Photo Gallery, Τοπικά

Στους Δήμους τμήματα χερσαία τμήματα των λιμανιών

Οι χερσαίες ζώνες των λιμανιών όπως του Βόλου, θα επανακαθοριστούν και ορισμένα τμήματά τους θα αποδοθούν στους Δήμους

 

Οι χερσαίες ζώνες των λιμανιών όπως του Βόλου, θα επανακαθοριστούν και ορισμένα τμήματά τους θα αποδοθούν στους Δήμους. Αυτό ανακοίνωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κ. Μουσουρούλης  στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, που είχε θέμα τη στρατηγική του υπουργείου για τα λιμάνια της χώρας.

Τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για τη λιμενική πολιτική και ειδικότερα οι ρυθμίσεις σχετικού νομοσχεδίου, που είναι σε διαβούλευση και αφορούν στο μέλλον και τον τρόπο λειτουργίας των εθνικών και περιφερειακών λιμανιών της χώρας, αλλά και των δημοτικών λιμενικών ταμείων αποτέλεσε το αντικείμενο της συζήτησης μεταξύ του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ του υπουργού και των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης σε αρκετά θέματα – συμμετείχαν πολλοί δήμαρχοι πόλεων με λιμάνια – ωστόσο η κατάληξη ήταν ότι η ΚΕΔΕ θα καταθέσει μέσα στην εβδομάδα τις ενστάσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις της και για αυτό προσδιορίστηκε νέα συνάντηση με τον υπουργό και την ΚΕΔΕ την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου, στις 12 το μεσημέρι, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Η βασική επισήμανση της ΚΕΔΕ ήταν ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προωθούνται ρυθμίσεις με τις οποίες επί της ουσίας «τα λιμάνια θα εξακολουθούν να λειτουργούν ανεξάρτητα από το συνολικό σχεδιασμό των πόλεων, προκαλώντας αμφίδρομα προβλήματα, δεν υπάρχει πρόβλεψη συνεργασίας και συμμετοχής της Αυτοδιοίκησης στην αξιοποίηση των λιμανιών, με τη δημιουργία λιμενικών δικτύων καταργείται το αυτοδιοίκητο των δημοτικών λιμενικών ταμείων».

Επί της ουσίας, όπως επισημάνθηκε και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ Κώστα Ασκούνη, «γυρίζουμε πολλά χρόνια πίσω, στην υπερσυγκέντρωση και όχι στην αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση».

Ο υπουργός κ. Μουσουρούλης αφού ανέλυσε τη λιμενική στρατηγική πενταετούς ορίζοντα, τους στόχος και τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους ανέλυσε το νέο μοντέλο διακυβέρνησης, το οποίο, όπως είπε, υλοποιείται σε δύο φάσεις. Η πρώτη περιλαμβάνει τη διοικητική συνένωση 12 υφιστάμενων ΑΕ σε λιμενικά δίκτυα – Αττικό, Β. Ελλάδας, Δ. Ελλάδας, ΟΛ Ηρακλείου.

Η ΚΕΔΕ για τα λιμενικά δίκτυα

Το ερώτημα που τέθηκε εκ μέρους του εισηγητή αντιπροέδρου της ΚΕΔΕ, δημάρχου Ηρακλείου Γιάννη Κουράκη επ’ αυτού, είναι μια ποια κριτήρια ορίζονται τα λιμενικά  δίκτυα, με δεδομένο ότι από το νομοσχέδιο απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην Εθνική Λιμενική Πολιτική και σε Χωροταξικό Σχεδιασμό. Δεν γίνεται καμία μνεία στο Εθνικό Χωροταξικό, στα Ειδικά και Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, τα οποία αναφέρονται στα λιμάνια της χώρας και τα κατηγοριοποιούν.

Η πρόβλεψη δε ότι για την εκτέλεση οποιουδήποτε βοηθητικού έργου για τη λιμενική λειτουργία να απαιτείται προηγούμενη ένταξή του στο αναπτυξιακό πρόγραμμα μελέτης και διαχείρισης του λιμένα με απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης, σημαίνει ότι ο σχεδιασμός της λιμενικής ζώνης, γίνεται με διαδικασίες τελείως ανεξάρτητες από εκείνες που ακολουθούνται για τον σχεδιασμό του υπολοίπου τμήματος των πόλεων και από την μέχρι σήμερα τακτική προκύπτει ότι ελάχιστα λαμβάνονται υπόψη η τοπική αναπτυξιακή δυναμική.

Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων

Η δεύτερη φάση αφορά στην εθελοντική συνένωση Λιμενικών Ταμείων και Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων σε νέα «Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων», στα οποία όμως ισχύουν οι ίδιοι όροι πολεοδόμησης με αυτούς που ισχύουν για τα 4 λιμενικά δίκτυα.

Η εκτίμηση της Αυτοδιοίκησης  είναι ότι αυτή η επιχειρησιακή  συνένωση των λιμένων σε αρκετές περιπτώσεις θα προκαλέσει αύξηση του κόστους λειτουργίας τους και αύξηση του τιμολογίου των λιμενικών υπηρεσιών με τη δημιουργία μονοπωλιακών συνθηκών. Επιπλέον γίνεται σαφές ότι δεν διασφαλίζονται οι αντισταθμιστικές ωφέλειες που επιβάλλεται να προσφέρει ο λιμένας στην τοπική κοινωνία λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που επιφέρει η λειτουργία του στην περιοχή, αλλά και της ανταγωνιστικής λειτουργίας της λιμενικής ζώνης στην τοπική αγορά.

Ο κ. Σκοτινιώτης

Στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, κατά την οποία συζητήθηκαν με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Κ. Μουσουρούλη οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του υπουργείου που αφορούν στο μέλλον και τον τρόπο λειτουργίας των εθνικών και περιφερειακών λιμανιών της χώρας, συμμετείχε ο δήμαρχος Βόλου Πάνος Σκοτινιώτης.

Προηγήθηκε συνάντηση δημάρχων από πόλεις οι οποίες διαθέτουν λιμάνια, ιδιαίτερα μεγάλα λιμάνια, που λειτουργούν με τη μορφή ανωνύμων εταιριών, προκειμένου να διαμορφωθούν οι θέσεις της ΚΕΔΕ για το νομοσχέδιο. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ του υπουργού και των εκπροσώπων της  Αυτοδιοίκησης σε πολλά θέματα.

Τελικά, αποφασίστηκε να καταθέσει η ΚΕΔΕ μέσα στην εβδομάδα τις ενστάσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις της, προσδιορίστηκε δε νέα συνάντηση μεταξύ του υπουργού και της ΚΕΔΕ την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το λιμάνι του Βόλου εντάσσεται, μαζί με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, στο λιμενικό δίκτυο Βορείου Ελλάδας. Η μοναδική μετοχή που σήμερα κατέχει το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στους Οργανισμούς Λιμένων Βόλου, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, εισφέρεται στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) Α.Ε. ως εισφορά σε είδος για τη δημιουργία του Λιμενικού Δικτύου Βορείου Ελλάδας.

Το εύλογο ερώτημα που τέθηκε εκ μέρους της ΚΕΔΕ είναι, με ποια κριτήρια ορίζονται τα λιμενικά  δίκτυα, με δεδομένο ότι από το νομοσχέδιο απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην Εθνική Λιμενική Πολιτική και σε Χωροταξικό Σχεδιασμό. Δεν γίνεται καμία μνεία στο Εθνικό Χωροταξικό, στα Ειδικά και Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, τα οποία αναφέρονται στα λιμάνια της χώρας και τα κατηγοριοποιούν.

Στην παρέμβασή του ο Π. Σκοτινιώτης επισήμανε πως η δέσμευση του υπουργού ότι δεν θα καταργηθεί η αυτοτέλεια των Οργανισμών Λιμένων, τα οποία εντάσσονται στο λιμενικό δίκτυο, είναι χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, από τη στιγμή που το σύνολο των κρίσιμων αρμοδιοτήτων προβλέπεται να ανήκει στο Λιμενικό Δίκτυο.

Ο δήμαρχος Βόλου υπήρξε ιδιαίτερα επικριτικός στο γεγονός ότι, με βάση τη σχετική ρύθμιση του νομοσχεδίου, ο σχεδιασμός της λιμενικής ζώνης θα γίνεται με διαδικασίες τελείως ανεξάρτητες από εκείνες που ακολουθούνται για το σχεδιασμό του υπολοίπου τμήματος των πόλεων και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η τοπική αναπτυξιακή δυναμική. Οι χερσαίες ζώνες θα μπορούν να πολεοδομούνται με διαδικασίες – εξπρές από το υπουργείο Ναυτιλίας, ερήμην των πόλεων και των πραγματικών τους αναγκών. «Δημιουργείται ένα «Βατικανό» μέσα στις πόλεις, το οποίο μάλιστα θα διοικείται από απόσταση» τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε ότι η ανησυχία μας γίνεται πιο έντονη από τη στιγμή που η μοναδική μετοχή ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, σκοπός του οποίου είναι η αναζήτηση πόρων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.

Χερσαίες ζώνες

Το κεντρικό αίτημα που τέθηκε από το σύνολο των δημάρχων είναι η απόδοση στους Δήμους του τμήματος των χερσαίων ζωνών, το οποίο δεν αξιοποιείται για λιμενικές δραστηριότητες, ώστε οι Δήμοι να είναι φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης των ζωνών αυτών.

Ο κ. Μουσουρούλης ανακοίνωσε στους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης ότι οι χερσαίες ζώνες θα επανακαθοριστούν, χωρίς όμως να αναφέρει με ποια κριτήρια, και πρόσθεσε, ότι θα γίνει απόδοση ορισμένων τμημάτων τους.

Ο δήμαρχος Βόλου Π. Σκοτινιώτης, μιλώντας στη συνεδρίαση για το συγκεκριμένο θέμα, υπενθύμισε στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου ότι έχει ήδη θέσει το μείζον αυτό θέμα με το έγγραφο που απέστειλε στον ίδιο και στον υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα στις 16.11.2012, αμέσως μόλις δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο.

Υπενθυμίζεται, ότι στο έγγραφο αυτό ο κ. Σκοτινιώτης τόνιζε πως καμία απόφαση για το μέλλον του λιμανιού δεν μπορεί να ληφθεί ερήμην της πόλης και των θεσμικών εκπροσώπων της και έθετε τρία βασικά ζητήματα. Το ένα από αυτά ήταν η άμεση παραχώρηση στο Δήμο Βόλου της χερσαίας ζώνης του λιμένα, στην οποία το λιμάνι ούτε ασκεί ούτε και πρόκειται να ασκήσει ποτέ οποιαδήποτε δραστηριότητα, με οποιοδήποτε καθεστώς κι αν λειτουργήσει.

Οι άλλες δυο εκκρεμότητες που είχε επισημάνει ο Δήμαρχος ότι απαιτείται να αντιμετωπιστούν είναι: 1. Να εγκριθεί άμεσα το Μaster Ρlan από την ΕΣΑΛ και να τεθεί σε εφαρμογή, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαραίτητων έργων, έτσι ώστε, πριν γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για ιδιωτικοποίηση δραστηριοτήτων του λιμανιού, να είναι απολύτως διασφαλισμένα ο χαρακτήρας του και οι προβλεπόμενες χρήσεις. 2. Να υλοποιηθεί, χωρίς άλλη καθυστέρηση, η ΚΥΑ Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για τη λειτουργία του λιμένα Βόλου, προκειμένου να υπάρξει τόσο περιβαλλοντική αναβάθμιση της πολύπαθης συνοικίας του Παλαιού Λιμεναρχείου και συνολικά της πόλης, όσο και αναπτυξιακή αναβάθμιση του λιμανιού.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το