Photo Gallery, Πρώτο Θέμα (old), Τοπικά

Επικοινωνούν με αγνώστους στο διαδίκτυο

Η γραμμή βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ (80011 80015 - χωρίς χρέωση) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου-saferinternet, στην οποία απαντούν παιδοψυχολόγοι της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Παιδιατρικής του Πανεπιστήμιου Αθηνών, έχει δεχτεί πάνω από 3.000 κλήσεις

Η ηλικία έναρξης της διαδικτυακής χρήσης εντοπίζεται στα παιδιά από τα  11 χρόνια τους, ενώ τα ποσοστά εξάρτησής τους από το διαδίκτυο παρουσιάζουν αύξηση. Δωρεάν σεμινάριο με θέμα «Ασφαλής πλοήγηση και εξάρτηση των εφήβων από το διαδίκτυο» διοργανώνει το Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας του Δήμου Βόλου (ΤΟΣΠΠΑ) σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Αριάδνη» του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η θεματολογία του σεμιναρίου είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για γονείς και εκπαιδευτικούς, αναφορικά με τη βελτίωση των γνώσεών τους στο συγκεκριμένο θέμα, έτσι ώστε να βοηθηθούν στην κατανόηση της συμπεριφοράς των εφήβων σε σχέση με το διαδίκτυο, καθώς επίσης και σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης.

Στην πρώτη συνάντηση, που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου, εισηγητές είναι η κ. Ειρηάννα Πεκοπούλου, ψυχολόγος – κοινωνική λειτουργός, υπεύθυνη για το Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας Δήμου Βόλου, καθώς και ο κ. Γιώργος Κορμάς, ιατρός, υπεύθυνος του προγράμματος «Αριάδνη» του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκή μελέτη που πραγματοποίησε ο κ. Κορμάς το 2012, στην Ελλάδα η ηλικία έναρξης της διαδικτυακής χρήσης εντοπίζεται στην ηλικία των 11 ετών. Τα ποσοστά εξάρτησης με το διαδίκτυο παρουσιάζουν τάση ανόδου στα  αγόρια, τις μεγαλύτερες ηλικίες και το χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο γονέων.

Το 63% των εφήβων επικοινωνούν με αγνώστους on-line, 9,3% από αυτούς αναφέρουν ότι αυτό τους έβλαψε (5,4% του συνολικού δείγματος) και 45,7% από αυτούς συνάντησαν στο φυσικό κόσμο, κάποιον που γνώρισαν μέσω διαδικτύου (28,4% του συνολικού δείγματος).

Ο κ. Γιώργος Κορμάς, αναφερόμενος στους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο σήμερα, σημειώνει πως «η έκθεση των προσωπικών μας δεδομένων, η αδυναμία να προστατέψουμε την προσωπικότητά μας από κακόβουλες ενέργειες και βέβαια η κατάχρηση του διαδικτύου, είναι οι κίνδυνοι που θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. Όσον αφορά στα παιδιά και τους εφήβους, φαινόμενα σεξουαλικής παρενόχλησης αποπλάνησης, εκφοβισμού και κλοπή κωδικών είναι προβλήματα που προσθέτονται στα παραπάνω».

Η γραμμή βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ (80011 80015 – χωρίς χρέωση) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου-saferinternet, στην οποία απαντούν παιδοψυχολόγοι της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Παιδιατρικής του Πανεπιστήμιου Αθηνών, έχει δεχτεί πάνω από 3.000 κλήσεις με τα παραπάνω θέματα.

Σχετικά με το αν το διαδίκτυο έχει οφέλη για τους εφήβους, ο κ. Κορμάς απαντά: «Το διαδίκτυο είναι το καλύτερο μέσο προβολής των δραστηριοτήτων, τόσο των ιδίων των εφήβων όσο και των επαγγελμάτων των γονέων τους. Τα παιδιά δεν συνηθίζουν να δημιουργούν ιστοσελίδες, δεν ασχολούνται με την προβολή της επιχείρησης των γονιών τους, δεν αναδεικνύουν μέσα από το διαδίκτυο δίκες τους δράσεις, όπως τη μουσική, τη ζωγραφική, ενδεχομένως κάποιες ευρεσιτεχνίες. Χάνονται λοιπόν ευκαιρίες στο διαδίκτυο, τα παιδιά δεν γνωρίζουν πληροφορική και αδιαφορούν προς χάριν των κοινωνικών δικτύων και των διαδικτυακών παιχνιδιών. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι ο μόνος κλάδος στη χώρα μας που γνωρίζει άνθηση, είναι το διαδικτυακό εμπόριο, μιας και μια μικρή αγορά, όπως η ελληνική, μπορεί να γίνει τεράστια, χάρη του διαδικτύου. Επίσης, τουριστικές περιοχές ή τοπικά προϊόντα θα μπορούσαν, να διευρύνουν σε μεγάλο βαθμό το πελατολόγιό τους, αν βοηθηθούν από χρηστές του δημιουργικού διαδικτύου. Οφείλουμε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά στο δημιουργικό διαδίκτυο για το καλό όλης της κοινωνίας».

Αξίζει να σημειωθεί, ότι από τα 300 παιδιά με εξαρτήσει, που παρακολουθούνται στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας, κανένα δεν γνωρίζει δημιουργικό διαδίκτυο. Έρευνες μας δείχνουν ότι παιδιά που γνωρίζουν πληροφορική και ασχολούνται με το ωφέλιμο διαδίκτυο, δεν εμφανίζουν συμπεριφορές εξάρτησης.

Η κ. Πεκοπούλου θα αναφερθεί στις διαδικτυακές συνήθειες των παιδιών. Όπως η ίδια τονίζει: «Η κοινωνική δικτύωση έχει διεισδύσει στο κοινωνικό προσκήνιο και έχει επαναδιοργανώσει τον τρόπο ανταλλαγής πληροφοριών, επικοινωνίας  και δημιουργίας σχέσεων. Η δημοτικότητα των κοινωνικών δικτύων είναι διεθνής και αναμφισβήτητη, με πρωταγωνιστή το facebook. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι για τους έφηβους η νέα πραγματικότητα κοινωνικής αλληλεπίδρασης και το νέο περιβάλλον ανάπτυξης».

Επειδή ακριβώς οι έφηβοι είναι η ηλικιακή ομάδα που έχει ενστερνιστεί πλήρως τη χρήση των κοινωνικών δικτύων (social media), η επικοινωνία των εφήβων σχεδόν ταυτίζεται με τη χρήση τους. «Στην Ευρώπη το 93% των παιδιών, 9-16 ετών, μπαίνουν στο διαδίκτυο τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα και από αυτά το 59% έχουν δικό τους προφίλ σε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης. Στην Ελλάδα τα στοιχεία δείχνουν ότι το 54% των παιδιών ηλικίας 9-16 ετών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και δηλώνουν ότι έχουν προφίλ κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, το ένα τρίτο των παιδιών 9-16 που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, έχουν προφίλ στο facebooκ, δηλώνοντας ψευδώς μεγαλύτερη ηλικία. Έρευνες σε ευρωπαϊκό επίπεδο δείχνουν ότι η δημοτικότητα της κοινωνικής δικτύωσης αυξάνει με την ηλικία», υπογραμμίζει η κ. Πεκοπούλου.

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Αριάδνη», 75 στελέχη στο Βόλο, τη Λάρισα και σε λίγους μήνες στα Τρίκαλα και την Καρδίτσα, μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά στη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται πανελλαδικά, με στόχο την προστασία της οικογένειας.

Στελέχη ψυχικής υγείας από τα κέντρα πρόληψης του ΟΚΑΝΑ, του ΚΕΘΕΑ, των ψυχιατρικών Νοσοκομείων, τους Δήμους, τα Κ.Ε.Δ.Υ. καθώς και εκπαιδευτικοί  αλλά και από άλλους φορείς μπορούν στη Θεσσαλία, να παρέχουν άμεση βοήθεια στις οικογένειες των παιδιών, αλλά και στα ίδια τα παιδιά σε θέματα κατάχρησης του διαδικτύου, παρενόχλησης, εκφοβισμού και κυβερνοαυτοκτονίας.

Επαγγελματίες ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν αίτηση δωρεάν συμμετοχής στο πρόγραμμα «Αριάδνη» (ariadni.med.uoa.gr).

 

Το σεμινάριο

Το σεμινάριο θα είναι 16 ωρών, θα πραγματοποιηθεί σε τέσσερις τετράωρες συναντήσεις και θα διεξαχθεί στο κτίριο του ΚΕΘΕΑ (Πιλότος), Μεταμορφώσεως 27 και Σοφοκλέους στο Βόλο. Διοργανωτές του σεμιναρίου είναι το ΤΟΣΠΠΑ Δήμου Βόλου, το Πρόγραμμα «Αριάδνη» του Πανεπιστήμιου Αθηνών καθώς και το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου Saferinternet. Συμμετέχουν οι φορείς: Κέντρο Ψυχικής Υγείας, Ψυχολογική Υπηρεσία Νοσοκομείου, ΚΕΘΕΑ (Πιλότος), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

 

Συνάντηση 1η

Θέματα:

1) Βασικές αρχές διαδικτύου – Κανόνες ασφαλούς διαδικτύου – Οφέλη του Διαδικτύου. Εισηγητής Γ. Κορμάς (ιατρός) – υπεύθυνος του προγράμματος «Αριάδνη» του Πανεπιστημίου Αθηνών.

2) Διαδικτυακές συνήθειες των παιδιών. Εισηγήτρια Ειρηάννα Πεκοπούλου (ψυχολόγος – κοιν. λειτουργός), ΤΟΣΠΠΑ Δήμου Βόλου.

3) Αναζήτηση έγκυρων πληροφοριών – Τα πλεονεκτήματα του βιβλίου. Εισηγήτρια Αγάπη Κουτσοκώστα, εκπ/κός (2ο ΕΠΑ.Λ Ν. Ιωνίας – 1ο ΣΕΚ Βόλου).

Συνάντηση 2η

Θέματα:

1) Ηθική στο διαδίκτυο – Πνευματικά Δικαιώματα. Εισηγήτρια Tζοάννου Άννα, ψυχολόγος – ειδ. παιδαγωγός (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας).

2) Δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (ψυχολογία ανήλικων χρηστών). Εισηγητής Θανάσης Κωτούλας (Νοσ. Ψυχ. Υγείας) Κέντρο Ψυχικής Υγείας.

3) Διαδικτυακά παιγνίδια – Φόρουμ επικοινωνίας – Ο ρόλος στη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Εισηγητής Γιώργος Βλιώρας, ψυχολόγος (Νοσοκομείο Βόλου).

Συνάντηση 3η

Θέματα:

1) Τζόγος – Πορνογραφία (εθιστικοί παράγοντες – επιπτώσεις στην ανάπτυξη των παιδιών). Εισηγήτριες Δέσποινα Ακάσογλου, ψυχολόγος (Κέντρο Ψυχικής Υγείας), Ειρήνη Μπάστα, επισκέπτρια υγείας (Κέντρο Ψυχικής Υγείας).

2) Νεανική παραβατικότητα – παρενόχληση (ψυχολογία θύτη-θύματος). Εισηγήτριες Ρούλα Καρκαλή, κοινωνική λειτουργός (Κέντρο Ψυχικής Υγείας), Λίνα Ζαχαρού, νοσηλεύτρια (Κέντρο Ψυχικής Υγείας).

Συνάντηση 4η

Θέματα:

1) Αποπλάνηση – Κυβερνοαυτοκτονία (σημασία των υγιών ενδοοικογενειακών σχέσεων). Εισηγήτριες Κατερίνα Πάντζιου, ψυχολόγος (Νοσοκομείο Βόλου), Πεκοπούλου Ειρηάννα, ψυχολόγος – κοινωνική λειτουργός (ΤΟΣΠΠΑ Δήμου Βόλου).

2) Συμπεριφορές εξάρτησης στο διαδίκτυο. Εισηγήτρια Ευδοκία Ζάχου, κοινωνιολόγος (ΚΕΘΕΑ Πιλότος).

Οι ημερομηνίες διεξαγωγής του σεμιναρίου είναι 14 και 19 Δεκεμβρίου 2012, 9 και 16 Ιανουαρίου 2013.

17.00-21.00.

Δεδομένου ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος, η αντιδημαρχία Κοινωνικής Προστασίας, Παιδείας και Πολιτισμού θα αποστείλει έγγραφο στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τους Σύλλογους Γονέων και Κηδεμόνων, προκειμένου να δηλώσουν συμμετοχές.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το