Τοπικά

Αγωνιούν για το «άνοιγμα»

Σε κατάσταση αναμονής μηχανικοί, ταξιτζήδες και άλλοι επαγγελματίες


Οι αλλαγές που πρόκειται να φέρει το πολυνομοσχέδιο- «σκούπα» για το άνοιγμα των «κλειστών» επαγγελμάτων, κρατούν σε αγωνία χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες. Η κυβέρνηση προωθεί, υπό την ασφυκτική πίεση της τρόικας, ένα νέο πλαίσιο, που θα φέρει την «αυτόματη» απελευθέρωση 150 επαγγελμάτων.

Ρεπορτάζ:

ΣΟΦΙΑ ΜΑΥΡΑΝΤΖΑ

Στη διαδικασία απελευθέρωσης θα υπαχθούν τα επαγγέλματα του δικηγόρου, του συμβολαιογράφου, του μηχανικού, του αρχιτέκτονα και του ορκωτού λογιστή. Βάσει του Μνημονίου, η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να υιοθετήσει ως το τέλος Φεβρουαρίου 2011 και το άνοιγμα του επαγγέλματος του φαρμακοποιού, το οποίο θα προωθηθεί σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας.
Επίσης  θα αναφέρονται οι κατηγορίες περιορισμών και εμποδίων, που θα αρθούν για το άνοιγμα συνολικά 150 επαγγελμάτων. Θα παρέχεται ωστόσο περιθώριο τεσσάρων ως έξι μηνών σε κάθε υπουργείο, για να καθορίσει (με Προεδρικό Διάταγμα ή Υπουργική Απόφαση), ποια επαγγέλματα δεν πρέπει να ανοίξουν, επειδή συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος. Για όσα επαγγέλματα δεν κινηθεί η σχετική διαδικασία εντός έξι μηνών από την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα ανοίγουν αυτόματα.

Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Μαγνησίας, Σωκράτης Αναγνώστου τονίζει: «Το επάγγελμα του μηχανικού δεν είναι «κλειστό», διότι όσοι έχουν τα νόμιμα προσόντα, ανεξαρτήτως αριθμού, μπορούν να το εξασκήσουν. Η κατάργηση των καταναλωτικών ορίων αμοιβών που επιχειρείται να δικαιολογηθεί στα πλαίσια του ανοίγματος του επαγγέλματος, είναι μεγάλο λάθος, διότι θα έχει με τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ανεξέλεγκτες επιπτώσεις με πτώση της ποιότητας των μελετών και τεράστια συρρίκνωση των δημοσίων εσόδων από τις εισφορές στο ασφαλιστικό ταμείο».

Σχετικά με τα όρια των αμοιβών «που θεσπίστηκαν όταν οι μηχανικοί ήταν μόνο 4.000, θεσπίστηκαν, για να προστατέψουν το κοινωνικό σύνολο και όχι το εισόδημα των μηχανικών. Η κυβέρνηση για μία ακόμη φορά, ερμηνεύοντας λανθασμένα μνημονιακές και κοινοτικές επιταγές, αυξάνει την ανέχεια της εθνικής οικονομίας και οδηγεί τον κλάδο μας σε απόγνωση», καταλήγει ο κ. Αναγνώστου.

Το ίδιο πρόβλημα σχετικά με την απελευθέρωση του επαγγέλματος εκφράζει και ο Αναστάσιος Δεμερτζής, πρόεδρος των ιδιοκτητών ταξί Βόλου: «Κανένας κλάδος δεν θέλει την απελευθέρωση των επαγγελμάτων. Ιδιαίτερα ο κλάδος των αυτοκινητιστών, που είναι υπερκορεσμένος. Στην Ευρώπη κυκλοφορεί ένα ταξί για 1.000 κατοίκους. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 4,5 ταξί για 1.000 κατοίκους».

Στο Μνημόνιο προβλέπεται η κατάργηση των περιορισμών για τις περιστασιακές μεταφορές επιβατών «με λεωφορεία, πούλμαν και λιμουζίνες». Ο ίδιος προσθέτει: «Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τους πάντες και ο κλάδος έχει ήδη σημάδια εξαθλίωσης. Το υπουργείο προσανατολίζεται να δώσει άδειες για αυτοκίνητα 5- 9 θέσεων, τα οποία δεν θα διαθέτουν ταξίμετρο και θα εξυπηρετούν ξενοδοχεία, σχολεία, αλλά και το αεροδρόμιο. Τα πέντε, τα εφτά, τα εννιά άτομα είναι έργο των ταξί και μόνο. Αυτού του είδους η μεταφορά πρέπει να παραμείνει σε εμάς. Ο κλάδος μας διαθέτει πολύπειρους επαγγελματίες, που γνωρίζουν πολύ καλά το επάγγελμά τους και ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια, γνωρίζουν πολύ καλά πως μεταφέρουν ζωές και φέρουν ευθύνη γι’ αυτό».

Τα ταξί φέτος κατά την περίοδο των εορτών αποφάσισαν να μην έχουν δώρο. «Ο Βόλος το περασμένο Πάσχα ήταν η πρώτη πόλη σε όλη την Ελλάδα, που στα ταξί δεν υπήρχε δώρο. Αυτό εφαρμόσαμε και τις φετινές γιορτές. Η δουλειά γνωρίζει τεράστια πτώση. Τον περασμένο Ιούλιο ενταχθήκαμε στον λογιστικό προσδιορισμό, με αποτέλεσμα να φορολογούμαστε σε κάθε διαδρομή με επιπλέον κόμιστρο της τάξεως του 11%. Αυτό στους πελάτες φάνηκε ως αύξηση, ενώ εμείς δεν βάζαμε τίποτα στην τσέπη μας, απλώς γίναμε φοροεισπράκτορες για χάρη του κράτους. Αυτό δημιούργησε μεγάλη μείωση στη δουλειά».

Πόσο έχει «πέσει» η δουλειά σε σχέση με πέρυσι; «Η δουλειά έχει «πέσει» 60% και είμαστε πλέον στα όρια της φτώχειας. Σε κάθε βάρδια, η οποία διαρκεί δώδεκα ώρες το μεροκάματο είναι 60 ευρώ. Εάν αφαιρέσουμε τα έξοδα του αυτοκινήτου, τη συντήρηση, τα καύσιμα, την ασφαλιστική κάλυψη και τον ΦΠΑ που αποδίδουμε στην Εφορία, τα καθαρά χρήματα που βάζουμε στην τσέπη μας, είναι μόλις 15 ευρώ. Πώς να ζήσει μία οικογένεια με 500 ευρώ το μήνα; Κανείς δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του», κατέληξε ο κ. Δεμερτζής.

Τα επαγγέλματα που οδηγούνται «σε άρση περιττών περιορισμών, σύμφωνα με τις ορθές νομικές πρακτικές», όπως αναφέρει το Μνημόνιο Νο 3, είναι μεταξύ άλλων αυτά του αρτοποιού, του χειριστή εκσκαφέα, του μεσίτη, του ηλεκτρολόγου, του υδραυλικού, του ταξιδιωτικού πράκτορα, του τεχνικού υπολογιστών και του κομμωτή. Κοινή συνισταμένη για τα περισσότερα θα είναι η κατάργηση της κατώτατης αμοιβής.
Πρόκειται για το δεύτερο κατά σειρά πολυνομοσχέδιο-«σκούπα», το οποίο όμως δεν θα προωθηθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, καθώς η τρόικα προσφέρει προθεσμία λίγων εβδομάδων, για να συζητηθεί.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

1 Comment

Μοιραστείτε το