Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Στροφή των κοριτσιών στο Ναυτικό

Μία στους δύο για την ειδικότητα των πλοιάρχων στο 2ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας
Μία στους δύο για την ειδικότητα των πλοιάρχων στο 2ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας

Ένας στους δύο φοιτούντες στη Γ’ τάξη της ειδικότητας πλοιάρχων είναι κορίτσι στο 2ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας. Ο ναυτικός τομέας δεν είναι πλέον τόσο ανδροκρατούμενος, όπως στο παρελθόν. Πολλές κοπέλες στρέφονται στα ναυτικά επαγγέλματα, ιδίως στον τομέα των πλοιάρχων, είτε γιατί τους αρέσει η θάλασσα, είτε για το αντιμετωπίζουν ως επαγγελματική αποκατάσταση. Αφού πρόκειται για μια συνειδητοποιημένη επιλογή, είναι αποφασισμένες να αντιμετωπίσουν τόσο τις συνθήκες εκπαίδευσης στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, όσο και τα ταξίδια με πλοία.

Βέβαια, η ποντοπόρος ναυτιλία είναι ένας τομέας που μπορούν να δραστηριοποιηθούν οι γυναίκες, αν όχι για όλα τα χρόνια, τουλάχιστον για ένα χρονικό διάστημα, καθώς υπάρχουν και ζητήματα οργάνωσης της προσωπικής τους ζωής. Παράλληλα υπάρχουν και οι τομείς των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και της εκπαίδευσης, όπου και εκεί μπορούν να αφοσιωθούν.

Η «Θ» βρέθηκε στο 2ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας, όπου εδώ και μερικά χρόνια λειτουργεί ναυτικός τομέας με ειδικότητες μηχανικών πλοιάρχων. Φέτος στη Γ’ τάξη και πιο συγκεκριμένα στην ειδικότητα των πλοιάρχων τα κορίτσια είναι ελαφρώς περισσότερα από τα αγόρια.

Ο καθηγητής πλοιάρχων κ. Δημήτρης Παρίσης τόνισε πως υπάρχει ενδιαφέρον από τα κορίτσια να στραφούν στο Εμπορικό Ναυτικό και κυρίως στην ειδικότητα των πλοιάρχων. Τα στοιχεία του σχολείου δείχνουν περίπου το 1/3 των φοιτούντων συνολικά στο ναυτικό τομέα είναι κορίτσια. Ιδίως φέτος στην ειδικότητα των πλοιάρχων της Γ’ τάξης τα κορίτσια είναι περισσότερα από τα αγόρια. Μάλιστα, την πρώτη χρονιά, το 2008, που λειτούργησε ο ναυτικός τομέας, τα κορίτσια ήταν περισσότερα από τα αγόρια.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως «από το σχολείο μας έχουν αποφοιτήσει περυσινές μαθήτριες, οι οποίες εισήχθησαν σε Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της Πρέβεζας και της Κεφαλονιάς αντίστοιχα και τώρα κάνουν το δεύτερο εξάμηνο, όπου πραγματοποιούν εκπαιδευτικά ταξίδια. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονα το φαινόμενο οι εταιρείες να δίνουν δουλειά και σε γυναίκες δοκίμους και αξιωματικούς».

Παράλληλα υπογραμμίζει πως ένα μεγάλο ποσοστό των κοριτσιών που εντάσσονται στο ναυτικό τομέα τούς αρέσει αυτό που επέλεξαν και θέλουν να ασχοληθούν με το ναυτικό επάγγελμα, αν και γνωρίζουν ότι χρειάζεται ιδιαίτερη ισχύ, επιβολή στη διοίκηση. Εξάλλου, άλλο να είσαι γυναίκα πρόεδρος σε μια εταιρεία και άλλος πλοίαρχος ενός γκαζάδικου με 200.000 τόνους. Ωστόσο, έχουμε να κάνουμε με μια νέα εποχή, όπου οι νέοι και οι νέες στρέφονται στα ναυτικά επαγγέλματα. Επομένως και τα κορίτσια θα μπορούν σταδιακά να επιβληθούν σε ένα πλοίο. Εξάλλου, κάτι αντίστοιχο δεν έγινε και με την ένταξη των γυναικών στο Στρατό;

Είναι η πέμπτη χρονιά που λειτουργεί φέτος ο ναυτικός τομέας με δύο ειδικότητες πλοιάρχων και μηχανικών και εννιά άτομα διδακτικό προσωπικό, τους κ.κ. Παρίση, Σίμο, Καλαϊτζίδη, Κελεσάκο, Μπαντόλα, Ρήγα, Μπέα, Μπασμπανέλο και Ζαφειρίου.

Επίσης ο ναυτικός τομέας διαθέτει πλέον εξοπλισμένα εργαστήρια πλοιάρχων, μηχανικών (εργαλειομηχανών, εφαρμοστήρια, ηλεκτροσυγκολήσεων, CNC).

Δεν είναι ανδροκρατούμενο 

Η μαθήτρια της Γ’ Τάξης Μαρία Κατούνη τόνισε: «επέλεξα το ναυτικό τομέα, γιατί μου αρέσουν πολύ τα ναυτικά επαγγέλματα, ενώ υπάρχει και η προοπτική της επαγγελματικής αποκατάστασης. Το επάγγελμα παλιά ήταν ανδροκρατούμενο. Τώρα εντάσσονται και πολλές γυναίκες και μπορούν να τα καταφέρουν, αν υπάρχει θέληση. Βέβαια, η μεγαλύτερη δυσκολία για τη γυναίκα είναι το ταξίδι, καθώς οι συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές. Εκεί καταλαβαίνεις, αν κάνεις γι’ αυτό το επάγγελμα. Στο ταξίδι φεύγεις για ένα εξάμηνο από τη στεριά και δέχεσαι διαταγές που πρέπει να εκτελέσεις. Εκεί σκληραγωγείσαι και αποκτάς άλλη ψυχική αντοχή».

Η ίδια τόνισε πως κάθε χρόνο οι βάσεις εισαγωγής για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού μέσω των ΕΠΑΛ αυξάνονται. Πέρυσι κυμάνθηκαν γύρω στα 1.250 μόρια. Φέτος περιμένουμε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, γι’ αυτό και ο ανταγωνισμός αυξάνει.

 

Ανοιχτοί ορίζοντες 

Η μαθήτρια της Γ’ Τάξης Αρετή Λίτση επισήμανε πως «τα μαθήματα έχουν τη δυσκολία τους και αυτό εξαρτάται από το διάβασμα που κάνει ο καθένας. Η ναυτιλία, η ναυσιπλοΐα και η μεταφορά φορτίων είναι μερικά από τα μαθήματα που δίνουμε έμφαση, αφού θα τα εξεταστούμε και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στόχος μου είναι να πετύχω σε Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού και έχω προετοιμαστεί για τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσω. Οι δρόμοι της επαγγελματικής αποκατάστασης επικεντρώνονται στο να συνεχίσεις σε κάποιο πλοίο μιας εταιρείας ή να κάνεις κάποιο μεταπτυχιακό για να εργαστείς σε ναυτιλιακή εταιρεία ή να εισαχθείς στο Λιμενικό. Επίσης υπάρχει και η προοπτική της δημόσιας εκπαίδευσης. Γενικά προκύπτουν αρκετοί δρόμοι για την εύρεση εργασίας άμα είσαι καλός στη δουλειά».

Πάντως στο ερώτημα, αν θα ήθελε να είναι σε καράβι ή σε γραφείο, μας απάντησε πως «θέλω να ζήσω την εμπειρία του καραβιού για κάποια χρόνια, αλλά μετά θα ήθελα και κάτι άλλο, ώστε να το συνδυάσω με την οικογενειακή ζωή».

«Δεν πλήττεις ποτέ…» 

Η Τριανταφυλέννια Ράμμου, μαθήτρια της Β’ τάξης, υπογράμμισε πως ο ναυτικός τομέας προσφέρει ελπίδες για επαγγελματική αποκατάσταση. Τα μαθήματα στον τομέα είναι μια ευχάριστη εμπειρία. Παράλληλα, στην οικογένειά μου έχουμε παράδοση στο ναυτικό τομέα. Το μεγαλύτερο κέρδος είναι η απόκτηση εμπειριών και παραστάσεων από όλο τον κόσμο. Το βασικότερο και πέρα από τα χρήματα, είναι το μεράκι της θάλασσας. Κάθε ημέρα στο καράβι είναι διαφορετική. Δεν πλήττεις ποτέ. Βλέπεις κάθε ημέρα το άγνωστο».

Η Αγγελική Σαραφοπούλου, της Β’ τάξης, σημείωσε πως ο ναυτικός τομέας είναι μια διέξοδος. «Πρέπει, όμως να είσαι ώριμος με την επιλογή σου και να πετύχεις. Άλλωστε ο έλεγχος του καραβιού είναι μεγάλη υπόθεση και χρειάζεται να είσαι συνεπής, πειθαρχημένος, δυναμικός και ψύχραιμος για να στραφείς σε αυτό το επάγγελμα». Συμπλήρωσε πως οι γονείς της την ενθάρρυναν σε αυτή την επιλογή της.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το