Τοπικά

Αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη

ευμέλεια

Το Διεθνές Φεστιβάλ κάθε χρόνο  αποτίει φόρο τιμής σε έναν ή περισσότερους Έλληνες συνθέτες. Ο πρώτος συνθέτης που θα τιμηθεί στο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ «Ευμέλεια ΙΙ» θα είναι ο θρυλικός Μίκης Θεοδωράκης. Το γεγονός αυτό πολύ χαροποίησε τον ίδιο, ο οποίος αρχικά αποδέχθηκε την πρόταση των οργανωτών να παρευρεθεί , πλην όμως τα γνωστά σε όλο το πανελλήνιο προβλήματα της υγείας του , δεν του επέτρεψαν τελικά να ταξιδέψει στην Αγριά.

Σήμερα Δευτέρα 22 Απριλίου , στις 8.00 το βράδυ , στην Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Κέντρου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Νικολάου και Ελένης Πορφυρογένη στην Αγριά , θα παρακολουθήσουμε τον κύκλο συναυλιών: «Πέρλες της ελληνικής μουσικής», Αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη – «Ανατολικά του Αιγαίου».

Το έργο «Ανατολικά του Αιγαίου» για βιολοντσέλο και πιάνο δεν είναι τίποτα λιγότερο από την προσπάθεια ενός μεγάλου αγωνιστή του 20ού αιώνα να κάνει ειρήνη με τον εαυτό του. Ένα έργο αποτελούμενο από μικρά τραγούδια γεμάτα από αγάπη και αναμνήσεις. Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ένας συνθέτης του οποίου η ζωή και το έργο είναι συνδεδεμένα με την πολυτάραχη πολιτική ιστορία της Ευρώπης του 20ού αιώνα, όπως και κάθε άλλου ζωντανού μουσικού καλλιτέχνη. Μετά από ορατόρια, λειτουργίες, συμφωνίες, πολυτελή soundtracks και μεγάλους κύκλους τραγουδιών, το τελευταίο πράγμα που θα περίμενε τώρα κανείς από το Μίκη Θεοδωράκη, θα ήταν μια μουσική που βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στο μελωδικό θρόισμα του βιολοντσέλου και του πιάνου. Αλλά εκτός από το μαχητή, ζούσε πάντα μέσα στην προσωπικότητά του και ο ρομαντικός Θεοδωράκης.

Οι μινιατούρες για τσέλο και πιάνο αποτελούν ένα στοχαστικό προβληματισμό για την ίδια την ύπαρξη του συνθέτη. Είναι κάτι σαν καρτ-ποστάλ ή σημειωματάριο ενός ζωγράφου γεμάτο από σκίτσα με τις εντυπώσεις του ελληνικού κόσμου που ζει κοντά στη θάλασσα.

Ο Μίκης Θεοδωράκης αναφέρει για το σεξτέτο για φλάουτο, πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων:  «Το σεξτέτο είναι η πρώτη εκδοχή της Συμφωνιέτας, ενός έργου που έγραψα κατά την περίοδο 1944 – 1950. Ήταν η περίοδος του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα.  Το δεύτερο μέρος του Σεξτέτου χαρακτηρίζεται από τα θέματα που δανείστηκα από τα ελληνικά λαϊκά τραγούδια. Επίσης σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 1947 είχα συλληφθεί και απελαθεί για πρώτη φορά στο νησί της Ικαρίας. Απελευθερώθηκα το 1948, αλλά δύο μήνες αργότερα συνελήφθην και πάλι και εξορίστηκα στην Ικαρία, και, αργότερα, στη Μακρόνησο. Το Σεξτέτο ήταν λοιπόν κάτω από τη σκιά των γεγονότων αυτών, και αυτό είναι εμφανές όταν κάποιος ακούει το έργο. Νομίζω ότι αυτή η σύνθεση αντανακλά την αίσθηση μιας μεγάλης τραγωδίας.  Το Σεξτέτο (σ’ αυτή την εκδοχή για μουσική δωματίου) έκανε πρεμιέρα το 1952 στην Αθήνα. Το 1995 προστέθηκε και Κοντραμπάσο. Υπήρχε, λοιπόν, τώρα μια νέα εκδοχή για ορχήστρα εγχόρδων, φλάουτο και πιάνο που ονομάζεται Συμφωνιέτα, η οποία έκανε πρεμιέρα στην Αδελαΐδα της Αυστραλίας, στις 17 Νοεμβρίου 1995, 47 χρόνια από τότε που είχα γράψει την αρχική σύνθεση».

Συντελεστές της παράστασης

Ο διεθνούς φήμης Σλοβένος βιολονίστας Βολόντια Μπαλζαλόρσκι,  η λαμπρή νέα Μολδαβέζα βιολονίστρια Ρουσάνντα Πανφίλι, η διάσημη Κροάτισα φλαουτίστρια Τζίβε Φρανέτοβιτς-Κούσελι, ο Ιταλός βιολίστας Λούκα Σανζό, ένας από τους πιο περιζήτητους Ιταλούς μουσικούς της εποχής μας, η Ρωσίδα τσελίστρια Έλενα Σκβόρτσοβα και η εξαίρετη πιανίστα Μαρία Βρσκοβα από τα Σκόπια, ειδική στη μουσική δωματίου.

«Μίκης Θεοδωράκης – Ο άνθρωπος, η ιδιοφυΐα, ο θρύλος»

Πριν από τη συναυλία, στις 6.00 το απόγευμα, θα προβληθεί το περίφημο ντοκιμαντέρ ελληνοαυστραλιανής παραγωγής «Μίκης Θεοδωράκης – Ο άνθρωπος, η ιδιοφυΐα, ο θρύλος» (στα ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους). Το Φεστιβάλ «Ευμέλεια ΙΙ» εξασφάλισε τα δικαιώματα προβολής από τον παραγωγό Ράσελ Γκούντρικ και τη σκηνοθέτρια Ελένη Ευαγγελινού και αυτό αποτελεί ακόμη μια επιτυχημένη παρέμβαση του καλλιτεχνικού δ/ντή του Φεστιβάλ , Ντίνου Μαστρογιάννη.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το