Photo Gallery, Τοπικά

Ένας στους τρεις Βολιώτες λέει, πλέον, το ψωμί-ψωμάκι

Ένα στα τέσσερα νοικοκυριά αγοράζει ψωμί δύο φορές την εβδομάδα, σύμφωνα με έρευνα

Μείωση κατά 35% εμφανίζει η κατανάλωση ψωμιού στο Βόλο. Τα αρτοποιεία, στο τέλος της ημέρας, διαπιστώνουν πως έμειναν απούλητες αρκετές ποσότητες. Το ψωμί της προηγούμενης μέρας δίνεται από κάποιους αρτοποιούς σε ιδρύματα της περιοχής, σε άπορες οικογένειες ή σε ζητιάνους που περνούν καθημερινά πλέον από τους φούρνους και ζητούν λίγο ψωμάκι…

«Η μείωση στην κατανάλωση ψωμιού γίνεται πλέον για λόγους οικονομίας» τονίζει ο πρόεδρος του σωματείου των αρτοποιών Μαγνησίας κ. Δημήτρης Γκίκας «και όχι για λόγους δίαιτας ή διατροφής, όπως το παρελθόν» τονίζει. Και προσθέτει πως «φτάνει στο 50% η μείωση της κατανάλωσης των αρτοσκευασμάτων και των άλλων προϊόντων που πουλά ο φούρνος». Ο κ. Γκίκας αναφέρει πως οι περισσότεροι αρτοποιοί μείωσαν τις ποσότητες παραγωγής ψωμιού για οικονομία, αφού μειώθηκε η κατανάλωση.

Όλο και περισσότεροι αγοράζουν ψωμί κάθε δεύτερη ή τρίτη μέρα, ενώ μέχρι πριν από ένα χρόνο αγόραζαν σχεδόν καθημερινά. Επίσης ο κ. Γκίκας διαπιστώνει ότι αγοράζουν πλέον μισό κιλό -το μικρό φραντζολάκι- αντί για τη φραντζόλα του ενός κιλού.

Η κ. Ελένη Τσάτσου, στην οδό Ιωλκού, ανέφερε πως στο τέλος της μέρας μένουν αρκετές ποσότητες ψωμιού απούλητες, όπως και τα αρτοσκευάσματα. Αυτό γίνεται εντονότερο όσο περνά ο καιρός και όσο η ύφεση βαθαίνει. Ο κόσμος αρχίζει να κόβει και το ψωμί σημειώνεται χαρακτηριστικά από τους αρτοποιούς.

Άλλοι αρτοποιοί στο Βόλο επισημαίνουν πως οι καταναλωτές αγοράζουν μόνο το απολύτως απαραίτητο. «Έχουν ξεχάσει τα κουλουράκια, τα τσουρεκάκια και πολλά ακόμη νόστιμα αρτοπαρασκευάσματα. Και τούτο επειδή τα θεωρεί πολυτέλεια…» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ο κ. Γκίκας διευκρινίζει με την ευκαιρία ότι το ψωμί, το μικρό φραντζολάκι του μισού περίπου κιλού, έχει ανώτατη τιμή πώλησης 0,90 λεπτά. Βέβαια, οι τιμές διαφέρουν από αρτοποιείο σε αρτοποιείο. Το ψωμί έχει ελεύθερη διατίμηση από το 1992, ωστόσο οι αρτοποιοί -προσθέτει ο κ. Γκίκας- προσπαθούν να συγκρατήσουν την τιμή παρά την αύξηση του κόστους παραγωγής.

Στο μεταξύ, σε έρευνα που έγινε στην Αττική, σε δείγμα 810 καταναλωτών και 207 αρτοποιών, προκύπτει ότι η κατανάλωση του ψωμιού εμφανίζει μείωση τα δύο τελευταία χρόνια. Το 29% των νοικοκυριών δηλώνει ότι καταναλώνει λιγότερο ψωμί από ό,τι πριν. Οκτώ στα δέκα νοικοκυριά δηλώνουν ότι δεν καταναλώνουν πάνω από μισό κιλό ψωμί την ημέρα.

Το ένα στα τέσσερα νοικοκυριά δήλωσε ότι αγοράζει ψωμί μία με δύο φορές την εβδομάδα, ενώ σπανιότερα αγοράζει ψωμί το 5,5% των νοικοκυριών.

Σύμφωνα με την έρευνα η σχετικά μεγαλύτερη τάση μείωσης της κατανάλωσης ψωμιού καταγράφεται στις γυναίκες και σε καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας. Η τάση μείωσης κατανάλωσης ψωμιού παρουσιάζει ευθέως ανάλογη σχέση με την ηλικιακή κατηγορία των καταναλωτών.

Ο φούρνος της γειτονιάς εξακολουθεί να είναι το κυρίαρχο σημείο αγοράς ψωμιού. Το 87,2% των καταναλωτών ανέφερε ότι αγοράζει ψωμί από το φούρνο/αρτοποιείο της γειτονιάς τους. Το 6,2% δήλωσε ότι αγοράζει από πρατήριο άρτου και το 6% ανέφερε ότι αγοράζει κυρίως από το σούπερ μάρκετ.

Οι σημαντικότεροι λόγοι επιλογής του φούρνου της γειτονιάς είναι η κοντινή απόσταση, η νοστιμιά/γεύση/φρεσκάδα του ψωμιού, και η εμπιστοσύνη ως προς την ποιότητα των προϊόντων και υλικών. Η καθαριότητα και γενικά η τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας για τα τρόφιμα αναδεικνύεται σε ένα ακόμη σημαντικό κριτήριο επιλογής σημείου αγοράς. Η τιμή, η ποικιλία σε ψωμιά και το ωράριο δεν περιλαμβάνονται στα κριτήρια επιλογής σημείου διάθεσης ψωμιού, ίσως γιατί δεν θεωρούνται δεδομένα και χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά σημείο αγοράς.

Οι 9 στους 10 καταναλωτές πιστεύουν ότι οι φούρνοι της γειτονιάς προσφέρουν καλύτερης ποιότητας ψωμί. Ως βασικός λόγος αγοράς ψωμιού από το σούπερ μάρκετ αναφέρεται η ευκολία, καθώς συνδυάζεται και με άλλα ψώνια.

Από τη συσχέτιση του σημείου αγοράς με τη συχνότητα κατανάλωσης προκύπτει ότι οι καταναλωτές που αγοράζουν ψωμί κυρίως από τα σούπερ μάρκετ,  καταναλώνουν λιγότερες ποσότητες. Όσον αφορά στην τιμή του ψωμιού το 76% των καταναλωτών δήλωσε πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο, το 18,1% λίγο ικανοποιημένο και ένα 4% καθόλου ικανοποιημένο.

Μείωση τζίρου

Οι τρεις στους τέσσερις αρτοποιούς ανέφεραν ότι σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, ο τζίρος τους έχει μειωθεί. Το 3,4% των αρτοποιών δήλωσε αύξηση τζίρου, ενώ το 20% ανέφερε ότι ο τζίρος δεν παρουσίασε κάποια ιδιαίτερη μεταβολή.

Η σχετικά μεγαλύτερη μείωση τζίρου καταγράφηκε στα προϊόντα ζαχαροπλαστικής και στα αρτοσκευάσματα. Οι προβλέψεις για το επόμενο διάστημα δεν είναι αισιόδοξες και συνάδουν με το γενικότερο κλίμα που επικρατεί σε όλη αγορά. Το 67% αναμένει μέσα στους επόμενους 12 μήνες περαιτέρω μείωση τζίρου, το 20% σταθεροποίηση στα σημερινά επίπεδα, το 4% ελπίζει σε αύξηση και το 9% αδυνατεί να προβλέψει.

Μπορεί η έρευνα να έγινε στην Αθήνα, η εικόνα όμως που διαμορφώνει δεν φαίνεται να είναι πολύ διαφορετική στο Βόλο.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το