Τοπικά

Ομιλία του βολιώτη καθηγητή του Πολυτεχνείου Ζυρίχης κ. Γιώργου Γκέκου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και η Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών συνοργανώνουν ομιλία του βολιώτη ομότιμου καθηγητή του Πολυτεχνείου της Ζυρίχης κ. Γιώργου Γκέκου στο αμφιθέατρο «Γ. Κορδάτος» την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016 και ώρα 7 μ.μ. με θέμα «Φως και Χρώμα». Είναι η δεύτερη φορά που ο κ. Γκέκος ανταποκρίνεται σε πρόσκληση της Εταιρείας Θεσσαλικών Ερευνών να μιλήσει στο κοινό της πόλης του Βόλου. Θα απευθύνει χαιρετισμό  ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Γεώργιος Πετράκος. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Γκέκος θα τιμηθεί από την Εταιρεία για τη μεγάλη του προσφορά στην επιστήμη και στην Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών

Ο κ. Γ. Γκέκος γεννήθηκε στον Βόλο από γονείς Βολιώτες με ρίζες στο Πήλιο. Σπούδασε στη Λωζάννη και τη Ζυρίχη, όπου έλαβε από το Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της πόλης το πτυχίο του ηλεκτρολόγου μηχανικού με κατεύθυνση την ηλεκτρονική. Στο διδακτορικό του ασχολήθηκε με τη φυσική των ημιαγωγών και τις κβαντικές ιδιότητες των ακτίνων λέιζερ. Μετά το τέλος της στρατιωτικής του θητείας στην Ελλάδα αφοσιώθηκε σε επιστημονικές συνεργασίες με ευρωπαϊκά και αμερικανικά πανεπιστήμια και βιομηχανίες για θέματα εφαρμοσμένης φυσικής των λέιζερ. Ίδρυσε την πρώτη ερευνητική ομάδα τεχνολογίας ημιαγωγών λέιζερ του Πολυτεχνείου Ζυρίχης, γεγονός που αναγνωρίστηκε από το ελβετικό κράτος, το οποίο τον ετίμησε με το αργυρούν μετάλλιο για την επιστημονική του έρευνα.

Με την ιδιότητα του υφηγητή από το 1973 και του καθηγητή από το 1984 δίδαξε στο Πολυτεχνείο Ζυρίχης και σε πανεπιστήμια Ευρώπης και Αμερικής επί σειρά ετών οπτική-ηλεκτρονική, φυσική και εφαρμογές ημιαγωγών στοιχείων. Με την ομάδα του εργάστηκε σε διεθνή προγράμματα έρευνας για την ανάπτυξη, μέσω της μικρο- και νανοτεχνολογίας, και την εφαρμογή ολοκληρωμένων οπτικο-ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στις τηλεπικοινωνίες μεγάλου εύρους φάσματος. Σχεδίασε και εγκατέστησε στην Ελβετία το 1979 σε συνεργασία με την ελβετική βιομηχανία την πρώτη ευρωπαϊκή ζεύξη με οπτικές ίνες για την μεταφορά προγραμμάτων τηλεοράσεως.

Από το 1985 ως το 1995  επικεντρώθηκε και σε προγράμματα διδασκαλίας και έρευνας σε χώρες υπό ανάπτυξη σε Ασία, Αφρική και Νότιο Αμερική, όπου συνέβαλε στην δημιουργία εργαστηρίων για εφαρμογές ακτίνων λέιζερ.

Μετά τη συνταξιοδότησή του το 2005 επικεντρώθηκε σε ερευνητικές συνεργασίες στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων στον τομέα των φωτονικών κυκλωμάτων. Προσκαλείται συχνά στην Ελλάδα για συνεργασίες με ελληνικά πανεπιστήμια. Έχει συγγράψει 150 επιστημονικά άρθρα, για τα οποία έγιναν ως σήμερα 2500 αναφορές. Είναι ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου Ζυρίχης, μέλος και επίτιμο μέλος διαφόρων συλλόγων και διοικητικών συμβουλίων.

Εκτός από αυτές τις επιστημονικές του δραστηριότητες χόμπι του είναι θέματα ιστορίας, ελληνισμού της διασποράς, αρχαιολογίας και φιλολογίας. Είχε την επιμέλεια του πρόσφατου (2014) βιβλίου «Έλληνες στη Ζυρίχη».

Ο κ. Γ. Γκέκος στην ομιλία του θα επικεντρωθεί στην παρουσίαση και στη σύνθεση των βασικών διαστάσεων που καταλήγουν στην αίσθηση χρώμα. Η έρευνα των αρχαίων Ελλήνων με τη φυσική υπόσταση του χρώματος εκφράζει μία διορατικότητα που προκαλεί και σήμερα θαυμασμό. Παράλληλα, αρχαίοι καλλιτέχνες του 5ου και 4ου αι. π.Χ. σαν τους Πολύγνωτο, Απολλόδωρο, Ζεύξι, Παρράσιο, Απελλή, Πρωτογένη κ.ά. είχαν αναπτύξει μία απαράμιλλη ζωγραφική τέχνη. Περιγραφές αρχαίων, Ελλήνων και Ρωμαίων, μας μεταδίδουν μόνο μία αμυδρή εικόνα που είναι όμως αρκετή για να κινήσει το ενδιαφέρον για περισσότερη έρευνα.

Σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να συνδυάσουμε τις γνώσεις περί φωτός της μοντέρνας φυσικής επιστήμης με τις γνώσεις της ψυχο-φυσιολογίας για την όραση. Βασιζόμαστε στη τριχρωματική όραση (σύνθεση κόκκινου, πράσινου και μπλε) που αφορά τη μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων. Αυτό μας οδηγεί να αναπτύξουμε πρακτικά μοντέλα που μας επιτρέπουν να προχωρήσουμε σε ποσοτικό χαρακτηρισμό κάθε χρώματος. Ένα τέτοιο μοντέλο και πρακτικές εφαρμογές θα παρουσιαστεί στην ομιλία του Γ. Γκέκου.

Η κοινωνική διάσταση και η εξέλιξή της συνοδεύονται από συνεχείς αλλαγές στη χρήση των χρωμάτων στις καλές τέχνες και στην καθημερινή ζωή. Επίσης, η ιστορική και γλωσσική εξέλιξη έχουν και αυτές επίδραση στη χρήση, την ονομασία και την έννοια των χρωμάτων. Παράδειγμα: Το «κυανούν» στην Ομηρική Αρχαιότητα και μετέπειτα, για το οποίο θα γίνει λόγος στην ομιλία. Η ομιλία θα κλείσει με την επίδραση του χρώματος στην ευρωπαϊκή ζωγραφική με παράδειγμα το μπλε/γαλάζιο και τη σχέση του με ιστορικές και κοινωνικές εξελίξεις.

 

 

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το