Photo Gallery, Τοπικά

Έργα 120 εκ. ευρώ χρειάζεται η τρίτη προβλήτα

Απάντηση του Οργανισμού Λιμένα στην επιστολή του Δημάρχου Βόλου

Στην επιστολή του Δημάρχου Βόλου προς τον υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου για το Λιμάνι Βόλου, απάντησε ο Οργανισμός Λιμένος Βόλου.

Στην απαντητική επιστολή της Ο.Λ.Β. Α.Ε. που παρέδωσε χθες στον υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου κ. Γιάννης Πρίγκος και κοινοποιήθηκε προς τους βουλευτές του Νομού, τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας και το Δήμαρχο, σημειώνεται, μεταξύ άλλων, πως το κόστος των αναγκαίων έργων για τη λειτουργία της τρίτης προβλήτας εκτιμάται σε 120 εκατομ. ευρώ.

Η Ο.Λ.Β. Α.Ε αναφέρει, κατ’ αρχήν, για το θέμα της απελευθέρωσης της πρώτης προβλήτας (ΣΙΛΟ) και της απόδοσή της σε ήπιες χρήσεις, πως ο ετήσιος τζίρος της από δραστηριότητες γενικών και χύδην φορτίων είναι: 4.305.000,00 €.

Επισημαίνει χαρακτηριστικά πως όση διακίνηση εμπορευμάτων έχει η πρώτη προβλήτα (ΣΙΛΟ) έχει το λιμάνι της Καβάλας, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που χαρακτηρίζονται Εθνικά Λιμάνια και την ίδια διακίνηση έχουν μαζί τα λιμάνια της Πελοποννήσου (Πάτρα, Κόρινθος, Καλαμάτα, κ.λπ.), στα οποία για να ενισχυθεί η κίνηση βοηθιούνται από την Πολιτεία, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, με αποκλειστικότητες ως λιμάνια εισαγωγής κυρίως μπανάνας και πατάτας, που σημαίνει ότι υποστηρίζονται από τους τοπικούς παράγοντες. Το λιμάνι της Στυλίδας έχει τη μισή διακίνηση της πρώτης προβλήτας  σε τόνους.

Η Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιγράφει, στην απαντητική της επιστολή, αναλυτικά τα διακινούμενα φορτία ετησίως και αποδεικνύει ότι ο συνολικός τζίρος είναι 4.305.000 € (σιτηρά 1.100.000 €, άλλα φορτία 1.351.800 € και αυτοκίνητα 1.104.000 €).

Σημειώνει επίσης, ότι η πρώτη προβλήτα είναι συνήθως ελεύθερη και προσεγγίζουν πλοία για υδροδοσία και επιθεωρήσεις αφού η τρίτη προβλήτα δεν έχει δίκτυο ύδρευσης. Προσεγγίζουν αρκετές φορές πολεμικά πλοία και γίνεται διέλευση τμημάτων του Στρατού. Δυτικά της προβλήτας προς το Σιλό βγαίνουν ταχύπλοα της ακτοπλοΐας για καθαρισμό των υφάλων τους και διατίθεται από την Ο.Λ.Β. Α.Ε. ο κατάλληλος χώρος.

Τα βάθη της πρώτης προβλήτας είναι 9,5 m και αποτελεί ένα πανάκριβο λιμενικό έργο, υπάρχουν επτά (7) γερανοί ηλεκτροκίνητοι, εγκατάσταση Σιλό και αποθηκευτικοί χώροι (κυψέλες).

«Το ερώτημα που προκύπτει – αναφέρει η επιστολή – είναι το εξής: Ποια άλλη δραστηριότητα μπορεί να υποκαταστήσει τη λειτουργία της πρώτης προβλήτας (ΣΙΛΟ), με τέτοιο τζίρο εργασιών, θέσεις εργασίας, συν φόρους, δασμούς, ΦΠΑ, εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία που σε πραγματική οικονομία αναπτύσσονται και άλλες δραστηριότητες όπως τροφοδοσίες, επιθεωρήσεις, καύσιμα, επισκευές, ανταλλακτικά, συνεργεία, καθαριότητες, κ.λπ.

Η χρησιμότητα του λιμανιού δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους σ’ αυτό.

Η «Χαλυβουργία Ελλάδος» του Μάνεση απασχολεί 350 άτομα, ο ΙΜΑΣ Α.Ε. 400, η UPI 160, κ.λπ.

Οι ζωοτροφές που εισάγονται. εκτός τις εταιρίες εμπορίας που διαθέτουν προσωπικό, απευθύνονται στην κτηνοτροφία, που έχει ανάγκη από λιμάνι. Οι αγρότες της Θεσσαλίας εξάγουν τα σιτηρά τους, όπως και βαμβακόσπορο και έχουν ανάγκη από λιμάνι. Τα λιπάσματα και αυτά απαραίτητα. Μάλιστα το εργοστάσιο του «Γαβριήλ» είναι το μοναδικό στη Θεσσαλία με δρομολόγια μέχρι Διδυμότειχο.

Τα υγρά της VPI είναι απαραίτητη πρώτη ύλη για την παραγωγή πλαστικών φιαλών για την Coca – Cola, το μόνο εργοστάσιο στην Ελλάδα. Η μόνη εισαγωγή ζάχαρης στην Ελλάδα γίνεται από το λιμάνι του Βόλου. Δηλαδή, το λιμάνι του Βόλου είναι ένα μοναδικό «εργαλείο» ανάπτυξης απαραίτητο για βιομηχανία και εμπόριο και ειδικά για τον αγροτικό πληθυσμό».

Αναγκαία έργα για την τρίτη προβλήτα

Όπως επισημαίνει η Ο.Λ.Β. Α.Ε., στα αναγκαία έργα και μελέτες για τη μετεγκατάσταση των δραστηριοτήτων (πλην scrap), στην τρίτη προβλήτα περιλαμβάνονται:

1. Κατασκευή κρηπιδωμάτων αναγκαίου μήκους  ώστε να αντικαταστήσουν τη δυναμικότητα των 950 μέτρων που είναι τα υφιστάμενα.

2. Κατασκευή έργων ανωδομής.

3. Εργασίες αποξήλωσης υφιστάμενων υποδομών πρώτου προβλήτα.

4. Προμήθεια και εγκατάσταση μηχανημάτων γερανών κ.λπ. αναγκαίων για τη διατήρηση της επιχειρησιακής δυνατότητας του λιμένος.

Το εκτιμώμενο κόστος των ανωτέρω έργων είναι 120.000.000,00 €.

Περιβαλλοντικά έργα

Για το θέμα των περιβαλλοντικών έργων αναφέρεται πως «η μετάθεση της εφαρμογής των έργων διά της τροποποιητικής Κ.Υ.Α. ήταν και προέρχονταν απ’ την αδυναμία χρηματοδότησης των αναγκαίων μελετών και έργων. Η μη χρονική μετάθεσή  τους συνεπάγονταν κλείσιμο δραστηριοτήτων του λιμένα. Είναι προφανές ότι η μη χρηματοδότηση θα οδηγήσει σε νέα παράταση, άλλως υποβαθμίζεται ένα λιμάνι εθνικού χαρακτήρα με κλείσιμο δραστηριοτήτων που οδηγεί σε απώλεια θέσεων εργασίας στην περιοχή και κλείσιμο επιχειρήσεων με τραγικές συνέπειες».

Για το θέμα των παραχωρήσεων σημειώνεται πως «αυτά αφορούν αποκλειστικά και μόνο στην Πολιτεία. Παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι παραχωρήσεις αποτελούν απώλεια εσόδων από το λιμάνι και άρα απώλεια θέσεων εργασίας. Κατόπιν των ανωτέρω, γίνεται απολύτως σαφές ότι οι προβαλλόμενες ως αναγκαίες τροποποιήσεις του Master Plan για το λιμένα Βόλου χρήζουν άμεσης χρηματοδότησης έργων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για την τρίτη προβλήτα με παράλληλη ολοκλήρωση των έργων περιβαλλοντικού χαρακτήρα (ή νέα παράταση των όρων εφαρμογής τους). Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξουν ταυτόχρονες χρηματοδοτήσεις τόσο για έργα κατασκευής της τρίτης προβλήτας  (έργα απολύτως αναγκαία και που ολοκληρώνουν την επιχειρησιακή δυνατότητα του λιμανιού ως εμπορικό λιμάνι), όσο και για τα έργα περιβαλλοντικού χαρακτήρα, ώστε να μη διακοπεί η εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού. Σε περίπτωση μη χρηματοδότησης των έργων, που προκύπτουν από την εφαρμογή της Κ.Υ.Α., το λιμάνι οδηγείται σε «κλείσιμο» των περισσοτέρων δραστηριοτήτων».

Η πρόταση για μαρίνα

Απαντώντας στο θέμα της πρότασης του Δήμου Βόλου για τη μαρίνα αναφέρεται πως η πρόταση του Δήμου Βόλου ενέχει σοβαρές αδυναμίες:

1. Πολύ περιορισμένη λιμενολεκάνη, μέγιστης χωρητικότητας 100 σκαφών, που καθιστά την επένδυση μη βιώσιμη.

2. Γειτνίαση σημαντικού μέρους της μαρίνας με χώρους στάθμευσης κεντρικής προβλήτας και παραλιακή οδό με συνεχή κυκλοφορία.

3. Πιθανότητα επέκτασης της δυναμικότητας μεγαλύτερης των 100 σκαφών (250 σκάφη) απαιτεί προστατευτικά έργα ύψους 30.000,00-40.000,00 €.

4. Όχληση έργου από ζώνες υψηλών σταθμών θορύβου που καθιστά προβληματική τη διαμονή για τα σκάφη.

5. Προβλήματα με τη φύλαξη, αν δεν αποκοπεί (με την περίφραξη και τα λοιπά μέτρα ασφαλείας) το αντίστοιχο μέτωπο.

«Θα πρέπει να επισημανθεί – συνεχίζει η επιστολή – ότι η Περιφέρεια Θεσσαλίας (Δ/νση Τεχνικών Έργων) έχει συμφωνήσει με τις απόψεις μας για τη μαρίνα, σύμφωνα με το υπ’ αρίθμ. Πρωτ. 6290/24-7-2012 έγγραφό της, σε αντίθεση με την υπ’ αρίθμ. 166/2012 Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Ο.Λ.Β. Α.Ε. που μας κοινοποιήθηκε με το υπ’ αρίθμ. Πρωτ. 1314/20-7-2012 έγγραφο της Περιφέρειας Θεσσαλίας».

Τέλος, τονίζεται, πως η αδικαιολόγητη καθυστέρηση της έγκρισης του Master Plan, η οποία δεν οφείλεται σε καμία περίπτωση στην Ο.Λ.Β. Α.Ε, έχει ως συνέπεια τη διαιώνιση χρονιζόντων προβλημάτων, τόσο για την πολύπαθη συνοικία του Παλαιού Λιμεναρχείου, όσο και για την ανάπτυξη του λιμανιού που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τις οποίες τόσο ανάγκη έχει ο τόπος και η ευρύτερη περιοχή.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το