Πολιτισμός

Θ. Χειμωνάς: Η κοινωνική δικτύωση είναι ένας αλλόκοτος παράλληλος κόσμος “Θ”

image3 (2)

Με αφορμή το νέο μυθιστόρημά του με τίτλο “Αίτημα Φιλίας”, ένα μυθιστόρημα με έντονο το υπερφυσικό στοιχείο σε συνδυασμό με την κοινωνική δικτύωση, ο Θανάσης Χειμωνάς μίλησε στις Διαδρομές της “Θ” για τη χρήση και κατάχρηση του μέσου αυτού στις μέρες μας.
Πόσο έχει αλλάξει η συμπεριφορά των  χρηστών με την πάροδο των χρόνων, πόσο εικονική είναι η κοινωνική δικτύωση και πόσο άμεσα συνδέεται με την Κρίση που βιώνουμε;

“Αίτημα Φιλίας”, ο τίτλος του νέου σας βιβλίου, ένα μυθιστόρημα με έντονο το υπερφυσικό στοιχείο, αλλά και με άμεση εμπλοκή της κοινωνικής δικτύωσης στην εξέλιξη της μυθοπλασίας…Πώς γεννήθηκε η ιδέα της συγγραφής του;
Η αφορμή ήταν ενα μακάβριο γεγονός που μοιάζει με αυτό που συμβαίνει στο βιβλίο μου: Ο ξαφνικός θάνατος μιας νεαρής αθλήτριας. Και εγώ, όπως ο ήρωάς μου, είχα ψάξει στο Ίντερνετ και στο Facebook γι αυτήν. Σε ό,τι αφορά το μεταφυσικό στοιχείο πακέτου αποτελεί μια αναφορά στην φανταστική λογοτεχνία και την λογοτεχνία του τρόμου που διάβαζα μανιωδώς τα πρώτα μετεφηβικά μου χρόνια.

Ο ήρωάς σας, συγγραφέας Στέφανος Μανωλάς, διακατέχεται από εμμονές και διαταραγμένο ψυχισμό,που οφείλονται σε ταραγμένη παιδική ηλικία. Πόσο οι συμπεριφορές των γονιών μας εγγράφονται μέσα μας και σε ποιο βαθμό τις επαναλαμβάνουμε όταν οι συνθήκες-στο μυθιστόρημά σας η κοινωνική δικτύωση-συνδράμουν;

Η ιστορία των γονέων του Μανωλά είναι ακραία. Όντως όμως οι συμπεριφορές των γονιών του καθενός επηρεάζουν την ψυχοσύνθεσή του. Η αλήθεια είναι πως συχνά στα βιβλία μου οι ήρωές μου προέρχονται από προβληματικές οικογένειες. Είναι ένας τρόπος να δικαιολογείται ο “σκοτεινός” τους ψυχισμός.

Αναφέρετε-δια στόματος του Βασίλη, φίλου του Μανωλά, ότι οι περισσότεροι  “ανοίγουν” λογαριασμό στο facebook με σκοπό την ανεύρεση ερωτικών συντρόφων. Μετά από οχτώ και πλέον ενεργού χρήσης του συγκεκριμένου μέσου δεν έχετε διαπιστώσει την αλλαγή της κατάστασης αυτής;

Όχι ιδιαίτερα. Μη με ρωτήσετε όμως περισσότερα!

Πόσο “εικονική” είναι  η κοινωνική δικτύωση;
Ειναι ένας αλλόκοτος παράλληλος κόσμος. Λέω “αλλόκοτος” επειδή συγχρόνως ειναι και δεν είναι η πραγματικότητα που ζούμε. Αυτό που βγάζουμε εκεί είναι ένα κομμάτι του εαυτού μας. Κάποιοι είναι ίδιοι και απαράλλακτοι με την φεισμπουκική τους εικόνα, άλλοι δείχνουν τελείως διαφορετικοί. Αλλά και οι φίλοι που κάνουμε εκεί σε κάποιες περιπτώσεις ειναι όντως αληθινοί, σε άλλες απλοί Facebook friends. Τελικά είναι ένας παράλληλος κόσμος ο οποίος όμως εκπροσωπεί την πραγματικότητα.

Deja vu και προαίσθημα:πόσο πιστεύετε σ’αυτά;
Αν και με γοητεύουν θα έλεγα όχι. Η αλήθεια είναι πως είμαι τελείως σκεπτικιστής αν και είμαι πολύ προληπτικός.

Η αύξηση των χρηστών και η κατάχρηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πόσο συννυφασμένες θεωρείτε ότι είναι με την Κρίση;
Δεν νομίζω πως η κρίση σχετίζεται με αυτό. Απλώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια μόδα που εξαπλώνεται ταχύτατα. Αυτοί που δεν συμμετέχουν σε αυτά νιώθουν αποκλεισμένοι και αναγκάζονται να ακολουθήσουν.

Η αφήγησή σας έχει έντονη την αίσθηση της γρήγορης κινηματογραφικής πλοκής.Πόσο επηρεασμένη είναι η γραφή σας από τον κινηματογράφο;
Σε τεράστιο βαθμό. Και μόνο στο “Αίτημα φιλίας” υπάρχουν αναφορές σε πολλές ταινίες όπως το Ντόνι Ντάρκο, το Μετά τα μεσάνυχτα, το Εντ Γουντ, ο Ένοικος κ.ο.κ.

Τι διαφορετικό δίνετε στους αναγνώστες σας σ’αυτό το βιβλίο σας;
Θα έλεγα την μεταφυσική του προέκταση. Όλα τα προηγούμενα βιβλία μου ήταν απολύτως ρεαλιστικά. Στο συγκεκριμένο, το μεταφυσικό παίζει τεράστιο ρόλο.

Είναι τελικά μια προσπάθεια συμφιλίωσης με το επέκεινα το μυθιστόρημά σας;
Όχι. Οι ήρωες μου δεν συμβιβάζονται με αυτη την ιδέα. Το βιβλίο μου έχει κυρίως να κάνει με τον ανεκπλήρωτο έρωτα, μια έννοια που ουσιαστικά υπάρχει και σε όλα τα προηγούμενα βιβλία μου. Πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος της μοίρας.

Τι διαβάζετε αυτήν την περίοδο;
Τελειώνω την Νίκη του φίλου μου του Χρήστου Χωμενίδη. Εξαιρετικό μυθιστόρημα!

Γράφετε κάτι καινούργιο;
Όχι και δεν έχω και τίποτα στο μυαλό μου. Πάντα όταν ολοκληρώνω την συγγραφή ενός μυθιστορήματός μου “αδειάζω” τελείως απο ιδέες. Περνάνε πολλοί μήνες, συνήθως πάνω από χρόνος για να μου έρθει η έμπνευση για το επόμενο.

image1 (9)

Θανάσης Χειμωνάς,
“Αίτημα Φιλίας”,εκδόσεις Πατάκη.

“Η κοινωνική δικτύωση με άρωμα παραδοξότητας και μυστηρίου”

«Άκουσες αυτό το φριχτό που συνέβη; Μια νεαρή κοπέλα, πρωταθλήτρια του πινγκ πονγκ, τη χτύπησε λεωφορείο στην παραλιακή. Ήταν τόσο όμορφη».
Ο Στέφανος Μανωλάς, διάσημος συγγραφέας που δυσκολεύεται να γράψει το επόμενο βιβλίο του, σοκάρεται από την είδηση του θανάτου της Μαριαλένας Χαλκίδου. Ο ξαφνικός χαμός της κοπέλας τού γίνεται εμμονή. Διαβάζει τα πάντα γι’ αυτήν, μπαίνει στο προφίλ της στο Facebook, κάνει like στις φωτογραφίες της. Όταν όμως της στείλει κατά λάθος αίτημα φιλίας, ποιος είναι αυτός που θα του κάνει accept; Και ποια είναι η «Marialena Xalkidou» που μόλις του έστειλε μήνυμα;
Ένα μυθιστόρημα κινηματογραφικά γραμμένο για το παρελθόν και τα φαντάσματά του, από τα οποία κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει – όσο καλά κι αν κρυφτεί και όσα χρόνια κι αν περάσουν…
Κριτική: 
Μπορεί ο τίτλος να παραπέμπει στην κοινωνική δικτύωση και ειδικότερα στο Facebook,ωστόσο το μυθιστόρημα έχει  ψυχολογικές και μεταφυσικές διαστάσεις,άμεσα βεβαίως εμπλεκόμενες με την κοινωνική δικτύωση.
Στις 120 σελίδες του βιβλίου,ο αναγνώστης γίνεται κοινωνός μιας καλογραμμένης μυθοπλασίας με τη σαφή αίσθηση ότι ο Θ.Χειμωνάς  έχει πλέον περάσει αδιαμφισβήτητα τα σύνορα της λογοτεχνίας του φανταστικού.
Γεμάτο ανατροπές και με άξονα την κινηματογραφική αφήγηση ο Χειμωνάς παραδίδει ένα έξυπνα δομημένο μυθιστόρημα με άρωμα παραδοξότητας και μυστηρίου.

Χαριτίνη Μαλισσόβα

Βιογραφικό
Ο Θανάσης Χειμωνάς γεννήθηκε το 1971 στην Αθήνα. Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα με δύο διηγήματα στην εφημερίδα “Τα Νέα” -το πρώτο κυκλοφορεί στη συλλογή διηγημάτων “Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο” (Κέδρος). Είναι πτυχιούχος φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου, σπούδασε κινηματογράφο στο ίδιο πανεπιστήμιο και δημοσιογραφία στο Λονδίνο. Το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο “Ραμόν” κυκλοφόρησε το 1998, το δεύτερο, “Σπασμένα Ελληνικά”, το 2001 και ακολούθησαν: “Ανεξιχνίαστη ψυχή”, 2003, “Η μπλε ώρα”, 2005, “Ραγδαία επιδείνωση”, 2007, “Δεν την αγαπάω πια”, 2010. Το Μάιο του 2002 το “Ραμόν” εκδόθηκε στη Γαλλία από τις εκδ. Alter Edit, και το Μάρτιο του 2003 ακολούθησαν τα “Σπασμένα ελληνικά”.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το