Photo Gallery, Τοπικά

«Γέφυρα» του Βόλου με τη Σμύρνη

Το συνέδριο για τις διαδρομές κρουαζιέρας έβαλε τα θεμέλια της συνεργασίας
Το συνέδριο για τις διαδρομές κρουαζιέρας έβαλε τα θεμέλια της συνεργασίας

 

Η προοπτική προσέλκυσης τουριστών με την κρουαζιέρα και η συνεργασία με το Επιμελητήριο Σμύρνης αναπτύχθηκε χθες, πρώτη μέρα της διημερίδας με θέμα «Κοινές διαδρομές κρουαζιέρας» που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Μαγνησίας. Η συμμετοχή του πρόεδρου του Επιμελητηρίου Σμύρνης και των συνεργατών του, εκπρόσωποι Επιμελητηρίων της Νησιωτικής Ελλάδας και η παρουσία του γενικού γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας δίνουν το στίγμα για το ενδιαφέρον που αναπτύσσεται γύρω από την κρουαζιέρα που θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία. Γίνονται όμως και τα πρώτα επίσημα και σταθερά βήματα θεμελίωσης της συνεργασίας ανάμεσα στο Βόλο και τη Σμύρνη με την υπογραφή του μνημονίου μεταξύ των Επιμελητηρίων Μαγνησίας και Σμύρνης.

Τα πλεονεκτήματα του λιμανιού του Βόλου, της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας γενικότερα αναπτύχθηκαν από τους εκπρόσωπους της πόλης και της Περιφέρειας στους Τούρκους εκπροσώπους, αλλά και το έντονο ενδιαφέρον για συνεργασία σε άλλους τομείς. Με την ευκαιρία της παρουσίας του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τέθηκαν εκκρεμή ζητήματα του λιμανιού του Βόλου, όπως η καθυστέρηση στην έγκριση του «μάστερ πλαν» και η χορήγηση του πιστοποιητικού ασφάλειας του λιμανιού που θα ανοίξει το δρόμο – όπως τόνισε με έμφαση ο περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός – στη διεκδίκηση έργων ενός εκατομμυρίου ευρώ για το λιμάνι μέσω του ΕΣΠΑ.

Ο γ. γ. Λιμένων κ. Μουτζούρης τόνισε πως η καθυστέρηση στην έγκριση του «μάστερ πλαν» οφείλεται στην εξέταση – από την πλευρά του υπουργείου -οριστικοποίησης τμημάτων της χερσαίας ζώνης που θα παραχωρηθούν στο Δήμο. Υπογράμμισε όμως πως το λιμάνι του Βόλου – με λίγα χρήματα – μπορεί να γίνει άμεσα λιμάνι αναψυχής και στη συνέχεια να αναπτύξει περαιτέρω την προσέλκυση τουριστών με κρουαζιερόπλοια.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μαγνησίας κ. Αρ. Μπασδάνης πρότεινε τη δημιουργία δικτύου προβολής με αποκλειστικό στόχο την κρουαζιέρα. «Χωρίς την ύπαρξη συντονισμένων δράσεων προβολής, το λιμάνι του Βόλου κατάφερε για το 2011 να φιλοξενήσει 62 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 23 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια, αποδεικνύοντας τις δυνατότητες του αλλά και τις θετικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει για την τοπική κοινωνία και ειδικότερα για τις τοπικές επιχειρήσεις, η προσέλκυση ακόμα περισσοτέρων κρουαζιέρων. Παράλληλα, η ύπαρξη και καλύτερη αξιοποίηση του αεροδρόμιου, καθώς και η συνεχής βελτίωση των λιμενικών υποδομών, θα δημιουργήσουν τις βάσεις ώστε στα επόμενα χρόνια το λιμάνι του Βόλου να προσπαθήσει να εδραιωθεί στην αγορά της κρουαζιέρας, ίσως και ως home port σε μικρής κλίμακας κρουαζιερόπλοια» υπογράμμισε. Αναφερόμενος σε στατιστικά στοιχεία σημείωσε ότι κατά τη τελευταία πενταετία – με εξαίρεση το 2010 – η κρουαζιέρα παρουσιάζει συνεχή άνοδο, ενώ κατά μέσο όρο το λιμάνι του Βόλου επισκέπτονται 37 κρουαζιερόπλοια και 25.952 τουρίστες ετησίως. Κατά το 2011, παρουσιάστηκε τρομερή αύξηση του αριθμού των τουριστών, οι οποίοι ανήλθαν σε 72.796 σε 62 αφίξεων από 23 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τουριστική κίνηση επιβατών κρουαζιέρας, από το 2005 που ανέρχονταν σε 10.853 σχεδόν επταπλασιάστηκε το 2011. Η αύξηση αυτή οφείλεται σε συγκεκριμένες ενέργειες της κυβέρνησης (μερική άρση του καμποτάζ κλπ), αλλά και στη γενικότερη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Το 2012 ο αριθμός αφίξεων περιορίστηκε σε 21 και ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων σε 12, ως συνέπεια της ανάγκης για διαφοροποίηση του τουριστικού τους προϊόντος. Για το 2013, αν και δεν υπάρχουν ακόμη επαρκή στοιχεία για τον αριθμό των αφίξεων, των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών, μπορούμε με μία πρώτη έρευνα σε διάφορες τουριστικές εταιρείες κρουαζιέρας (Swan Hellenic, Princess Cruises, SeaDream Yacht Club, Costa κ.λπ.), να διαπιστώσουμε ότι ο Βόλος αποτελεί ενδιάμεσο λιμάνι (port of call) στις κρουαζιέρες της Ανατολικής Μεσογείου.

60 – 80 ευρώ από τον επισκέπτη κρουαζιέρας

Ο πρόεδρος του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νήσων κ. Καλογρίδης σημείωσε ότι στόχος είναι η ενιαία νησιωτική πολιτική 20 Επιμελητηρίων για να αξιοποιήσει τη νέα μορφή τουρισμού, καθώς – σύμφωνα με στοιχεία – ο κάθε επισκέπτης κρουαζιέρας για λίγες ώρες παραμονής σε ένα τόπο ξοδεύει 60-80 ευρώ. Και στον τόπο διέλευσης των κρουαζιερόπλοιων κατεβαίνει το 30% των επιβατών. «Μία θέση κρουαζιερόπλοιου δημιουργεί δύο θέσεις εργασίας στη στεριά» πρόσθεσε.

Ο δήμαρχος Βόλου Π. Σκοτινιώτης έκανε αναφορά στα πλεονεκτήματα της περιοχής, στην ιστορία και τα κοινά ενδιαφέροντα που συνδέουν το Βόλο και τη Σμύρνη, τονίζοντας πως η συνεργασία των δύο πόλεων μπορεί να αναπτυχθεί σε πολλούς τομείς. «Για να αξιοποιηθεί η προοπτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας είναι απαραίτητο να στοχεύσουμε στη δικτύωση με άλλες πόλεις – λιμάνια. Στο χώρο αυτό της Μεσογείου, η σχέση του Βόλου με τις γύρω περιοχές και κυρίως με τις περιοχές της Τουρκίας και της Μαύρης Θάλασσας είναι το αυτονόητο σημείο εκκίνησης» είπε και πρόσθεσε ότι «καταθέσαμε πρόταση για διερεύνηση της δυνατότητας ακτοπλοϊκής, εμπορικής και επιβατικής, σύνδεσης Βόλου-Σμύρνης, ως τερματικών λιμανιών σύνδεσης Ευρώπης-Δυτικής Ασίας και αεροπορικής σύνδεσης του Βόλου με τη Σμύρνη, για το οποίο θέμα υπάρχει κινητικότητα».

Σύμμαχος στην προσπάθεια ανάπτυξης της κρουαζιέρας θα είναι και η Ένωση Ξενοδόχων, όπως είπε ο κ. Γ. Ζαφείρης σημειώνοντας τα μηνύματα για τον τουρισμό από την έκθεση της Νυρεμβέργης είναι πολύ θετικά.

Ο περιφερειάρχης υπογράμμισε – μεταξύ άλλων – ότι χρειάζεται ευελιξία στη διοίκηση των λιμανιών, «πρέπει να βελτιώσουμε τους χρόνους για να κερδίσουμε μέλλον και όχι να συζητάμε τα ίδια πράγματα» είπε και ζήτησε από το γ. γ. Λιμένων να προχωρήσουν οι διαδικασίες με το πιστοποιητικό ασφάλειας και το μάστερ πλαν του λιμανιού.

Ο κ. Μουτζούρης αναλύοντας την κρουαζιέρα και τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα διακίνησης επιβατών και οικονομίας ανέφερε πως το 2012 παγκοσμίως μετακινήθηκαν 20 εκατομμύρια άνθρωποι με 250 κρουαζιερόπλοια. Η Ελλάδα είναι η τρίτη χώρα στη Μεσόγειο με 4,8 εκατ. επιβάτες. Διαθέτει 11 λιμάνια υποδοχής κρουαζιέρας με προσέγγιση στο κρηπίδωμα (σε σύνολο 39 λιμανιών). Σύμφωνα με στοιχεία του 2011, πρώτο σε αφίξεις είναι το λιμάνι της Σαντορίνης (962) και ακολουθούν: Πειραιάς με 936, η Μύκονος με 684, Ρόδος με 520 και Πάτμος με 480.

Η χώρα δεν έχει καρπωθεί οικονομικά οφέλη, όσα θα έπρεπε, καθώς υπήρξε υστέρηση στο home port, στις ελλείψεις λιμενικών υποδομών, στις αγκυλώσεις των ωραρίων, είπε, σημειώνοντας ότι ο σχεδιασμός πρέπει να είναι ρεαλιστικός.

Σημειώνεται ότι όλοι έδειξαν το ζήτημα της απλοποίησης των διαδικασιών βίζας των επιβατών τρίτων χωρών.

Οι εργασίες της συνάντησης θα συνεχιστούν και σήμερα με αρκετές εισηγήσεις και τα συμπεράσματα.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το