Photo Gallery, Τοπικά

Από «40 κύματα» η πολεοδομική μελέτη της Κριθαριάς

Στο Δήμο Βόλου εκτιμούν ότι θα πρέπει να επαναξιολογηθεί σε βασικά της σημεία
Στο Δήμο Βόλου εκτιμούν ότι θα πρέπει να επαναξιολογηθεί σε βασικά της σημεία

Εκκλησίες χτίστηκαν πάνω σε ρέματα και οικοδομές σε χαρακτηρισμένους κοινόχρηστους χώρους… Η πολεοδομική μελέτη του οικισμού της Κριθαριάς που ολοκληρώθηκε μετά από 18 χρόνια, αναδεικνύει όλα τα προβλήματα που προέκυψαν από την άναρχη δόμηση στον παραλιακό οικισμό. Η ολοκλήρωση της μελέτης πέρασε από «40 κύματα» και παρ’ όλα αυτά είναι «προβληματική», καθώς έχει βασιστεί σε παλιά υπόβαθρα. Η μελέτη πολλές φορές χάθηκε μέσα στον κυκεώνα της γραφειοκρατίας, ενώ παραπεμπόταν στις καλένδες ακόμα και για τυπικούς λόγους. Την ώρα που η διοίκηση κωλυσιεργούσε αναιτιολόγητα να κλείσει τα ανοιχτά θέματα, στην Κριθαριά η δόμηση εξαπλωνόταν νόμιμα μεν, ανεξέλεγκτα δε. Το ιστορικό της πολεοδομικής μελέτης της Κριθαριάς αποτυπώνει ανάγλυφα… τη μη λειτουργία του ελληνικού κράτους.

Η πολεοδομική μελέτη της Κριθαριάς είναι πλέον γεγονός, αλλά προκαλεί εντύπωση ο μεγάλος αριθμός ενστάσεων που κατατέθηκαν. Συνολικά κατατέθηκαν 195 ενστάσεις και απορρίφθηκαν οι 119. Στο Δήμο Βόλου εκτιμούν ότι η μελέτη θα πρέπει να επαναξιολογηθεί σε βασικά της σημεία και να λάβει υπόψη της την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον οικισμό καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να δημιουργήσει, παρά να λύσει προβλήματα.

Η πολεοδομική μελέτη έχει ξεκινήσει από το 1995, με κτηματολογικά υπόβαθρα, που συντάχθηκαν νωρίτερα. Η πολεοδομική οργάνωση βασίστηκε στην τότε υφιστάμενη κατάσταση του οικισμού και τη διάταξη των δομημένων εκτάσεων, χωρίς ακόμη και σήμερα να δοθεί η απαιτούμενη βαρύτητα στη μορφολογία του εδάφους με τις έντονες κλίσεις.

Μετά την πάροδο του χρόνου και με τις κωλυσιεργίες της διοίκησης δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης με αποτέλεσμα η κατάσταση στον οικισμό να μεταβληθεί σημαντικά. Ο κατακερματισμός της γης σε μικρά οικόπεδα και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό ώς 200 τ.μ. πριν το 1995, από μεγαλοϊδιοκτήτες της περιοχής και η έντονη οικοδομική δραστηριότητα δημιούργησαν μια πραγματικότητα, η οποία έρχεται σε σύγκρουση με τον προτεινόμενο πολεοδομικό σχεδιασμό και τους προτεινόμενους όρους δόμησης της μελέτης. Σε πολλές περιπτώσεις διαφαίνεται ότι, μετά τη μείωση του εμβαδού, λόγω εισφοράς σε γη, κάποια οικόπεδα θα είναι υπερδομημένα ή υπερκαλυμμένα ή ακόμη και μη άρτια και θα απαιτείται η συνένωσή τους μέσα από την πράξη εφαρμογής του ρυμοτομικού σχεδίου.

Την τελευταία δεκαετία νέες οικοδομές νομίμως υφιστάμενες έχουν χτιστεί μέσα σε προτεινόμενους κοινόχρηστους-κοινωφελείς χώρους, ενώ δεν υπήρχαν καθορισμένες γραμμές αιγιαλού-παραλίας.

Έγινε εκ νέου μέσα από τη μελέτη η μόνιμη οριοθέτηση του ρέματος και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επανακαθορισμού του, κατά το τμήμα της απόληξής του στη θάλασσα.

Όμως η ισχύουσα κατάσταση, που επικρατεί στον οικισμό, δεν έχει ληφθεί υπόψη από τους μελετητές, αφού οι τελευταίες επεμβάσεις έγιναν ώς το 2011.

Η συνολική έκταση της πολεοδομικής μελέτης είναι 483.046 τ.μ., εκ των οποίων 295.937 τ.μ. είναι το συνολικό εμβαδόν των οικοδομικών τετραγώνων. Το συνολικό εμβαδόν των κοινόχρηστων χώρων είναι 42.859 τ.μ. και των κοινωφελών 7.306 τ.μ. Σε αυτά προστίθεται και το εμβαδόν των δρόμων, που ανέρχεται σε 136.945 τ.μ. Το ποσοστό των προτεινόμενων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων (μετά τον καθορισμό του ρέματος) υπολογίστηκε σε 37,22% και υπερκαλύπτει τις αντίστοιχες ανάγκες του οικισμού, αφού το απαιτούμενο ποσοστό, για οικισμούς με πληθυσμό μέχρι 500 κατοίκους προβλέπεται σε 20%.

Σύμφωνα με την Πολεοδομία του Δήμου Βόλου από την πρόταση της πολεοδομικής μελέτης προκύπτει ότι οι προτεινόμενοι κοινόχρηστοι χώροι είναι επαρκείς και διασκορπισμένοι μέσα στον οικισμό. Η ρυμοτομία με τρεις βασικούς άξονες, παράλληλα με τη θάλασσα, θεωρητικά, προσφέρει η δυνατότητα της διάχυσης της κυκλοφορίας των οχημάτων, από τα δυτικά προς τα ανατολικά του οικισμού και αντίθετα. Πρακτικά όμως, σε ορισμένες περιοχές το έντονο ανάγλυφο καθιστά δύσκολη, έως ανέφικτη, την εφαρμογή των προτεινόμενων δρόμων, για να μην αναφερθεί και το υψηλό κόστος διαμόρφωσης και κατασκευής τους.

Μια άλλη παρατήρηση, επί του σχεδιασμού του οδικού δικτύου, είναι ότι οι νέες χαράξεις δρόμων, καθώς και οι υπέρμετρες διαπλατύνσεις (ακόμα και σε πεζόδρομους) δημιουργούν οδόστρωμα πλάτους ώς και 12 μέτρων και φαίνονται δυσαρμονικοί με το χαρακτήρα και το ύφος του παραλιακού οικισμού της Κριθαριάς. Ενώ καταργούνται υφιστάμενοι δρόμοι επί των οποίων υπάρχουν διαμορφωμένα κατώφλια και είσοδοι σε παρόδιες ιδιοκτησίες.

 

Από «40 κύματα»

Για τον οικισμό της Κριθαριάς του πρώην Δήμου Ν. Αγχιάλου εγκρίθηκε το 1998 η πολεοδομική μελέτη, η οποία όμως ακυρώθηκε, για τυπικούς λόγους το 2000, σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αφού η έγκριση των πολεοδομικών μελετών των παραλιακών οικισμών έπρεπε να γίνεται με απόφαση υπουργού ΠΕΧΩΔΕ και όχι με απόφαση γ.γ. Περιφέρειας.

Έκτοτε ο οικισμός επέστρεψε στο προηγούμενο πολεοδομικό καθεστώς, δηλαδή, στο χαρακτηρισμό του ως οικισμό «κάτω των 2.000 κατοίκων», ο οποίος μέχρι σήμερα διέπεται από τη σχετική πολεοδομική νομοθεσία των οικισμών αυτού του είδους.

Μετά την ακύρωση της πολεοδομικής μελέτης το 2002 ξεκίνησε η διαδικασία επανέγκρισης της πολεοδομικής μελέτης της Κριθαριάς. Το 2003 με απόφαση υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ, επανακαθορίστηκαν οι οριογραμμές του ρέματος, που διατρέχει τον οικισμό. Η νέα οριοθέτηση επέφερε αλλαγές στο ρυμοτομικό σχέδιο της συγκεκριμένης περιοχής, όπου προτάθηκε παραρεμάτια ζώνη και στον κλάδο του ρέματος που εμφανίστηκε από την υδραυλική μελέτη. Και άλλη μεγάλη αλλαγή στο σχεδιασμό επήλθε στον υφιστάμενο χώρο εκκλησίας, αφού το ρέμα φαίνεται να διέρχεται κάτω από αυτή. Ας σημειωθεί ότι εκφράστηκε ανησυχία, μέσα από πολλές ενστάσεις, για το νομότυπο της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, κατά τον επανακαθορισμό της οριστικής οριογραμμής του ρέματος.

Εν συνεχεία, το θέμα εισήχθη στο κεντρικό συμβούλιο χωροταξίας, το οποίο το 2003 με γνωμοδότησή του, διαβίβασε στον τότε Δήμο Νέας Αγχιάλου, τα τμήματα της μελέτης στα οποία επέρχονταν τροποποιήσεις, για την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας. Κατόπιν τούτου και μετά τις απαιτούμενες ενέργειες, ο Δήμος Ν. Αγχιάλου, το 2005 απέστειλε το φάκελο με τις ενστάσεις.

Η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού εισήγαγε εκ νέου, το θέμα προς γνωμοδότηση στο κεντρικό συμβούλιο χωροταξίας, το οποίο το 2007 με γνωμοδότηση ενέκρινε τη μελέτη και έτσι διαβιβάστηκε στο σύνολό της πια, ξανά στο Δήμο για την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας.

Στη συνέχεια το μελετητικό γραφείο που είχε αναλάβει τη σύνταξη της μελέτης επανέφερε το 2010, το θέμα στο κεντρικό συμβούλιο χωροταξίας.

Το κεντρικό συμβούλιο τον Οκτώβριο του 2010 με ομόφωνη γνωμοδότηση ανέβαλε το θέμα για επόμενη συνεδρίαση, αφού μετά τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν, διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν και άλλα σφάλματα, που έπρεπε να διορθωθούν.

Στη συνέχεια ελέγχθηκαν τα διαγράμματα από την επιβλέπουσα υπηρεσία και ενημερώθηκαν οι μελετητές, οι οποίοι προσκόμισαν το 2011 τα διορθωμένα διαγράμματα και ένα τεύχος με τον επαναπροσδιορισμό του ποσοστού των κοινόχρηστων χώρων. Έγινε εκ νέου έλεγχος από το αρμόδιο τμήμα και διατυπώθηκαν κάποιες παρατηρήσεις. Ύστερα έγινε νέα εισήγηση του θέματος προς το κεντρικό συμβούλιο χωροταξίας. Στις 28-6-2012 συνεδρίασε το κεντρικό συμβούλιο χωροταξίας και γνωμοδότησε ομόφωνα, συμφωνώντας με την εισήγηση της Διεύθυνσης Πολεοδομικού Σχεδιασμού, η οποία κατέληγε με την πρόταση για αποστολή του θέματος στο Δήμο για την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας ανάρτησης της πολεοδομικής μελέτης για κατάθεση ενστάσεων.

Το υπουργείο απέστειλε τον Ιούλιο του 2012 τη μελέτη στο δήμο, αλλά έκρινε ότι λόγω των μεγάλων διαφοροποιήσεων, που υπέστη η πολεοδομική μελέτη, δεν θα εξεταστούν οι ενστάσεις, που υποβλήθηκαν κατά την προηγούμενη διαδικασία που πραγματοποίησε ο πρώην Δήμος Νέας Αγχιάλου, το έτος 2005. Ως εκ τούτου θα έπρεπε, κατά τη διάρκεια της ανάρτησης, οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες να υποβάλουν, εκ νέου, τις ενστάσεις τους.

Με το σκεπτικό ότι, θεωρητικά, η πολεοδομική μελέτη σκοπεύει στη διερεύνηση και εκλογή των προσφορότερων τρόπων λειτουργίας, παραγωγής, οργάνωσης και διαχείρισης του δομημένου περιβάλλοντος είναι επιβεβλημένο -σύμφωνα με το δήμο- πριν την έγκριση, να γίνει ενημέρωση των διαγραμμάτων, με τη νέα διαμορφωμένη κατάσταση, την εφαρμογή των επανακαθορισμένων γραμμών αιγιαλού-παραλίας και ρέματος, καθώς και τοπικά όπου απαιτηθεί), αναμόρφωση του πολεοδομικού σχεδιασμού, με στόχο η προς έγκριση πολεοδομική μελέτη να μη δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρεί να λύσει.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το