προς τις τάξεις: Το 38,4% ήταν μαθητές Δημοτικού, το 33,1% Γυμνασίου και το 28,5% Λυκείου.

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν πρώτον να καταγράψει το βαθμό επικράτησης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στα παιδιά και τους εφήβους και δεύτερον τον ενδεχόμενο εθισμό τους σε αυτά.

Οι ερευνητές ασχολήθηκαν με το ζήτημα της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή, αλλά και του διαδικτύου από τα παιδιά και τους εφήβους για να ασχολούνται με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Τα στοιχεία όλων των τελευταίων διεθνών ερευνών δείχνουν μια μεγάλη στροφή των παιδιών σε αυτή την ενασχόληση, κάτι που μαρτυρά άλλωστε και η αύξηση των πωλήσεων που παρουσιάζουν οι εταιρείες του συγκεκριμένου κλάδου.

Η ενασχόληση όμως γίνεται υπερβολή χρήσης και τελικά εθισμός, με τον κίνδυνο της απόσπασης των παιδιών και των εφήβων από τις σχολικές τους υποχρεώσεις, αλλά της κοινωνικής απομόνωσης. Άλλωστε η εικόνα των εφήβων που αφιερώνουν πολύ χρόνο μπροστά από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή στα Ίντερνετ-καφέ παίζοντας διάφορα παιχνίδια, είναι συνήθης σε πολύ κόσμο.

Στο εξωτερικό οι ερευνητές ασχολούνται χρόνια με το συγκεκριμένο θέμα. Στην πρώτη έρευνα που έγινε στην Αγγλία στα μέσα της δεκαετίας του 1990 βρέθηκε ότι 31% των εφήβων που συμμετείχαν στην έρευνα, έπαιζαν ηλεκτρονικά παιχνίδια σε καθημερινή βάση. Επίσης στην Αμερική, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, τα παιδιά ηλικίας από 2 έως 17 έτη έπαιζαν ηλεκτρονικά παιχνίδια κατά μέσο όρο 7 ώρες την εβδομάδα. Μάλιστα, πιο πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αμερική σε άτομα από 8 έως 18 ετών βρήκε ότι 8% των συμμετεχόντων εκδήλωνε παθολογική χρήση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Τέλος, όσον αφορά στην Ελλάδα, σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή της Θεσσαλίας, από τον καθηγητή κ. Κωνσταντίνο Σιώμο και τους συνεργάτες του (2008) σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 2200 εφήβων μαθητών ηλικίας 13-18, ο εθισμός στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές παρατηρήθηκε στο 8,2% των εφήβων (6,2% στα αγόρια και 2% στα κορίτσια).

 

Οι κίνδυνοι

Όπως τονίζουν οι ερευνητές, η χρήση του υπολογιστή και ειδικότερα των ηλεκτρονικών παιχνιδιών είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην καθημερινή ζωή παιδιών και εφήβων. Παρά το γεγονός ότι έχει παρατηρηθεί θετική επίδραση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον κλινικό και τον εκπαιδευτικό τομέα, εντούτοις υπάρχει μεγάλη συζήτηση γύρω από τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης ηλεκτρονικών παιχνιδιών στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών και των έφηβων, καθώς στον εθιστικό χαρακτήρα που μπορεί αυτή να αποκτήσει. Ήδη η υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών έχει βρεθεί ότι συνδέεται με τη μειωμένη σχολική επίδοση, με την εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς, με την κοινωνική απομόνωση, τον εθισμό. Σημαντικές είναι οι διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών αναφορικά με τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών, όπου τα αγόρια φαίνεται ότι παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια σημαντικά περισσότερο σε σύγκριση με τα κορίτσια.

Αναφορικά με την έννοια του εθισμού, αυτός δεν περιορίζεται στην έννοια της υπερβολικής ενασχόλησης με κάτι. Προκαλεί έκπτωση σε πολλαπλά επίπεδα λειτουργικότητας όπως της οικογένειας, των φίλων, του σχολείου της γενικότερης ψυχολογικής κατάστασης του ατόμου.

 

Εθισμένο ένα

στα δέκα παιδιά

 

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι και τα παιδιά, αλλά και οι έφηβοι στην Ελλάδα παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά εθισμού στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Μάλιστα η τάση τους να αφιερώνουν πολύ χρόνο σε αυτή την ενασχόληση αυξάνει, καθώς προχωρούν από το Δημοτικό στο Λύκειο.

Πιο αναλυτικά, όπως τονίζεται στην έρευνα, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια, με τα αγόρια να εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με τα κορίτσια. Δεν παίζουν το 16,4% των κοριτσιών και το 6,9% των αγοριών.

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, φαίνεται να υπάρχει μια προοδευτική μείωση του ποσοστού ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Έτσι τα ποσοστά των παιδιών που δεν παίζουν αυξάνονται από το 5,4% στο Δημοτικό, στο 9% στο Γυμνάσιο και φτάνουν στο 23,7% στο Λύκειο.

Τα αγόρια παίζουν όχι μόνο πιο συχνά, αλλά και περισσότερη ώρα σε σύγκριση με τα κορίτσια. Τα αγόρια παίζουν κατά μέσο όρο 2-3 φορές την εβδομάδα και 2 ώρες την κάθε φορά, ενώ τα κορίτσια παίζουν 1 φορά την εβδομάδα κατά μέσο όρο 1,7 ώρα την κάθε φορά.

Εκτός από τη συχνότητα, φαίνεται να υπάρχει και μια προοδευτική μείωση του χρόνου ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, καθώς τα παιδιά περνούν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, αλλά η διαφορά αυτή είναι μικρή

Αναφορικά με τον εθισμό, εμφανίζεται εθισμένο το 9,4% των παιδιών και των εφήβων , δηλαδή περίπου το 1 στα 10 του συνόλου των παιδιών και των εφήβων. Αναλυτικότερα, εμφανίζονται εθισμένα το 13% των αγοριών και το 5,5% των κοριτσιών, ενώ φαίνεται να υπάρχει μια προοδευτική αύξηση του ποσοστού του εθισμού από το δημοτικό στο λύκειο. Πιο συγκεκριμένα εμφανίζονται εθισμένα το 8,6% των παιδιών του Δημοτικού, το 9,4% του Γυμνασίου και το 10,4% του Λυκείου.

Τα περισσότερο εθισμένα παιδιά δηλώνουν περισσότερη ώρα ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, αλλά και παίζουν και πιο συχνά σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες και επιπλέον παίζουν περισσότερο σε καθημερινή βάση.

Συμπεράσματα: Σε σύγκριση με προηγούμενες έρευνες τα ποσοστά του εθισμού και της συχνότητας ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια παρουσιάζονται αυξημένα. Εντούτοις, ο εθισμός, όπως προκύπτει από την παρούσα έρευνα, δεν ερμηνεύεται επαρκώς μόνο από τις συμπεριφορές συχνότητας ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Πάντως τα παιχνίδια με σύνδεση στο διαδίκτυο και η επίσκεψη στα ίντερνετ- καφέ φαίνεται να υπερτερούν στο προφίλ των εθισμένων παιδιών.

Χρειάζεται να διερευνηθούν περισσότερο και σε βάθος τα χαρακτηριστικά των νέων παιδιών που τα καθιστούν περισσότερο ευάλωτα στον εθισμό.

Σημειώνεται πως η έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας παρουσιάστηκε στο 2ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο e-life της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής του Εθισμού στο Διαδίκτυο, στις 1-3 Απριλίου 2011 στη Θεσσαλονίκη.

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το