Photo Gallery, Τοπικά

Αλλάζουν όλα στη δόμηση σε Βόλο και Πήλιο

Όλες οι κρίσιμες διατάξεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου συζητήθηκαν χθες σε σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ

 

Μπορεί το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο να μην αποτελεί «παρακολούθημα» του Ρυθμιστικού Σχεδίου, το οποίο παρουσιάστηκε χθες σε σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά τα δύο «εργαλεία» συμφωνούν στην άποψη της συμπαγούς πόλης με ανάπτυξη οικιστική στη «γραμμή» κάτω από τον περιφερειακό, θέση με την οποία ωστόσο διαφωνεί το σύνολο των φορέων της πόλης.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος συζητά αλλαγές στις Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου με «οικονομία» και αναμένει να τις χαρτογραφήσει ο Δήμος, ενώ στη χθεσινή σύσκεψη διαπιστώθηκε ότι στο τελικό σχέδιο του Ρυθμιστικού δεν συμπεριλήφθηκαν οι απόψεις των τοπικών φορέων, αλλά οι αλλαγές ήταν εξαιρετικά περιορισμένες σε σύγκριση με την πρώτη φάση.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ

 

 

Δεδομένο, σύμφωνα με το Ρυθμιστικό και τις αλλαγές που έχουν γίνει, πρέπει να θεωρείται ότι οριοθετούνται ως είχαν το 1985 τα συνεκτικά τμήματα των 18 κηρυγμένων παραδοσιακών οικισμών του Πηλίου.

Οι επεκτάσεις των νομαρχών από το 1985 κρίθηκαν «ρουσφετολογικές» και εφόσον επιστρέψουν τα όρια οικισμού στην εποχή του 1985 θα ισχύσουν αυστηρότεροι όροι δόμησης στα τμήματα των επεκτάσεων.

Επιβάλλονται ταυτόχρονα αυστηρότερες ρυθμίσεις στις χρήσεις γης και στη δόμηση, καθώς και στο συντελεστή εκμετάλλευσης, με άμεση απαγόρευση όλων των  ισχυουσών παρεκκλίσεων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η μελέτη.

Σε ό,τι αφορά το Βόλο, ειδικά για την κρίσιμη περιαστική ζώνη της ενότητας Βόλου Νέας Ιωνίας, η τήρηση της αρχής της συμπαγούς πόλης, νοείται ως απαρέγκλιτη επιταγή και επιβάλλονται πολεοδομικοί όροι, ώστε ο περιφερειακός από τις Αλυκές ώς τα Κάτω Λεχώνια, να ορίζεται «εκτός ειδικά περιορισμένων και απόλυτα αιτιολογημένων εξαιρέσεων – μόνο σε ήδη διαμορφωμένες περιοχές – ως εξωτερικό όριο ανάπτυξης των παντός είδους χρήσεων με αστικό χαρακτήρα. Σε όλο τον υπόλοιπο χώρο, οι οικιστικές πιέσεις παραλαμβάνονται εντός-των σήμερα και ενδεχομένως μελλοντικών με φειδώ θεσμοθετημένων ορίων των οικισμών και των σχεδίων πόλης».

Οι μελετητές του Ρυθμιστικού πιστεύουν πως ο Βόλος μπορεί να αναπτυχθεί οικιστικά προς τις παράκτιες ζώνες των πρώην Δήμων Αισωνίας και Αρτέμιδος οι οποίες προτείνονται για πολεοδόμηση. Συγκεκριμένα οι ζώνες χωροθέτησης λειτουργιών κατοικίας προτείνονται στην παραλιακή ζώνη του Δήμου Αρτέμιδας με αυστηρή τήρηση των διατάξεων περί αιγιαλού, στη Χρυσή Ακτή Παναγιάς, στον Άγιο Γεώργιο, Μάραθο, Μεγάλη Βελανιδιά ώς το  Σωρό. Στο Βελεστίνο προτείνεται πολεοδόμηση εντός των ορίων του σημερινού οικισμού, ενώ υποδοχές πρώτης κατοικίας μπορεί να δημιουργηθεί στις υπώρειες των κοντινών λόφων.

Σε Αλμυρό-Ευξεινούπολη προτείνεται πολεοδόμηση εντός των ορίων οικισμού, όπως και στον Πλάτανο.

 

Σε 15 στρέμματα η αρτιότητα

Επίσης το Ρυθμιστικό προτείνει εύρος 250 μέτρων ένθεν και ένθεν των ενδονομαρχιακών αξόνων όπως Αλμυρού-Βόλου, εντός του οποίων δεν θα επιτρέπεται η εκτός σχεδίου δόμηση.

Κατά προτεραιότητα στην περιοχή της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και στην Αρτέμιδα (Άνω-Κάτω Λεχώνια) θα υπάρξει σταδιακή κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης και με την ψήφιση του Ρυθμιστικού σε σχετικά σύντομο διάστημα θα επιβληθούν τα 15 στρέμματα ως όριο κατάτμησης για όλες τις χρήσεις και 15 στρέμματα ως όριο αρτιότητας για όλες τις χρήσεις πλην της κατοικίας που θα είναι 8 στρέμματα σε ολόκληρη τη ζώνη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η μελέτη.

Ανάλογη πολιτική επίσης κατά προτεραιότητα με επιβολή 15 στρεμμάτων ως όριο κατάτμησης και αρτιότητας για όλες τις χρήσεις και 8 στρεμμάτων για την κατοικία θα θεσπιστεί στη ζώνη: 500 μέτρων περιμετρικά του ορίου του Αλμυρού, της Ευξεινούπολης, του Κροκίου και του δάσους  Κουρί, που είναι περιοχή Νατούρα..

Επίσης σε ζώνη 500 μέτρων περιμετρικά του οικισμού Βελεστίνου, 500 μέτρα βόρεια από την προβλεπόμενη οδική παράκαμψη της Νέας Αγχιάλου, και τον άξονα της οδού έως τα όρια του Δήμου Βόλου – προς το νότο ώς και τον αιγιαλό – και σε ζώνη 500 μέτρων σε ολόκληρο το παράκτιο μέτωπο, από τα όρια του τέως Δήμου Αλμυρού νότια, έως και τη Νέα Αγχίαλο βόρεια.

 

 

Το σκραπ στον Αλμυρό

 

Το Ρυθμιστικό προτείνει και το υπουργείο συμφωνεί ότι οι ζώνες ανάπτυξης και βιομηχανίας μπορούν να αναζητηθούν πλέον στον άξονα του διπόλου Βόλου-Λάρισας σε μακρινή απόσταση από τα αστικά κέντρα και σε θέση που να εξυπηρετείται και σιδηροδρομικά.

Ουσιαστικά προτείνεται η δημιουργία μιας νέας βιομηχανικής περιοχής.

Οι εκτός σχεδίου άτυπες βιομηχανικές περιοχές αυτές της ΑΓΕΤ και της ΣΟΒΕΛ παραμένουν στη θέση τους. Στη νέα λιμενική ζώνη του Αλμυρού προβλέπονται κατάλληλες θέσεις για τη δραστηριότητα μεταφόρτωσης του σκραπ και για τη μετεγκατάσταση των δεξαμενών Μαμιδάκη.

Η μελέτη προτείνει μετεγκατάσταση των λατομείων που λειτουργούν βόρεια και ανατολικά της Β’ ΒΙΠΕ.

 

Επιχειρηματικό κέντρο το Βελεστίνο

 

Το Ρυθμιστικό προβλέπει τρεις οδικούς άξονες ανάπτυξης και συγκεκριμένα Βόλου-Λάρισας, Βόλου-Νέας Αγχιάλου και Αλμυρού-Βελεστίνου. Οι τρεις αστικοί πόλοι ανάπτυξης είναι ο Βόλος, το Βελεστίνο και ο Αλμυρός.

Προβλέπεται ο εμπλουτισμός του διπόλου Βόλου-Λάρισας με άξονα την παλαιά εθνική οδό όπου μπορεί να δημιουργηθεί εμπορευματικό, μεγάλο εκθεσιακό και επιχειρηματικό κέντρο. Ως χώρος διερεύνησης θεωρείται η ζώνη Βελεστίνου και νοτιοανατολικά.

Προβλέπεται επίσης εργοστάσιο ανακύκλωσης απορριμμάτων κεντρικής Ελλάδας, αρχαιολογικό πάρκο, ήπιες αθλητικές εγκαταστάσεις. Επίσης προβλέπεται οδική σύνδεση από το Ριζόμυλο και από τον άξονα Βόλου-Λάρισας.

 

Υποδομές και τελεφερίκ

 

Το Ρυθμιστικό που θα επικυρωθεί με Προεδρικό Διάταγμα, ζητά ηλεκτροκίνηση Βόλου-Λάρισας με δρομολόγια προαστιακού χαρακτήρα καθώς και η πραγματοποίηση δρομολογίων τρένου που θα συνδέουν τους τέσσερις θεσσαλικούς Νομούς.

Επίσης ζητείται η σύνδεση του λιμανιού – από τη νοτιοδυτική πλευρά του Βόλου.

Επίσης προτείνεται η σύσταση φορέα διαχείρισης για το τρένο του Πηλίου και σταδιακή του λειτουργία από το πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου ώς τις Μηλιές, καθώς και η λειτουργία τελεφερίκ για ενίσχυση των εγκαταστάσεων του χιονοδρομικού κέντρου.

 

Εμπορευματικό λιμάνι

στον Αλμυρό

 

Επιβάλλεται επίσης η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΠΑΘΕ-Αεροδρόμιο, ΠΑΘΕ-Βόλος, αλλά και η δημιουργία επιχειρηματικού πόλου στον Αλμυρό όπου υπάρχει βιομηχανική συγκέντρωση, γι’ αυτό και προωθείται σιδηροδρομική σύνδεση με το κεντρικό λιμάνι και τον τερματικό σταθμό του Βόλου, μέσω Αερινού. Στον Αλμυρό προβλέπεται εμπορευματικό λιμάνι, το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά σε αυτό του Βόλου.

Για τον Αλμυρό σε όλο το επισκέψιμο παραλιακό του μέτωπο δημιουργούνται πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, όπως από Έλος Σούρπης ώς αεροδρόμιο.

Ανάπτυξη παραλιακού μετώπου προβλέπεται και στο Βόλο από Αλυκές ώς Αναυρο και από τα δυτικά όρια της Αγριάς ώς το Μαλάκι.

Τέλος προτείνεται σύστημα θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων στο λιμάνι του Βόλου, παρατηρητήριο καταγραφής και παρακολούθησης θαλάσσιας ρύπανσης, εδαφών και αέρα.

Στη χθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο συμμετείχαν οι βουλευτές Κ. Καρτάλης, Ροδούλα Ζήση, Θανάσης Νάκος, οι δήμαρχοι Βόλου και Αλμυρού, ο αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας κ. Αλεξόπουλος και εκπρόσωπος του Δήμου Ρήγα Φεραίου.

 

Ο Κ. Καρτάλης

 

Τις παρατηρήσεις του για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Βόλου κατέθεσε ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Μαγνησίας και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής Κώστας Καρτάλης κατά τη διάρκεια της σύσκεψης – διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΕΚΑ υπό την προεδρία του αν. υπουργού Ν. Σηφουνάκη. Ο Κ. Καρτάλης υποστήριξε ότι το Ρυθμιστικό Σχέδιο (ΡΣ) του Βόλου επιχειρεί να δημιουργήσει αναπτυξιακή προοπτική, να συμβάλλει στο δίπολο «Βόλος-Λάρισα», αλλά και να προστατεύσει το φυσικό και αστικό περιβάλλον και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Εξέφρασε όμως την ανησυχία του για την παράλληλη εξέλιξη του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδίου Θεσσαλίας (που είναι υπό επικαιροποίηση), του Ρυθμιστικού Σχεδίου Βόλου και των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων Βόλου και Αλμυρού, επισημαίνοντας ότι ο σχεδιασμός θα επέβαλε να ολοκληρωθεί πρώτα η επικαιροποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου, να ακολουθήσει το Ρυθμιστικό και να κλείσει ο κύκλος του σχεδιασμού με το ΓΠΣ. Παράλληλα ζήτησε: α) Να ενισχυθεί ως προτεραιότητα στο Ρ.Σ. η ενίσχυση του δευτερογενούς τομέα (βιομηχανία-μεταποίηση) στους πόλους Βόλου-Βελεστίνου-Αλμυρού ώστε να στηριχθεί η ανάπτυξη,

β) να βελτιωθεί το πλαίσιο των προτάσεων για την ανάδειξη του δίπολου Βόλου – Λάρισας με νέες δραστηριότητες αναπτυξιακού και καινοτομικού χαρακτήρα,

γ) να ενσωματωθεί το Πανθεσαλικό Στάδιο στο Ρ.Σ. ως υπερτοπικός πόλος αθλητισμού και αναψυχής,

δ) να ενισχυθούν οι κατευθύνσεις ήπιας τουριστικής ανάπτυξης στην περιοχή της Κάρλας,

ε) να μειωθεί το εύρος των 250 μέτρων ένθεν και ένθεν των ενδονομαρχιακών αξόνων (λ.χ. Αλμυρού-Βόλου), εντός του οποίου δεν επιτρέπεται η εκτός σχεδίου δόμηση,

στ) να ενισχυθεί το λιμάνι του Βόλου ώστε να ανταποκριθεί επαρκέστερα στις ακτοπλοϊκές και τουριστικές δραστηριότητες και να μεταφερθούν μεσοπρόσθεσμα οι εμπορικές δραστηριότητες προς ένα νέο λιμάνι στον Αλμυρό.

Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι οι αναθεωρήσεις των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) πρέπει να γίνουν κατ’ οικονομία και με γνώμονα τόσο τη χωροθέτηση νέων πολύτιμων χρήσεων για την πόλη, όσο και τη διατήρηση ελεύθερων χώρων, ενώ εξέφρασε την επιφύλαξή του για τη διοχέτευση των νέων οικιστικών πιέσεων του Δήμου Βόλου προς τις παράκτιες ζώνες των πρώην Δήμων Αισωνίας και Αρτέμιδος, οι οποίες προτείνονται για πολεοδόμηση. Τέλος επέμεινε στη διάταξη που περιλαμβάνεται στο Ρ.Σ. για την  προστασία του Πηλίου από την επέκταση των οικισμών και τη δρομολόγηση κατασκευών που λόγω του μεγέθους τους δεν αντιστοιχούν στο φυσικό τοπίο.

 

Ο Θανάσης Νάκος

Ο βουλευτής Μαγνησίας Θανάσης Νάκος, τόνισε ότι η παρουσίαση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της πόλης του Βόλου, αποδεικνύει δυστυχώς, για μία ακόμα φορά, την προχειρότητα με την οποία η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο αντιμετωπίζουν την εκπόνηση μίας σημαντικής μελέτης, η οποία θα δεσμεύει μία περιοχή για τα επόμενα πενήντα τουλάχιστον χρόνια. Από την πρώτη ανάγνωση των προβλέψεων του Ρυθμιστικού, είναι ξεκάθαρο πως δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει ως έχει, αφού από αυτό προκύπτει:

– Σωρεία αντιφάσεων μεταξύ Ρυθμιστικού και εκπονημένου Γ.Π.Σ, ενώ θα έπρεπε το Ρυθμιστικό να καθορίζει το περίβλημα εντός του οποίου θα κινηθεί το Γ.Π.Σ.

– Σωρεία αντιφάσεων μεταξύ ρυθμίσεων που υπάρχουν σε πρόσφατους Νόμους και του προτεινόμενου Ρυθμιστικού.

– Δεν προκύπτει πρόβλεψη για τροποποίηση των υφιστάμενων Ζ.Ο.Ε., μολονότι εδώ και καιρό έχει επισημανθεί από όλους τους αρμόδιους φορείς ότι είναι αναγκαία η τροποποίησή τους.

-Επιπλέον, ενώ στους στόχους του Ρυθμιστικού αναφέρονται η ήπια τουριστική ανάπτυξη και η στήριξη της βιομηχανίας – βιοτεχνίας, δεν προβλέπεται η δημιουργία χώρων ανάπτυξης αυτών των δραστηριοτήτων. Αντίθετα, μάλιστα, με τους περιορισμούς που τίθενται, πρακτικά είναι αδύνατη η ανάπτυξη αυτών.

Τις παραπάνω – μεταξύ άλλων – ενστάσεις μου, τις κατέθεσα στη σύσκεψη, μαζί με την αγωνία που μας προκαλεί η εφαρμογή των διατάξεων για την απαγόρευση οποιασδήποτε δραστηριότητας στις περιοχές υψηλής παραγωγικότητας και ο τρόπος που αυτή εφαρμόζεται, που έχουν ως αποτέλεσμα το «πάγωμα» όλων των μεταβιβάσεων και το μεγάλο κίνδυνο να ακυρωθούν συμβόλαια που έχουν ήδη γίνει.

Για τους παραπάνω λόγους ζήτησα άμεση και ταχεία τροποποίηση του υπάρχοντος σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος, ώστε να γίνει συμβατό με την υπάρχουσα νομοθεσία και να λειτουργήσει το Ρυθμιστικό ως αναπτυξιακό εργαλείο και εργαλείο προστασίας του περιβάλλοντος της περιοχής μας και όχι ως απαγορευτικό κάθε δραστηριότητας.

 

 

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το